آئین «گره‌گشو» در گناوه برگزار شد

به مناسب میلادحضرت امام حسن مجتبی (ع)، آئین گره‌گشو به عنوان یکی از سنت‌های قدیمی استان بوشهر در گناوه برگزار شد.

آئین «گره‌گشو» در گناوه برگزار شد به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر ،  محمد مظفری معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر چهارشنبه‌شب در این همایش که با استقبال خوب شهروندان گناوه‌ای در پارک خور این شهر برگزار شده بود گفت: استان بوشهر سرزمینی است که پر از آیین و مراسم است و ماه مبارک رمضان نیز  آیین های بسیاری را در خود جای داده است.

مظفری افزود: متاسفانه بسیاری از آیین های مذهبی، موسیقایی و نمایشی با گذشت زمان  به فراموشی سپرده شده اند.

این پژوهشگر با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان آیین‌های بسیار  مذهبی در استان بوشهر برگزار می‌شده افزود: گره گشو از جمله آیین هایی است  که هنوز در تعدادی از شهرهای استان بوشهر اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  مناجات خوانی، مقابله، مراسم ویژه شب‌های قدر  از جمله آیین‌هایی است که در شب‌های ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود افزود: برگزاری همایش با موضوعات آیینی و مذهبی در راستای زنده نگهداشتن تاریخ و فرهنگ  استان بوشهر باید مورد حمایت مردم و مسئولین قرار بگیرد.

معاون مدیر کل اموراجتماعی استانداری بوشهر با اشاره به اینکه باید برای احیا و زنده نگهداشتن آیین ها برای انتقال به نسل‌های بعد برنامه ریزی کنیم، گفت: سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه فرهنگی و هنری در پیشانی این جریان باید قرار بگیرند.

در سومین همایش گریگشو که به همت موسسه نیمدری سبز در گناوه برگزار شد از مناجات‌خوان‌های قدیمی گناوه تجلیل شد و هنرمندان گناوه‌ای به اجرای برنامه پرداختند.

در این همایش اولین جشنواره غذاهای رمضانی با مشارکت فعال خانم‌های گناوه ای برگزار شد.

همچنین در این همایش آیینی مذهبی و اجتماعی آیین گریگشو توسط هنرمندان نوجوان گناوه ای بازسازی شد.

انتهای پیام/م

تلاش برای احیای سنت‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.