در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مشکلات موجود در بازار مرغ ناشی از سیاست‌های دولت است/وزارت جهاد کشاورزی در عمل توانایی و مهارت کنترل بازار را ندارد

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛موضوع تنظیم بازار مرغ با حضور چند تن از کارشناسان در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب(۸خرداد) بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی صابری دبیر انجمن شرکت های زنجیره ای مرغ در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب(۸خرداد)که به موضوع تنظیم بازار مرغ اختصاص داشت اظهار کرد: در حال حاضر صنعت طیور کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکند که این معضلات باعث شده تا قیمت گوشت مرغ تقریبا نزدیک به ۹۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان شود مشروط به آنکه دولت نیز بپذیرد و اقدامات خود را در قالب تنظیم بازار اعمال کند تا موجب کنترل قیمت شود.

وی افزود: ضرر ما از اصل هزینه است و مشکلات موجود ناشی از سیاستهای تنظیم بازار دولت است، گوشت مرغ در زمره کالاهای مشمول قیمت گذاری است و سالهاست که همکاران در ستاد تنظیم بازار مراقب هستند که قیمت بالاتر از حد انتظار نرود.

صابری تصریح کرد: ما بر سر قیمت با دولت به نتیجه نرسیده ایم و دستگاهای مسئول نیز بر اساسی فرآیندی که دارند قیمتها را تعین می کنند و اگر قرار باشد تغییر قیمتی در عوامل تولید انجام شود، گاهی این نرخ بعد از ۶ ماه اعلام می شود که دیگر اثر بخشی خود را از دست داده است.

در ادامه برنامه سید داوود موسوی معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت گفت: بحث تعیین قیمت بر اساس پارامترهای موثر در بهای تمام شده صورت می گیرد و فرقی ندارد که کالا از چه نوعی باشد و مرغ و تخم مرع جز کالاهایی هستند که مشمول اولویت قیمت گذاری هستند.

وی افزود:البته این مشمولیت توسط سازمان حمایت اعلام نشده و بر اساس سیاستهایی است که در کارگروه تنظیم بازار وجود دارد صورت میگیرد و در واقع ما دستگاه محاسبه کننده قیمت هستیم و آن را ابلاغ نمی کنیم .

معاون نظارت بر کالاهای مصرفی سازمان حمایت تصریح کرد: قیمت 9 هزار 500 تومان باید بر اساس فاکتورهای تولید که شامل کنجاله ذرت و جوجه یک روزه است بررسی شود و ما در این باره کارهای کارشناسی را انجام داده ایم.

موسوی گفت:طبق فرآیند، اختیار افزایش قیمت تا ۶ درصد را داریم و اگر بیشتر از ۶ درصد نیاز به تغییر قیمت باشد گزارش کارشناسی تهیه می کنیم و این گزارش به کارگروه تنظیم بازار ارجاع می شود و در این کارگروه همکاران از دستگاه های متعددی حضور دارند و بر مبنای شرایط نسبت به تعیین قیمت کالا اقدام می کنند.

صابری در واکنش به صحبت های موسوی بیان کرد: مطلبی که شما به آن اشاره کردید حدود ۶ ماه زمان می برد و معمولا نتیجه مشارکت تشکل ها در تعیین قیمت موجب وضعیتی  می شود که اکنون بر بازار حاکم است چرا که نتوانسته ایم در تعیین قیمت به تفاهم برسیم .

وی افزو: با وجود ۲۷ هزار مرغداری در داخل کشور، دولت چرا از دغدغه قیمت گذاری رها نمیشود؟ و باید بگویم که با توجه به حجم تولید و تعداد تولید کنندگان به راحتی می توانیم بر مکانیزم بازار حاکم شویم.

حمید ورناصری مدیر عامل شرکت پشتیبانی دام کشور نیز در ادامه برنامه اظهار کرد: حدود ۲ میلیون تا  ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود و با توجه به مصرف سرانه کشور طبیعتا مازاد تولید در کشور وجود دارد و دولت دو وظیفه بر عهده دارد که یک بخش آن شامل حمایت از تولید کننده  و بخش دیگر آن در حمایت از مصرف کننده خلاصه می شود و هردو این وظایف باید در مقاطع خاصی توسط دولت رعایت شود تا آرامش بازار تامین شود.

وی گفت:در دوران اوج مصرف و ایام پایانی سال شرایط خاصی وجود دارد و ما با افزایش قیمت مواجه می شویم و طبیعتاً در این شرایط دولت در میدان حضور پیدا خواهد کرد که نسبت به تعدیل قیمت اقدام کند .

مدیر عامل شرکت پشتیبانی دام کشور تصریح کرد: نرخ های بازار مرغ بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار تعیین می شود و بنده این مسئله را رد نمی کنم که ممکن است قیمت تمام شده تولیدکنندگان بالا باشد و البته شاید تولیدکننده ای قیمت تمام شده پایینی داشته باشد.

صابری افزود: وقتی که آقایان مرغ ها را خرید و ذخیره سازی می کنند این امر طبیعتا به رفع دغدغه دولت کمک خواهد کرد و ما هر دوماه یکبار باید مناسبتی را تعریف کنیم.

وی افزود: در شرایطی که قیمت مرغ در بازار ۹ الی ۹۵۰۰ تومان است آقایان اقدام به عرضه مرغ ۶۲۰۰ تومانی می کنند،کجای دنیا چنین روشی مرسوم بوده و اسم آن را حمایت از تولید می نامند؟

ورناصری با بیان اینکه حمایت تولید از جنبه خرید رعایت می شود ادامه داد: رقم ۱۰۰۰ تن خرید در روز به هیچ وجه رقم کمی نیست و با توجه به شرایط بازار مردم مرغ گرم را باقیمت مناسب خریداری می کنند و تمایلی به خرید مرغ منجمد ندارند و عرضه مرغ منجمد در بازار بسیار ناچیز بود و در راستای طرح ضیافت صورت گرفت .

وی افزود: دولت همیشه برنامه هایی برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده دارد. طرح ضیافت یکی از طرح هایی بود که دولت در راستای آرامش خاطر مصرف کنندگان در ماه مبارک رمضان به کار گرفت اما توزیع ۱۰۰ تن مرغ منجمد در روز نسبت به ۱۰۰۰ تن خرید و عرضه مرغ گرم بسیار ناچیز است .

موسوی افزود: ما بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار کف و سقف قیمت مرغ را مشخص کرده ایم و بر اساس آخرین مصوبه ۷۸۰۰ و ۸۰۰۰ هزارتومان قیمت نامتعارف تعریف نمی شود. اگر قیمت زیر 7 هزار و 100 تومان باشد دولت به جهت حمایت از تولیدکنندگان وارد میدان می شود .

در ادامه برنامه علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی در ارتباط تلفنی اظهار کرد: وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی تنظیم عرضه و تقاضا است و هر کجا که تعادل میان عرضه و تقاضا برهم بخورد ناشی از ناتوانی این وزارتخانه است و تحلیل ما در مجلس این است که این وزارتخانه در تنظیم بازار گوشت سفید و قرمز تا خرید گندم ناموفق عمل می کند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید به گونه ای بازار را تنظیم کند که هم منافع مصرف کنندگان تامین شود و هم تولیدکنندگان متضرر نشوند. باید متذکر شوم که هزینه تمام شده قیمت مرغ حدود 5 هزار و 500 تومان است در صورتی که حدود 4 هزار و 500 تومان فروخته می شود.

ور ناصری گفت: عوامل اثر گذار در تنظیم بازار بسیار متعددند که یکی از مصداق های آن عرضه و زمان است. در شرایط کنونی که روزانه با نرخ کیلویی 7 هزار و 600 تومان، هزار تن مرغ خریداری می کنیم نشان دهنده اقدام بسیار موثر وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید است.

شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه سياست وزارت جهاد کشاورزی سیاستی حاکمیتی است گفت: وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از دولت مسؤل تنظیم بازار است.

وی با بیان اینکه وضعیت تولیدکنندگان مرغ اسف بار است لذا، مرغ 30 درصد زیر قیمت تمام شده وارد بازار می شود اظهار داشت: کل فرایند تولید، عرضه و مصرف بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و نظارت بر حسن اجرای امور بر عهده سازمان حمایت و تعزیرات است.

شاعری با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در عمل توانایی و مهارت کنترل بازار را ندارد خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه خود را در کنترل عرضه و تقاضا به خوبی انجام نمی دهد، چرا نهادهای دامی در انحصار یکی دو نفر است، چرا سایر فعالان اقتصادی را نمی توان وارد این رقابت کرد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه وزارت جهاد باید تمهیداتی را فراهم کند تا دامدار و مرغدار مجبور نباشد مرغ خود را بیش از نیاز در بازار عرضه کند گفت: این مسئله باعث می‌شود تا بازار به یکباره از عرضه مرغ دچار انباشت شود .

وی با اشاره به اینکه بحران قیمت مرغ در بازار اتفاق افتاده است عنوان کرد : وزارت جهاد باید شبکه ها را ساماندهی کند و در سطح خرد فروشی امکان نظارت را داشته باشد زیرا وزارت جهاد کشاورزی متولی کل زنجیره است.

شاعری با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود ادامه داد: تولیدکنندگان در اکثر محصولات با تلاطم در بازار مواجه هستند، ما به دنبال مطلوب شدن وضع موجود هستیم، باید به گونه‌ای کار کنیم که کشاورز و دامدار ضرر نکنند.

وی تصریح کرد : اگر وزارت جهاد ورود جدی نداشته باشند با کاهش قیمت، کاهش تولید خواهیم داشت و در نهایت افزایش قیمت را در آینده پیش‌بینی می‌کنیم.

ورناصری مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه در بحث ذرت و جو خرید با قیمت تضمینی توسط مجموعه ما اتفاق می افتد تا از تولید حمایت کنیم گفت: ما نمی توانیم بازار را منفک از تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مورد جو کمترین قیمت را داشتیم به طوری که در بازار با قیمت هزار و پنجاه تومان عرضه می شود افزود: وزارت جهاد کشاورزی در راستای بحث تنظیم بازار باید بحث تامین کالا را در نظر داشته باشد.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه سازمان های حمایت و تعزیرات وظیفه نظارت را بر عهده دارند گفت: باید شاخص های تاثیرگذار تنظیم بازار را در نظر بگیریم لذا شاخص های مختلفی برای تنظیم بازار وجود دارد.

وی افزود: هر کدام از فعالان اقتصادی اگر امکان حضور در بازارهای جهانی را دارند حتما باید این کار را انجام دهند.

حسین نعمتی مدیر عامل اتحادیه دامداران استان قزوین در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه 90 درصد گوشت قرمز در داخل تولید می شود گفت:6 الی7 درصد قیمت دام زنده افزایش پيدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت شیر خام کاهش یافته است گفت: قیمت جو و ذرت30 درصد و یونجه90 درصد افزایش یافته است.

صابری دبیر انجمن ملی شرکت های زنجیره ای مرغ ادامه داد: گوشت مرغ باید از شمولیت قیمت گذاری خارج شود و دولت به تولید کننده باید اعتماد کند و از سوی دیگر بازار باید قیمت گوشت مرغ را تعیین کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
مرغداران در حال ور شکستگی هستند دلالها جیبهایشان پرپول و جیب مردم در حال خالی شدن
این وضعیت فعلی است خدای نکرده اگر مرغدارها دیگر تولید نکنند فاجعه خواهد بود
آخرین اخبار