تالاب‌های خراسان جنوبی نفس‌های آخر را می‌کشند

تالاب های خراسان جنوبی یکی پس از دیگری به دلیل کمبود بارش های خشک می شوند و پرندگان مهاجر را کمتر مهمان خود می کنند.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ تالاب‌ یكی از بی‌نظیرترین، زیباترین، بكرترین و شگفت ‌انگیزترین  پدیده‌های طبیعی است كه دارای جلوه‌های بسیار بدیع، جالب، ناشناخته و پررمز و رازی است که  باعث شده طیف وسیعی از پرندگان آبزی، این منطقه را به عنوان مکانی برای زمستان گذرانی، زادآوری و حتی  اقامت دائم برای زیستن انتخاب کنند.

اما  امروزه به دلیل وجود خشکسالی ها و کمبود بارش در کشور، کمتر شاهد این چشم اندازها و زیبایی های این بوم سازگان طبیعی و خدادادی هستیم.

نفس های آخر تالاب های خراسان جنوبی/ خشکسالی مهم ترین عامل خشک شدن تالاب ها

کمبود بارندگی عامل خشک شدن تالاب های خراسان جنوبی

مودی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی چند سالیست که با خشکسالی  مواجه است گفت: این خشکسالی ها و کمبود آب به دو شکل بر حیات وحش تأثیر می‌گذارد که یکی از این موارد تأثیر بر تغذیه حیات وحش است.

وی افزود: کمبود بارندگی، علوفه را کم کرده و با کم شدن علوفه تولید اولیه زیستگاه کم می‌شود و حیواناتی که از گیاه خواران تغذیه می‌کنند نیز کم می‌شوند.

مودی با بیان اینکه خشکسالی و کمبود آب تأثیرغیر مستقیمی بر حیات وحش دارد بیان کرد: حیات وحش مجبور به مهاجرت از مناطق امن به مناطق ناامن می شود .

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی کاهش نرخ زادآوری به دلیل نبود تغذیه برای حیوانات حیات وحش و مستعد بیمار شدن حیوان را از دیگر پیامدهای نبود آب و خشکسالی بر حیات وحش عنوان کرد.

مودی اظهار داشت: در استان خراسان جنوبی 26 نقاط آبگیری وجود دارد که پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی به این نقاط مهاجرت می‌کنند و با تغییر دما در قسمت‌های شمالی کره زمین و یخبندان پرندگان به خط استوا نزدیک تر می‌شوند .

وی به وضعیت تالاب‌های استان اشاره کرد گفت: مهمترین تالاب استان تالاب کجی نمکزار و تالاب خور است و مابقی همه آبگیر و آب‌بند هستند.

نفس های آخر تالاب های خراسان جنوبی/ خشکسالی مهم ترین عامل خشک شدن تالاب ها

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه سال به سال تعداد آبگیرها و آب بندهای استان کاهش می‌یابد افزود: تالاب‌های استان هم با کاهش شدید آبی مواجه شده اند.

 

اطلاعات تالاب های خراسان جنوبی

ردیف

شهرستان

نام تالاب

درصد آبگیری در سال جاری

درصد آبگیری در مدت مشابه سال قبل

1

نهبندان

تالاب کجی نمکزار

20

80

2

خوسف

تالاب خور

30

45

 

خاک و نمک  جایگزین  آب تالاب

شکرگزار رئیس حفاظت محیط زیست نهبندان  در زمینه وضعیت تالاب  نهبندان  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت:  تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از مقاصد اصلی پرندگان مهاجر در محدوده شرقی کشور است که با هدف حفاظت بهتر از آن در سال ۱۳۸۹ با عنوان " پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار " در زمره مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است .

وی افزود: این تالاب با مساحت ۲۲ هزار و ۷۶۵ هکتار در سمت شرقی جاده اصلی بیرجند و در حد فاصل جاده فرعی روستای چاهدراز تا جاده روستایی سهل آباد قرار دارد.

شکرگزار گفت: پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان علاوه بر ارزش های اکولوژیکی و زیست محیطی، جاذبه های طبیعت گردی متعددی را در دل خود جای داده است.

رئیس حفاظت محیط زیست نهبندان  وجود پهنه آبی تالاب، جنگل های تاغ، گز و قیچ، ریگزارها و تلماسه ها و گنبدهای ماسه ای پوشیده از درختان تاغ و گز، مشاهده انواع مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی ،پرندگان بومی زیبا و نادر از قبیل زاغ بور، هوبره و پرندگان شکاری از جمله زیبایی های این منطقه برشمرد که باعث جذب گردشگران و طبیعت دوستان می شود.

نفس های آخر تالاب های خراسان جنوبی/ خشکسالی مهم ترین عامل خشک شدن تالاب ها

 وی با اشاره به اینکه  تالاب کجی نمکزار در زمره تالاب های فصلی قرار می گیرد افزود: روان آب های حاصل از بارندگی و چشمه‌های کناره‌های تالاب به عنوان منابع کمکی تغذیه کننده آب تالاب محسوب می شود.

شکرگزار گفت: متأسفانه در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی و روان آب ها متاسفانه امکان آبگیری تالاب فراهم نگردیده و این موضوع  سبب کاهش حضور پرندگان مهاجر آبزی  شده است.

رئیس حفاظت محیط زیست نهبندان با بیان اینکه خشکسالی تأثیر بسیاری بر مهاجرت پرندگان  و از سوی دیگر کاهش گردشگران به این منطقه شده است افزود: در سال جاری تعداد پرندگان مهاجر به این منطقه به حدود 1500قطعه کاهش یافته است.

شکر گزار همچنین ادامه داد:  در سال جاری تعداد 1200 گردشگر و طبیعت دوست  از این منطقه دیدنی بازدید کردند که نسبت به سال گذشته آمارهای  گردشگران و همچنین پرندگان مهاجر به این منطقه بسیار کاهش  داشته است.

وی همچنین در پایان گفت: هر ساله جشنواره ای در تالاب برگزار می شده است که امسال به دلیل خشکسالی و کاهش آب تالاب این جشنواره برگزار نمی شود.

 گزارش از طیبه اکبرآبادی

 انتهای پیام  / ط آ

برچسب ها: محیط زیست ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلي
۱۷:۲۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
هركاري براي تالاب هامون كرده اند براي تالابهاي خراسان جنوبي هم خواهندكرد .
آخرین اخبار