امیری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نمایش‌ها در ۳ مرحله بازبینی می‌شود/ تعاملات را با اهالی رسانه افزایش خواهیم داد

سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی اداره هنرهای نمایشی از بازبینی نمایش ها در 3 مرحله بعد از انتخاب متون نمایشی خبر داد.

نمایش‌ها در ۳ مرحله بازبینی می‌شود/ تعاملات را با اهالی رسانه افزایش خواهیم دادمحسن امیری سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی اداره هنرهای نمایشی در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص اصول و معیار صدور مجوز برای آثار نمایشی گفت: شورای ارزشیابی و نظارت در مقایسه با دیگر قسمت‌های مدیریتی، نسبت به نوع فعالیتش به لحاظ کیفی، یکی از بخش‌های پرکار و به لحاظ کمی حساس و مهم  است و انصافا هم در طی این سالها زحمت‌های زیادی را کشیده است.

وی بابیان اینکه  رسالت این شورا در دو مرحله انجام می‌شود، افزود: ابتدا روند بازبینی و بازخوانی متون را داریم؛ در این قسمت بعد از انتخاب متون نمایشی از طرف مدیران تالارها، متن به شورا ارسال و توسط تیم مربوطه بازخوانی می‌شود و به فراخور، اثر در سه وضعیت قرار دارد؛ تصویب، مشروط به رعایت اصلاحات، بازنویسی مجدد و یا در کل حائز شرایط بازبینی نمی‌شود.

امیری تصریح کرد: اگر متن در این مرحله مورد تایید قرار گیرد در مرحله بعد مجددا با تیم کارشناسی متشکل از اعضای کارشناس شورای نظارت، اجرای اثر مورد بازبینی قرار گرفته و باز هم همین سه حالت رعایت خواهد شد.

وی اظهار داشت: اما وظیفه بعدی ما در صیانت از مجوزهای صادر شده که همان نمایش های روی صحنه است، تعریف می‌شود؛  در حال حاضر هر شب تعداد زیادی اجرا به صحنه می‌رود، کارشناسان ما به صورت رندمی و با حضور محسوس و نامحسوس در سالن‌ها، تعدادی از اجراها را مورد بازبینی قرار می‌دهند به علاوه اینکه در استان ها هم شوراها توسط ادارات کل با سوابق افراد مشخص شده معرفی می‌ شوند و توسط مدیر کل استان ها ابلاغ می‌گیرند و عمل نظارت انجام می‌شود.

امیری ادامه داد: بازبینی ما در شرایطی صورت می‌گیرد که تیم هنوز مجوز اجرا و ورود به مراحل تولید را نگرفته است، از این رو ما باید در این بخش وظایف مدیران تالارها را پررنگ‌تر ببینیم چون مرجع تقاضای مجوز، مدیران سالن‌های تئاتر هستند. در حقیقت نظارت ما بعد از انتخاب آنها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با فضای گسترده‌ای که در حال حاضر در شهر تهران صورت گرفته باید بپذیریم که مدیران سالن‌ها  مهم‌ترین سفیران فرهنگی این عرصه هستند؛ با توجه به حضور نمایندگان مدیران و اینکه آنها همگی از بدنه فعال فرهنگی هنری و از خانواده تئاتر هستند پس قاعدتا به خوبی با خطوط قرمز و بایدها و نباید ها آشنا و در حقیقت بهترین ناظران و مراقبان به لحاظ حضور و از حیث اداره قانونی این افراد هستند. پس باید این بخش بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

امیری با اشاره به تعامل مثبت دوران کاری خود از گذشته تا امروز با اصحاب رسانه، در خصوص اطلاع رسانی‌های ضعیف حوزه نظارت در دوره‌های اخیر گفت: پوشش خبری این شورا به تعامل بیشتر و پررنگ‌تر اصحاب رسانه که خودشان اهالی فرهنگ و همکاران ما در حوزه فرهنگ و هنر هستند، نیاز دارد.

وی ادامه داد: برای افزایش تعاملات اگرچه در گذشته کارهای خوبی صورت گرفته است اما امسال به طور ویژه سعی داریم تا جلساتی مستمر را با حضور کارگروه‌های متشکل از مدیران سالن‌ها و کارشناسانمان برگزار کنیم تا تدابیر و تصمیمات تمهیده شده در پوشش این کارگروه ها اجرایی شود و همچنین جلساتی مستمر با حضور اصحاب رسانه داشته باشیم.

امیری در پاسخ به برخی اتفاقاتی که گاهی در این عرصه می‌افتد، گفت: نظارت در عرصه تئاتر با سایر حوزه‌ها قابل مقایسه نیست در عرصه‌های دیگر همان اثر تایید شده در دسترس عموم قرار می‌گیرد، حال آنکه هنر نمایش به لحاظ ذات زنده بودنش در لحظه، امر نظارت را پیچیده‌تر می‌کند.

سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی اداره هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: در حقیقت یک نمایش هر شب خود را از نو خلق کرده و بسته به بازخورد تماشاگر، حسِ آن و لحظه بازیگر روی صحنه ممکن است با بداهه گویی‌هایی که در نسخه اصلی نبوده همراه شود؛ ویژگی‌هایی ذاتی که امر نظارت را سخت‌تر می‌کند. البته باید بگویم که ما در شورای نظارت تا به امروز تلاش کرده‌ایم تا با عزم راسخ، محکم و با انرژی هر روز به فراخور شکلی که از تئاتر عرضه می‌شود دستور العمل ها، آیین نامه ها و قواعد خاص خودمان را به خوبی با شرایط بیرونی همسان کنیم.

انتهای پیام/

نمایش ها در چند مرحله مورد بازبینی قرار می گیرند؟

برچسب ها: تئاتر ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار