گزارش/

قالب سازان کشور بی‌تحرک شده‌اند/ چگونه صنعت قالب سازی به حاشیه رفت؟

صاحبنظران،مهمترین نکته را برای حمایت از صنعت قالب سازی، جلوگیری از واردات محصولات بی کیفیت ، آموزش و افزایش انگیزه در نیروهای جدید می دانند.

درآمد کارگران قالبسازی از پیک موتوری کمتر است/۵۰ درصد قالباسازان کوچک تعطیل شدند به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،صنعت قالب سازی یکی از صنایع پایه و مادر در همه کشورهای صنعتی به شمار می رود و با وجود اینکه این صنعت در کشور اشتغالزایی بالایی ایجاد کرده است اما همچنان قالب سازی مورد بی مهری قرار می گیرد.

از دلایل عدم توفیق این صنعت را می توان استفاده صنعت کاران قالب سازی از روش های سنتی و منسوخ شده دانست ، نتیجه استفاده از روش های قدیمی هم تولید  قطعات بی کیفیت ، راندمان کاری ضعیف ، استفاده از متریال های درجه سوم و چهارم، عدم وجود نیروی کار بروز و با تجربه ، پافشاری برای عدم پذیرش علوم جدید و کوچ به نرم افزار از سوی بیشتر فعالان قدیمی این صنعت و رعایت نکردن استاندارد های ثابت شده قالب سازی به ویژه در بحث قالب های جدید از جمله عوامل عقب ماندگی صنعت قالب سازی در ایران است.

اما مهمترین عامل برای عدم رشد این صنعت در ایران سودده نبودن آن و در نتیجه هزینه نکردن برای بالا بردن کیفیت قالب است که بدون شک واردات بی رویه قالب از چین و ارائه محصولات با قیمت های نجومی بسیار پایین و تحویل سفارش در کمترین زمان،تاثیرگذارترین عامل برای سودده نبودن قالب های تولید داخل است.

در این بین تنها عاملی که می تواند نجاتبخش صنعت قالب سازی از رکود فعلی باشد،برنامه ریزی و کنترل پروژه بسیار دقیق و همگام سازی ساخت و طراحی است که می تواند قدم بزرگی برای رشد شرکت های قالب سازی  به شمار بیاید.اما مهمترین نکته از جانب صاحبان این صنایع بروز کردن و آموزش نیروی جدید و انگیزه دادن جهت پیشبرد اهداف صنعتی کشور است که امیدواریم با حمایت دولت و ارگان های مربوط،زیرساخت های پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت پر رونق و راهبردی  بزودی میسر شود.

برای مشخص شدن زوایای بیشتری از مشکلات و فرصت های پیش روی صنعت قالب سازی با اصغر ربیعی مدیر عامل یکی از شرکت های تولید قالب‌ پیشرفته  و عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه خواهد آمد:

اصغر ربیعی عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،اظهار کرد: برای واردات مواد اولیه مشکلات زیادی داریم و سیکل‌های طولانی که برای طی کردن قوانین دست و پاگیر صرف می‌شود، زمان تولید را افزایش داده و امکان صادرات را برای تولید کننده داخلی کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر، عدم تمایل نیروهای کاری به ویژه فارغ التحصیل دانشگاه جهت ورود به این رشته فنی است. زیرا این کار حرفه سختی بوده و زمان زیادی باید برای آن صرف شود در حالی که حقوق دریافتی اندک است.این در حالیست که اگر کارگر در پیک موتوری کار کند، می‌تواند حقوق بیشتری از کارگاه قالب سازی به دست بیاورد.

ربیعی اذعان کرد: علاوه بر همه مشکلات، فشار نهادهای دولتی برای خروج کارخانه‌های قالب سازی از شعاع 120 کیلومتری موجب شده است تا بسیاری از قالب سازان تمایلی به ادامه فعالیت در این رشته نداشته باشند.

وی  در رابطه با قانون خروج از شعاع 120 کیلومتری کارخانه‌ها،توضیح داد: متأسفانه برخی از عوامل اجرایی کشور بدون در نظر گرفتن مسائل مختلف، برخی از قوانین را اجرا می‌کنند؛ به عنوان مثال در صورتی که یک کارخانه قالب سازی در اطراف تهران تعطیل شود و 400 نفر کارگر هر روز بخواهند از کارخانه در قزوین به تهران رفت و آمد کنند، بدون شک میزان آلودگی بسیار بیشتر از آلودگی حاصل از کارخانه خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور ادامه داد: شرکت هایی که خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان به ثبت رسانده‌اند می توانند مجوز فعالیت در نزدیکی تهران را بگیرند.

قالب های چینی،رقیب اصلی قالب های ایرانی

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته بسیاری از کارگاه‌های کوچک قالب سازی تعطیل شدند و دلیل اصلی این موضوع واردات قالب‌های چینی بود؛ به عنوان مثال قالب‌های چینی قفل، 30 درصد ارزان‌تر از قالب‌های قفل ایرانی بود اما کیفیت قالب‌های چینی به دلیل عدم وجود استانداردهای لازم، موجب کُند شدن کار و حتی ایجاد توقفاتی در خط تولید می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور در خصوص گارانتی در حوزه صنعت قالب سازی گفت: واقعیت این است که زمانی که یک قالب در خارج از کشور ساخته می‌شود موضوع گارانتی اهمیت خود را از دست می‌دهد اما ما به عنوان تولید کننده ایرانی تعهد می‌دهیم که کالای تولیدی‌مان هیچ گاه خراب نمی‌شود و در صورت خرابی خود آن را تعمیر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که قالب‌های ایرانی، سرویس‌های لازم را دریافت کنند و به ویژه روغن مورد نیاز را در زمان‌های مشخص بگیرند، هیچ گاه خراب نخواهند شد و تا تاریخ انقضای خود برای کارخانه‌ کار می‌کنند.

ربیعی اضافه کرد: ممکن است گاهی یک قالب به دلیل مشکلاتی همچون ضرب بیش از اندازه، خرابی ماشین آلات و یا نوع مواد اولیه مصرفی، خراب شود و در این موارد با تعویض قطعه، مشکل توسط تولید کننده قالب حل خواهد شد.

وی  تصریح کرد: در این سال‌ها موارد بسیاری پیش آمد که تولید کنندگان تعمیر و نگهداری قالب‌های چینی را به قالب سازان ایرانی واگذار کردند و خود این موضوع نشان دهنده اهمیت پر رنگ شدن صنعت قالب سازی در کشور است.

ربیعی با بیان اینکه اکنون 85 درصد از قالب‌های فروشی آنها به خودروسازان و 15 درصد به سایر صنایع است، گفت: صنعت قالب سازی جزء صنایع استراتژیک هر کشوری است و دولت مردان باید بدانند که با این صنعت به نوع خاصی رفتار کنند.

وی  افزود: برخی از صنایع ممکن است اقتصادی نباشند و کشور ما در آن صنعت مزیت تولید نداشته باشند اما با توجه به مصالحی ،باید آن را حفظ کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور اذعان کرد:‌ هر کالایی که در اطراف ما وجود دارد همچون خودکار، انواع شیشه‌ها، ظروف، لوازم خانگی،‌ لوازم برقی و اجناسی از این قبیل برای تولید نیاز به قالب دارند و ممکن نیست که کالایی تولید شود ولی در خط تولید آن از قالب بهره برده نشود.

وی تأکید کرد:‌ در صورتی که بخواهیم تولید ایرانی را توسعه دهیم می‌بایست صنعت قالب سازی را گسترش دهیم.

ربیعی اذعان کرد: صنایعی همچون صنعت لوازم خانگی در حال نابودی است و زمانی که تحقیق می‌کنیم می‌بینیم دلیل اصلی این موضوع، فقدان تغییر در شکل و ظاهر این محصولات است.

وی ایران خودرو اضافه کرد: در این رابطه یکی از مشکلات، بحث طراحی محصول است و در صورتی که بتوانیم قالب سازی قوی در کشور داشته باشیم، می‌توانیم در طراحی محصولات نیز به روز و موفق باشیم.

ضرورت حمایت از صنعت قالب سازی

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور تصریح کرد: اگر کمک‌هایی به صنعت قالب سازی شود، بدون شک می‌توانیم در آینده صادرات داشته باشیم همان طور که در گذشته کارخانه‌های ترکیه‌ای با تولید قطعات بنز و فیات، اکنون موفق به صادرات قالب شده اند.

وی یادآور شد: اکنون رقبایی در خارج از کشور داریم که خیلی از ما جلوتر هستند و دولت باید حمایت‌هایی همچون حمایت‌های بیمه و مالیات را به قالب سازان ارائه دهد تا آ‌نها بتوانند به بازارهای خارجی نیز ورود کنند.

50 درصد قالب سازان کوچک تعطیل شدند

ربیعی با گلایه از افزایش سهم بیمه قالب سازان از 10 درصد به 30 درصد اظهار کرد: بیش از 40 تا 50 درصد قالب سازان در سال‌های گذشته مجبور به تعطیلی واحدهای خود شده‌اند و این موضوع بیشتر شامل حال قالب سازان کوچک کشور می‌شود.

وی  در تشریح چگونگی ادامه حیات مابقی قالب سازان گفت: بسیاری از واحدهایی که توانستند خود را نجات دهند علاوه بر قالب سازی به تولیدقطعات نیز ورود کردند.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از کارگران قالب سازی در سال‌های گذشته بیکار شده‌اند، بیان کرد: آمار دقیقی از بیکاری کارگران قالب سازی وجود ندارد اما جای تعجب است که نیروی جدیدی نیز به این رشته ورود نکرده و در واقع صنعت قالب سازی کشور از حیث نیروی انسانی، جوان نشده است.

وی در رابطه با اهمیت جوان گرایی در صنایعی همچون قالب سازی گفت: در صورتی که نیروی جوان تحصیل کرده وارد این صنعت نشود و تجربیات و آموزش‌های نسل قبل به نسل جدید منتقل نشود، ممکن است دیر شده و عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

ربیعی افزود: اکنون زمان آن رسیده که دولت صنایع مزیت دار تولیدی را در کشور شناسایی کرده و کمک‌ها و حمایت‌های خود را به آنها معطوف سازد.

وی تصریح کرد: متأسفانه دولت این نگاه را ندارد و مصر است تا به همه صنایع به یک اندازه کمک کند و همین موضوع باعث اُفت روز به روز صنایع کشور شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن قالب سازان کشور با تأکید بر لزوم حمایت و پرداخت یارانه دولتی به صنعت قالب سازی گفت: دولت مردان می‌‌باید از طریق معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای، ایجاد شهرک‌ها و خوشه‌های صنعتی و پرداخت وام، صنعت قالب سازی را به روزهای خوب گذشته بازگردانند.

وی بیان کرد: شاید صنعت قالب سازی به نسبت صنایعی همچون صنعت پوشاک، سرمایه بیشتری برای تولید یک شغل نیاز داشته باشد اما این صنعت یکی از صنایعی است که نسبت سرمایه به ایجاد شغل در آن در مقایسه با بسیاری از صنایع دیگر کمتر است.

ربیعی ابراز کرد: برای اینکه صنعتی توسعه داده شود باید آن را بپذیریم و پس از آن، آن صنعت را دوست داشته باشیم، در نتیجه به آن کمک کنیم و این کمک می‌تواند در قالب سازی، توسعه و تکمیل آموزش‌های دانشگاهی باشد.

وی با اشاره به ضرورت کمک سریع دولت به قالب سازان کوچک گفت: بهترین حمایت از قالب سازان، جلوگیری از واردات قالب‌های چینی است.

وی در خاتمه با تأکید بر تسریع واردات مواد اولیه برای قالب سازان یادآور شد: ایجاد زمینه‌هایی برای افزایش مشارکت قالب سازهای مختلف در کشور می‌تواند موجب افزایش بهره گیری از ظرفیت‌های خالی در این حوزه شود.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، معدن ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر اسدی
۱۲:۲۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
سلام
حدود 20 سال است که در قالبساز هستم پلاستیک و سنبه ماتریس شغلی است که احتیاج به حمایت دارد که متاسفانه نمیشود اگر من همکاران جمایت نشویم تولید قعطات از بین میرود و بخاطر تولید ی محصول کاملا ابتدایی محتاج ها خواهیم شد کارگران فنی قالبساز بایستی حمایت شوند ولی چون حمایت نمیشود همه این شغل را ترک کردند مثل رفتن به اسنپ و غیره ما با حمایت میتوانیم به نسل بهد آموزش بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
Amin
۲۱:۱۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
من تازه علاقه مند به این کار شدم ولی با توجه به آشنایی و حمایت قاطع دولت از این شغل منصرف شدم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۴۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید
ممنون ازهمه راهنمایی هاتون
حقیقتا من میخاستم این کاررو یاد بگیرم و بهش علاقه دارم فقط نمیدونم درامدش خوبه یا نه اگه اطلاعی دارین کمکم کنید
باتشکر .
Iran (Islamic Republic of)
احمدخانی
۰۹:۰۱ ۱۰ تير ۱۳۹۷
واقعا قالبسازی یک صنعت مادر است
و هیچ صنعتی بدون قالب سازی نمی شه و باید برای رونق آن فکری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۰ تير ۱۳۹۷
بنظر من در چاه نفت را باید ببندن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۰ تير ۱۳۹۷
عجبب
آخرین اخبار