همنشینی "معلولیت" با "محرومیت"؛ حسرت ورزش بر دل ۴۳۰۰ دانش‌آموز استثنایی لرستان

این روز‌ها دانش آموزان استثنایی لرستان کنار معلولیت رنج محرومیت را هم می‌چشند و به دلیل نبود فضای ورزشی از ورزش کردن محروم شده‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛دانش‌آموزان استثنایی و معلول مانند بقیه دانش‌آموزان حق دارند در محیطی آموزش ببینند و تحصیل کنند که دارای شرایط و تجهیزات مورد نیاز و مرتبط با نوع معلولیت‌شان باشد و از سوی دیگر نیز باید از خدمات ورزشی و رفاهی دیگر بهره‌مند باشد.

متاسفانه در استان لرستان با وجود ۴۲۹۰ دانش‌آموز استثنایی تنها یک مرکز ورزشی، پرورشی و رفاهی مخصوص به دانش‌آموزان استثنایی و معلول وجود دارد که این مرکز نیز در شهرستان بروجرد واقع شده و مابقی شهرستان‌های استان، حتی شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز استان نیز فاقد چنین مرکزی است تا این دانش آموزان در کنار معلولیت طعم تلخ محرومیت را هم بچشند.

همنشینی

اهمیت وجود چنین مرکزی زمانی مشخص می‌شود که طبق آمار ارائه شده، سال گذشته دانش‌آموزان استثنایی و معلول لرستانی توانستند در مسابقات ورزشی ۱۵ مدال کشوری و پاراآسیایی بیش از ۵۰ مقام در زمینه‌های مختلف کسب کنند لذا با وجود داشتن چنین استعداد‌هایی در میان اینگونه دانش‌آموزان می‌توان به اهمیت وجود مرکز ورزشی، پرورشی و رفاهی در لرستان پی برد چراکه وجود یک مرکز ویژه دانش‌آموزان استثنایی و معلول که متناسب با معلولیت آن‌ها باشد می‌تواند استعداد‌های موجود را تقویت کرده و استعداد‌های جدیدی را نیز کشف کند.

همچنین وجود این مرکز می‌تواند امیدی در دل دانش‌آموزان استثنایی ایجاد کند تا بتوانند با انگیزه بیشتری تحصیل کرده و آموزش‌های دیگر را فرا گیرند و آینده روشنی برای خود رقم بزنند.

خرم‌آباد مرکز ورزشی رفاهی دانش‌آموزان استثنایی ندارد

زهرا نظری رئیس آموزش و پرورش مدارس استثنایی لرستان در گفتگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با اشاره به نبود فضای ورزشی برای کودکان استثنایی موضوع اظهار داشت: در استان لرستان ۴۲۹۰ نفر دانش‌آموز استثنایی و معلول وجود دارد که از این تعداد ۱۶۶۴ دانش‌آموز ویژه، ۱۷۰۹ دانش‌آموز تلفیقی و فراگیر و ۷۵۰ نفر نیز دارای اختلالات ویژه یادگیری هستند.

وی افزود: برای تحصیل و آموزش‌های مربوط این تعداد دانش‌آموز بیش از ۱۰۰ مدرسه، ۱۱۷ کدمدرسه و ۶۴ آموزشگاه و ۲۹۱ کلاس درس وجود دارد، اما متاسفانه شاهد این هستیم که در استان لرستان آن هم با وجود این تعداد دانش‌آموز استثنایی تنها یک مرکز ورزشی، پرورشی و رفاهی وجود دارد که این مرکز نیز در شهرستان بروجرد واقع شده است.

رئیس آموزش و پرورش مدارس استثنایی لرستان عنوان کرد: در این زمینه می‌توان گفت که سرانه آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان استثنایی لرستان حدود یک سوم سرانه دانش‌آموزان استثنایی در کشور است.

نبود فضای ورزشی برای دانش آموزان استثنایی

وی با اشاره به اینکه برای ساخت این مرکز اقدام کردیم، بیان کرد: یک پروژه مدرسه استثنایی در خرم‌آباد داریم که بعد از گذشته ۴ سال به دلیل کمبود اعتبار تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اگر کمک شود می‌توان با تغییر کاربری آن و با استفاده از فضای ۲۰۰۰ متری کنار این پروژه آن را به عنوان یک مرکز ورزشی و رفاهی برای دانش‌آموزان استثنایی بسازیم.

همنشینی

نظری گفت: در تلاش هستیم تا از ظرفیت خیرین برای ساخت این مرکز بهره بگیریم، اما می‌توان با قرار دادن این پروژه در لیست پروژه‌های ملی اعتباری برای ساخت آن دریافت کرد که این امر نیز نیازمند همکاری استاندار لرستان و دیگر مسئولین است.

وی تصریح کرد: با تلاش‌هایی که داشتیم توانستیم امسال اعتبارات توان‌بخشی را ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته جذب کنیم، اما باز هم اعتباراتی که برای ساخت این مجموعه مورد نیاز است، را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر عدم وجود فضای ورزشی، پرورشی و رفاهی مناسب در لرستان، باید به کمبود تجهیزات برای مراکز استثنایی لرستان اشاره کرد و همچنین نیرو‌های انسانی متخصص توانبخشی نیز کم داریم که باید فکری به حال آن بشود.

لزوم تجهیز سالن‌های ورزشی برای دانش آموزان استثنایی

سیدموسی خادمی استاندار لرستان درباره مشکلات دانش‌آموزان استثنایی لرستان گفت: یکی از اقداماتی که باید در این مدارس انجام دهیم این است که بررسی کنیم کدام عنصر و بخش از بدن این افراد آمده و جایگزین قسمت نقص‌دار شده است که بعد از شناسایی باید تلاش کنیم این قسمت تقویت و روی آن کار شود.

همنشینی

وی افزود: انجام این امر، کار سختی است واینکه لرستان تنها یک مرکز ورزشی پرورشی و رفاهی دارد باید رسیدگی شود چراکه دانشمندان یا ورزشکاران بزرگی وجود داشته‌اند که با وجود محدودیت‌ها و معلولیت‌های جسمی خیلی زیاد، اما افراد موفقی شده و در توسعه جامعه نقش داشته‌اند.

استاندار لرستان عنوان کرد: تا زمانی که تکلیف مدرسه نیمه‌کاره استثنایی خرم‌آباد مشخص می‌شود می‌توان با همکاری سایر دستگاه‌ها یکی از سالن‌های ورزشی را برای این دانش‌آموزان تجهیز کرد تا بتوانند فعلا در آن محل تقویت و پرورش یابند.

وی بیان کرد: این کار می‌تواند فعلا به عنوان یک مسکن عمل کند تا اعتبارات مربوط به ساخت این مرکز تهیه و اختصاص یابد، اما این موضوع حتما پیگیری خواهد شد.

منبع تسنیم

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.