اعتياد به فضاى مجازى را چگونه ترک كنيم؟

بسیاری از افراد همه وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنند اما با برخی راهکارها می توان استفاده از فضای مجازی را مدیریت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در طول روز هزاران بار صفحه گوشی خود را روشن می‌کنیم، نگاهی به ساعت می­‌اندازیم یا کمی با ابزارهای گوشی سرگرم می شویم، اگر مشغول کار مهمی نباشیم این کار را تا جایی ادامه می­‌دهیم که خسته شویم هرچند بسیاری از اوقات بلافاصله بعد از بستن صفحه گوشی دوباره یاد چیزی می‌افتیم و به سراغش می­‌رویم، این اتفاق بارها در طول روز می‌افتد و هر بار چندین دقیقه از وقت خود را این گونه تلف می‌کنیم یا برای کاری کوچک چند برابر وقت صرف می‌کنیم.

انسان­‌ها برده مَجازها می‌­شوند

تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها هدف مشخصی در زندگی خود ندارند، نمی­‌دانند در هفته­‌ها و سال­‌های آتی در زندگی خود به کجا خواهند رسید، بی­‌هدفی و بی­‌برنامگی این افراد زمینه­‌ای عالی برای تحت کنترل قرار گرفتن به دست فضای مجازی است.

در حال حاضر این دنیای بی­‌پایان در دسترس تمام افراد قرار دارد، انسانی که راه خود را در زندگی مشخص نکرده باشد، به راحتی تحت تاثیر قدرت و تنوع فضای مجازی قرار خواهد گرفت، در واقع انسان­‌ها برده مَجازها می‌­شوند، حتی کسانی که به ظاهر برنامه منظم و هدف مشخصی دارند هم مستعد این شرایط هستند، بسیاری از ما تجربه کرده ایم که با وجود برنامه و اهداف مشخص در زندگی باز هم ابزارهای الکترونیکی گوناگون از قبیل فضای مجازی و تلوزیون ما را به بازی می­‌گیرند یا حداقل ما را از برنامه‌­هایمان عقب می­‌اندازند.

در چند قدم اعتیاد خود به فضای مجازی را ریشه کن کنیم

فضای مجازی خطری بیخ گوش جوانان

قشر جوان و به خصوص دانشجویان با استفاده نادرست فضای مجازی چندین برابر بیشتر آسیب می­‌بینند و این آسیب به نوبه خود باعث عقب افتادگی جامعه می­‌شود، چراکه نیروی محرک و پیشرونده هر کشوری جوانان و دانشجویان آن کشور هستند.

جوانان به دلیل استعداد و قابلیت تطابق و یادگیری بیشتر، به راحتی غرق سرگرمی­‌های دنیای مجازی می­­‌شوند، تصور کنید دانشجویی که حتی در رشته‌­ای عالی تحصیل می­‌کند به جای حرکت مستمر به سوی قله­‌های علم، گرفتار گشت و گذار بیهوده در فضای مجازی است.

چند قدم برای مدیریت زندگی در فضای مجازی

در اینجا چند راهکار ساده،  برای مديريتکردن زندگی در فضای مجازی  به شما معرفی می­ کنیم.

کارهای مورد نیاز را یادداشت کنید

در اولین قدم فهرستی از کارهایی که در حال حاضر در فضای مجازی انجام می‌دهید تهیه کنید، اهداف و دلایل خود را از عضویت در گروه­‌ها یا کانال­‌های مختلف بنویسید و مشخص کنید چقدر به گفتگو با افراد مختلف می­‌پردازید و نوع این گفتگو چیست؟ گفتگوها می­‌توانند از نوع کاری، دوستانه، ارتباط با اعضای خانواده وغیره باشند. مشخص کنید چند ساعت بدون هیچ هدفی به گشت و گذار در فضای مجازی می­‌پردازید، تعیین کنید هر کاری را در چه مدت زمانی انجام می­‌دهید، برای مثال شما دوست دارید از اخبار روز مطلع باشید، ببینید چقدر زمان و با خواندن چه اخباری وقت خود را می­‌گذرانید.

تهیه فهرستی از کارهایی ضروری در فضای مجازی

احتمالا با نگاه کردن به فهرستی که تهیه کرده­‌اید به حال خود افسوس می­خورید! اما اگر قصد دارید تمام فعالیت­‌های بیهوده خود را متوقف کنید صبر کنید! نیازهای واقعی شما در فضای مجازی با فعالیت­‌های بیهوده ترکیب شده است. در این شرایط نمی‌­توانید به یکباره کشش خود به سمت فضای مجازی را کنترل کنید.

سعی کنید تمام کارهایی که واقعا نیاز دارید در فضای مجازی انجام دهید بنویسید، از لابلای فعالیت­‌هایتان آنهایی را که نیاز دارید  بیرون بکشید، اگر نیاز به موارد دیگری که تابحال انجام نداده­‌اید هم می­‌بینید به این فهرست اضافه کنید.

ساعات مشخصی از روز را به فضای مجازی اختصاص دهید

برنامه روزانه خود را مرور کنید و ببینید چه زمانی برای انجام کارهایتان در فضای مجازی مناسب است، شاید مجبور باشید در طول روز بعضی کارها را در ساعات خاصی انجام دهید، سعی کنید انجام باقی کارها را نیز به همان زمان انتقال دهید.

در کل باید ساعات خاصی به سراغ فضای مجازی بروید و تمام طول روز سرگرم انجام کارهایتان در فضای مجازی نباشید.

قبل از ورود به فضای مجازی  لیست کارهایتان را چک کنید

هربار قبل از روشن کردن اینترنت کارهایی را که باید انجام دهید با خود مرور کنید، شاید موقعیت شغلی بعضی ایجاب کند در تمام طول روز از فضای مجازی استفاده کنند، به این افراد پیشنهاد می ­شود تا جایی که می­‌توانند کارها را جمع کنند و یکجا، هر یک ساعت یا نیم ساعت انجام دهند، اگر زمان­بندی کردن فعالیت مجازی برای ایشان ممکن نیست هر بار قبل از رفتن به فضای مجازی مشخص کنند دقیقا چه کاری باید انجام دهند.

معمولا بعد از ورود به فضای مجازی هرچند برای انجام دادن کاری مشخص، مطالب بسیاری شما را به سوی خود می­‌کشند، با برخوردن به هر چیزی غیر از کار مشخصی که برای خود تعیین کردید، نگاهی به فهرست کارهایتان بیندازید، با نگاه کردن به فهرست تصمیم می­ گیرید آیا در همین زمان آن مطلب را مطالعه کنید یا آن کار را انجام دهید یا اینکه یادداشت کنید تا در زمان دیگری به آن برسید.

آهسته در فضای مجازی حرکت کنید

هرموقع کنترل خود را از دست دادید آهسته حرکت کنید!،  اگر نتوانستید کشش ­ها و تمایلات خود را در زمان انجام دادن کارهایتان کنترل کنید و مدام فعالیت­‌های اضافه انجام دادید، کارهایتان را به آهستگی انجام دهید، یعنی موس را به آرامی حرکت دهید تا به صفحه بعدی سایت منتقل شوید، برای رفتن به یک پیوند یک ثانیه صبر کنید و سرعت فعالیت­‌های خود را پایین بیاورید، وقتی آهسته حرکت می­ کنید به مغز خود فرصت تصمیم گیری و فکر می ­دهید، با این کار می­‌توانید فعالیت­‌های اضافه را به مقدار زیادی کم کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۱۹:۵۲ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
من خودم درس خون درس خون بودم ولی با مجازی .......
Iran (Islamic Republic of)
یاسی
۱۱:۴۸ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
سلام،من هم دوس دارم استفاده از این فضای مجازی رو کم کنم،وقتمو میگیره چشم و ذهنم رو خسته میکنه،با اینکه فکر میکنم کنترل بالایی دارم روی این قضیه که از این فضا دور شم،ولی متاسفانه دچار افراط و تفریطم،نمیتونم حد میانه رو رعایت کنم،بخاطر دانشگاه مجبورم به هرحال از اینترنت استفاده کنم ولی مدلم به این صورته که یا کلا گوشی رو میزارم کنار یا وقتی به بهانه ای از اینترنت استفاده میکنم ذهنم میگه یه سر اینستا هم برو...از طرفی کسب و کار اینترنتی هم دارم و فکر میکنم این نامنظم بودن داره اون رو هم تهدید میکنه،واقعا نمیدونم چطوری تعادل رو به این زندگی مدرن برگردونم،نکاتی که گفتید رو انجام میدم،امیدوارم وضعیتم بهتر شه،خوبه که اینجا اعتراف میکنیم،وقتی چیزی که هستم رو مینویسم حداقل متوجه میشم که دقیقا مشکلم چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
واقعا اعتیاد به فضای مجازی خیلی بده و چاره ای جز این نیست
Iran (Islamic Republic of)
Matin
۱۱:۵۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۰
من واقعا به درس اهمیت میدادم و خوب میخوندم ولی وقتی مدارس اینترنتی شد...
Iran (Islamic Republic of)
مaتین
۰۲:۰۹ ۲۴ دی ۱۳۹۹
منم خودم دانش آموز کلاس نهمی هستم به فضای مجازی به قدری اعتیاد دارم که حداقل پانزده ساعت دست میگیرم ولی درسم هم میخونم اما چون مجازی هست من اینطوری شدم کل زندگیم را ازم گرفته من امسال آزمون ورودی هم دارند متاسفانه هیچ اقدامی نکردم نه برای درس خواندن نه برای زندگی ام
Iran (Islamic Republic of)
aمیر
۲۰:۰۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
من سال نهم هستم اصلااااااا به فضای مجازی اهمیت نمیدادم در حد مقاله در آوردن بود از وقتی این شاد اومده و مدارس مجازی شده واقعا بی خودی وقت هدر میشه کلا آدم نمیخواد وقت بزاره پایه گوشی ولی این مدارس همه چیز رو خراب کرده کااااااااش مدارس باز میشد کاشششش
Iran (Islamic Republic of)
میرانی
۱۴:۰۷ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
جوانی به اعتیاد به فضای مجازی اصلا سعی نکنید کلا همه یبرنامه های گوشیتونو پاک کنید کم کم اول افرادی رو چت بخودی میکرید بعد یکیم مهمتر بعد بیاد مهمتر شاو پاک کنید کلان برنامه روحذف کنید من به این بیماری واگیر نشدم ولی دوماه پیش داتم اعتیاد به گوشی پیدا میکردم این کار کردم جواب داد
Iran (Islamic Republic of)
ستایش
۲۲:۰۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
من قبلاً فضای مجازی رو کنترل میکردم و خیلی عالی ب همه کارام می‌رسیدم اما امسال بخاطر اینکه تدریس انلاینع اصلا نمیتونم خودمو کنترل کنم ی دفه میرم فیلم درسی دانلود کنم کل اینستا رو میگردم و میام بیرون چیکار کنمم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۵۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
با سلام و احترام
من برای پایان نامم اینستا رو حذف کردم ولی برای گروه و کانال دانشگاهی تلگرام دارم و نمی تونم حذف کنم با اینکه زیاد اهل چت و... تو فضای مجازی نیستم ولی ناخود آگاه هر چند دقیقه سمت گوشیم میرم.
با استفاده از مطالب فوق قصد روزه فضای مجازی رو کردم و مطمئنم همه ی ما با توجه به اهداف والا و مهمی که داریم قطعا می توانیم و موفق می شویم.
Iran (Islamic Republic of)
سنوریتا
۰۱:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
آمممم...من چند روزه ربیکارو پاک کردم...اما نمیتونم از فکر افراد اونجا بیام بیرون...مشکل بزرگم اینه که نمیتونم ذهنمو از اونجا آزاد کنم...دارم زجر میکشم....ذهنم اونقدری درگیره که نمیتونم انشا یا داستان بنویسم....نابود شدم....کمک...
Netherlands
ریحانه
۱۵:۵۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
من خیلی معتاد اینستام الکی میچرخم کنکورم دارم اعصابم خورد میشع 5 یا 6 ساعت الکی میچرخم حذفشم میکنم برنامشو باز از گوگل میشه وارد صفحت بشی صفحمم نمیخوام کلا پاک بشه موندم چطوری ترک اعتیاد کنم
Iran (Islamic Republic of)
هانیه
۱۱:۴۲ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
یه گزینه داره به اسم دی اکتیو،دی اکتیوش کن،صفحت پاک نمیشه،فالوراتم از دست نمیدی
Iran (Islamic Republic of)
داش علی
۱۹:۰۶ ۰۱ دی ۱۳۹۷
به نظر من خوبم هست حداقل از اعتیاد به سیگار قلیون مواد مخدر و... بهتره که آدم در کل در هر مقطعی از زندگی به یه چیزایی وابسطه هست مثل بچگی عروسک نوجوونی دوچرخه جوونیم یه سریا گوشیو فضای مجازی یه سریا قلیونو سیگار یه سریا مواد مخدر
با این وضعیت اقتصادی و شرایط حال حاضر به نظر من جوون همون معتاد فضای مجازی باشه بهتره البته مدیریت شده ینی به بقیه کاراش ضربه نزنه
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۹:۵۲ ۰۹ دی ۱۳۹۸
من مخالفم قلیون یه ضرر داره فضای مجازی هزار ضرر اولا اینکه کلا وقتتو میگیره دوما اینکه اعتماد به نفستو میاره پایین سوما اینکه از خانواده دور میشی چهارما اینکه برای زندگیت نمیتونی هدف گذاری کنی چون همش سرت تو گوشیه پنجما اینکه چشمات وگردن و دستات اسیب میبینن ششما اینکه چاقی میاره چون بی تحرک میشینی یه جا فقط چت میکنی و عکس نگاه میکنی ادم از درساشم عقب میفته به نظر من استفاده از فضای مجازی هفته ایی 2 ساعت خوبه اینو یه دختر 18 ساله ی امروزی میگه شما با کتاب خوندن موسیقی گوش دادن نقاشی کشیدن فیلم و سریال خوب دیدن با خانواده شب نشینی کردن اشپزی و شیرینی پزی کردن گل و گیاه پرورش دادن و بیرون رفتن حداقل ماهی دوبار با دوستاتون میتونید دور از مسائل اقتصادی بد جامعه باشید تازه فضای مجازی باعث میشه شب خوابیدن به تعویق بیفته و صبحم کسل بیدار بشید حالا چه معتاد باشید چه نباشید فرقیم نداره مدیریت زمانی داشته باشید یا نه سعی کنید همون قلیونو بکشید ضررش از فضای مجازی کمتره اونم به مروز زمان ترک کنید بهتره :)))))))
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۰۰:۰۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
من یک معتاد اینترنی هستم البته به چت میدونم خوب نیست ولی باز کار خودمو میکنم :/
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۲۰:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
اون بنده خدایی که گفته بود انسان برده مجاز نمیشه درسته، انسان در این فضا برده افکار و روحیات انسان‌های دیگر میشه، اگر این افکار و مجازها از سمت نفس اماره و بد کسانی باشه که تولیدش می‌کنن، می‌تونه خود اونها رو هم تو خودش قورت بده.
شبیه اون کلیپی که در باره توییتر ساخته شده بود
Iran (Islamic Republic of)
خوش
۱۸:۵۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
بنظرم با شادی مشروع باید به جنگ این اعتیاد رفت.
Iran (Islamic Republic of)
م.ش
۱۶:۴۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
بنظرم ما باید همیشه برای هدفمان مثل پلنگی گرسنه که آهو را دنبال میکند بجنگیم و تا
به آن نرسیدیم متوقف نشویم...
در واقع باید آنقدر عااااااشق هدفمان باشیم و برای بدست آوردنش بجنگیم که
خواب و خوراک و چیزهای پیش پا افتاده
نتواند مانع ما شود....
درواقع برای رسیدن به هدفمان. از خودمان هم عبور کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۶:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
بنظرم با مثبت اندیشی به همه چیز میرسیم...

افکار منفی مثل خوره روحیه و انگیزه را از انسان میگیرد و او را به فردی پژمرده و منزوی
تبدیل میکند...
مثلا همینکه شما به گاز زدن یک لیموترش
آبدار فکر کنید، ناخودآگاه آب دهانتان ترشح میشود...

افکار ما هم همینجوری مشابه بحث فوق اعمال ما را شکل میدهند...
با تلقین های مثبت و جملات مثبت و دوری مطلق از هرگونه منفی بافی و منفی نگری و تکرار جملات تاکیدی مثبت به همراه ورزش و لبخند مستمر، بعد از ۲۱ روز خواهید دید که به چه سطح از شادی و نشاط رسیده اید و آنوقت است که راههای موفقیت و ثروت به شما چشمک میزند (در واقع منظورم از چشمک زدن این است که اگر بعد از این فرایند به سمت هدفتان بروید و پیش نیازهای لازم را فراهم کنید و شبانه روز برایش بجنگید، خیلی راحت تر خودتان راه رسیدن به هدفتان را پیدا میکنید)...

شااااااد و سرحال باشید.
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۶:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
بنظرم این ما هستیم که انتخاب میکنیم سرمایه دار و مرفه باشیم یا بی پول و سفله !
در واقع بنظرم پول و طلا مشت مشت در کف خیابانها ریخته است؛و کافیست که خم شویم و آنها را جمع کنیم...
براحتی میشود میلیونر شد...راههای رسیدن به ثروت هم در این مقال نمیگنجد؛ بعنوان یک راهنمایی میتوانید کتاب سنگفرش خیابان از طلاست
را مطالعه بفرمایید...

بعنوان یک سر نخ میگویم : «هدف "پولدار شدن" را به هدف "شاد شدن و شاد ماندن" تغییر دهید»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
با پاک کردن تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
شاد
۱۶:۱۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
این ما هستیم که تصمیم میگیریم
چه آینده ای داشته باشیم...

اگر هدفی ارزشمند داشته باشیم
و برایش شبانه روز بجنگیم
دراینورت هیچکس(غیر از خدا و هر آنکس که او بخواهد) جلودار ما نیست و توان مقابله با ما را ندارد (حالا این چیز بخواهد فضای مجازی باشد)

ولذا بنظرم از عوامل اصلی اینترنت ادیکشن
یا همان اعتیاد به فضای مجازی تنبلی و نجنگیدن برای هدف است.

ضمنا باید آنقدر قوی باشیم که هیچ تحول سیاسی یا اقتصادی در ما کوچکترین تاثیری نداشته باشد

پ.ن:این صرفا نظر شخصی اینجانب است
و قصد جسارت به کسی را ندارم و نخواهم داشت.

شاد باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
فقط فقط علتش بیکاری ما جوانانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
اگر کسی واقعا گرسنه و فقیر باشه فقط نمیره به اداره و کارخونه سر بزنه برای کار.میره سر ساختمان کارگری میکنه.بیکاری و فقر رو به روزه ربط ندین لطفا
Finland
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
بسم الله.انسانها هیچ موقع برده مجاز ها نمیشوند تا به امر الله میتوانند به مجازها روح هم بدهند و یک مجاز را به واقعیت تبدیل کنند در سوره اسرائیلم میگه روح به امر الله هست ولی شما کم میدونین ولی خود الله روح نداره صبحان اللهذاتش مرکب از روح نیست ولی روح را خلق میکنه حتی به دست انسانها.انسانها هم یک واسطه هستند هیچ جنبنده ایی نیست مگر به امر الله شما مجازها را میبینید ولی شما به انها از روح خود میدمید مهر شما به انها میشه که از روح خود میدمید ولی دوست داشتن عیب نیست ولی پرستیدن چرا عیبه ما به علت اینکه آنها الله نیستند حق نابودشونو نداریم باشه مخلوق اون هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
خدا خودش به نسا جدید کم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
چه فرقی میکنه اگر فضای مجازی کنار گذاشته بشه به چیز دیگه ای اعتیاد پیدا میکنن مثل بزی های رایانه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
تنها راه حلش همان فیلتر کردن است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
سلام .بنده ۳۱ ساله هستم ،فارغ التحصیل فوق لیسانس ریاضی محض_آنالیز از تبریز می باشم،اما #بیکار و# مجرد می باشم .به هر اداره و کارخانجات مراجعه می کنم کسی پاسخگو نیست(#فقر و# گرسنگی در خونه ی ما داد میزنه دیگر زندگی برام سخت تر شده چه طور در همچین زندگی روزه بگیریم.خدایا به خودت قسم میدم حافظ و نگهبان زندگی ما باش....) .لطفا مسئولان چاره ای بیندیشند.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
امیدورام بومی سازی فضای مجازی فراگیر شود و شامل تمام سرویس های اینترنتی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
اعتباد به فضای مجازی تقریبا همه گیر شده و خطرناکه مخصوصا جوانان که باید برای زندگیشان تلاش کنن
Netherlands
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
اعتیاد به فضای مجازی یک تلقین است خیلی راحت میشه این اعتیاد را ترک کرد
Iran (Islamic Republic of)
شاد
۱۶:۲۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
نظر جالبی است.
بنده به شخصه با این حرف بسیار موافقم.
آخرین اخبار