پناهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

160 کشور مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کنند/ تفاوت مالیات ستانی ایران با خارجی ها چیست؟

160 کشور مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کنند/ تفاوت مالیات ستانی ایران با خارجی ها چیست؟یک مقام اداره مالیات گفت: مالیات بر ارزش افزوده در 160 کشور جهان در حال اجراست و تنها در بخش‌های محدودی تمایز دیده می‌شود.

محمد قاسم پناهی قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور در گفت‌وگو خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد گله‌مندی برخی از تولیدکنندگان درباره اخذ چند مرحله‌ای مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: ارزش افزوده یک مالیات بر پایه مصرف محسوب می‌شود که دارای مراحلی زنجیره واری در حوزه های واردات، تولید، توزیع و مصرف است.

وی افزود: هر کالای وارداتی که در عرصه تولیدی و یا مصارف دیگر به کار گرفته می‌شود باید با ورود به کشور، مالیاتی بر اساس ارزش افزوده پرداخت کنند.

پناهی ادامه داد: به طور مثال زمانی که یک خودروی 15 هزار دلاری در گمرک ورود پیدا می‌کند باید 60 تا 70 درصد گمرکی پرداخت کند که با احتساب این درصد از تعرفه های گمرکی‌، ارزش خودرو به 25 هزار دلار می‌رسد. با تبدیل ارزش تعیینی به ریال، قیمت آنها تغییراتی را شامل می‌شود چرا که به طور معمول هر ریال به ازای ارز دیگر کشورها حدود سه هزار تومان است.

وی اضافه کرد:‌ گمرک با اخذ 9 درصد گمرکی حدود 7.5 میلیون تومان ارزش افزوده به اداره امور اقتصادی و مالیاتی پرداخت می‌کند. زمانی که خودرو وارد بازار مصرف می‌شود عرضه کننده با احتساب سود خود و پرداخت مالیات 10درصدی خودروی مذکور را تا 90 میلیون تومان به فروش می‌رساند.

پناهی بیان کرد: در نهایت فروشنده حدود 5 میلیون تومان بر چنین خودرویی سود حاصل می‌کند که در این سود و مالیات پرداختی میزان گمرکی خودروی مذکور که در مرحله پیشین اخذ شده، حساب می شود و در مراحل بعدی متقاضیان با مقدار کمتری از پرداخت مالیات روبه‌رو می‌شوند.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور تشریح کرد: در واقع با فروش خودروی مذکور حدود 1.5میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده به اداره امور مالیاتی و اقتصادی پرداخت می‌شود که با احتساب مبلغ 7 میلیون تومانی گمرک، نهایت پرداخت مالیات به همان 9 درصد معمول می‌رسد.

وی با بیان اینکه توازن در تمام بخش‌ها رعایت شده است و بخش‌های داخلی هم موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، تصریح کرد: تولید خودروهای داخلی هم موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند به طوری که در فرآیند تولید آن مالیات هر بخش به طور مرحله‌ای و مجذا اخذ می‌شود.

پناهی ادامه داد: تولیدکننده خودروی داخلی در وحله نخست از مراکزی همچون فولاد مبارکه و غیره ورق و مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین می‌کند و با تهیه این مواد اولیه باید ارزش افزوده ای را پرداخت کند. خرید هر مواد اولیه و کالایی متناسب با ارزش آن کالا شامل حال ارزش افزوده می‌شود.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: قطعه سازان هم پس از تبدیل مواد اولیه به قطعه و متصلات خودرو، باید ارزش افزوده‌ای در این مرحله پرداخت کنند. به طور مثال تولید کننده باید با ساخت یک قطعه یک میلیون تومانی 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند که این میزان حاصل تخفیف و احتساب مالیات های مراحل قبلی است.

وی ادامه داد: پس از اینکه این قطعات توسط ماشین سازی داخلی خریداری می‌شود، سازنده داخلی هم باید ارزش افزوده‌ای از تولید هر خودرو پرداخت کند، بنابراین این زنجیره تولیدی هیچ‌گاه قطع نمی‌شود و هر مرحله به طور مجزا مالیاتی را پرداخت می‌کند.

پناهی افزود: به طور مثال خودرویی همانند سمند که دارای ارزش 30 میلیون تومانی است حدود 10 درصد یعنی به مقدار سه میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده به نظام مالیاتی پرداخت می‌کند.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: تمام سود حاصل از واردات خودرو و یا تولید آن به اداره مالیات نمی‌رسد، بلکه با احتساب هزینه تولید و سود تولیدکننده و یا وارد کننده مقدار ناچیزی برای اداره مالیات در نظر گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: در واقع در پرداختی‌های مالیات بر ارزش افزوده هیچ مبلغ مضاعفی از صاحبان مشاغل گرفته نمی‌شود چرا که زمان پرداخت مالیات‌های هر بخش اعتبارهای پرداختی مراحل پیشین برای مودیان مد نظر قرار می‌گیرد. این نوع از مالیات ستانی و پرداختی‌های مالیات بر ارزش افزوده مطابق شکل و ساختار رایج دنیا است.

پناهی افزود: مالیات بر ارزش افزوده در چند بخش تقسیم شده و تجمیع آنها میزان عادلانه‌ای را متناسب با ارزش کالا حاصل می‌کند. تولیدکنندگان با پرداخت ارزش افزوده بخش مربوط به  فعالیت خود به طور مجزا به نحو دقیقی مالیات پرداخت می‌کنند.

وی مطرح کرد: بنابراین در تولید خودروی داخلی مالیات بر ارزش افزوده در سه بخش از جمله فولاد سازی و ساخت قطعات مرتبط خودرو، قطعه سازی و خودرو سازی دریافت می‌شود که تجمیع این بخش‌ها به یک عدد واحد و رایج در کشور می‌رسد.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: به عبارت دیگر تجمیع پرداختی های مالیات بر ارزش افزوده مراحل مختلف، به میزان مالیات 19 درصدی اعلامی ختم می‌شود. به همین دلیل عده ایی تصور بر پرداخت مالیات مضاعف دارند.

پناهی تشریح کرد: در علم اقتصاد از چنین روشی به عنوان صورتحساب با کسر اعتبار مالیاتی یاد می‌شود که این شیوه در160 کشور جهان در حال اجراست.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور مطرح کرد: این ساز و کارها متناسب با استانداردهای جهانی تبعین شده است و تنها تفاوت اجرای آن هر کشور به  مقدار نرخ پرداختی ها و یا معافیت‌ها مربوط می‌شود اما در مجموع شیوه محاسبه مالیات بر اساس اصل مقصد است.

وی در توضیح تمهیدات مالیات بر اساس اصل مقصد گفت: در این شیوه از اخذ مالیات ها با فروخته شدن هر کالای ارزشمندی، مالیات آن کالا به طور مستقیم ستانده می‌شود.

انتهای پیام/

مالیات بر ازش افزوده در چند مرحله اخذ می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
مشکلات اقتصادی خیلی زیاد شده امیدوارم بر طرف شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
خدا کمک کنه تا مشکلات ما بر طرف شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
مالیات بر ارزش افزوده نه مالیات از اصل سرمایه ! شما در احتساب مالیات بر ارزش افزوده طلا کل سرمایه را حساب می کنید نه سود اجرت ساخت طلا !
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
مالیات دادن حرام میباشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
خيلي كارهاي ديگر هم ميكنند شما چرا از اونها نميگيد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
گرونی ها لحظه ای شده بیکاری و فقر امان از همه بریده مالیات بر ارزش افزوده از خرید کالا ضروری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
ایران از واردکننده مالیات میگیره دوباره از بنک دار مالیات همون جنس میگیره دوباره از تاجر مالیات همون جنس میگیره دوباره از عمده فروش و بعد خرده فروش و در اخر از مشتری مالیات اون جنس میگیره یعنی از هر جنس هفت بار مالیات میگیره
Canada
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
در امریکای شمالی .اشخاصی که حقوق بالا دارند تا پنجاه درصد حقوق شان مالیات میدهند .هر جنسی که بخری. هم از سیزده درصد .مالیات باید بدهی .بعصی ایلات ها کمتر میدهند .ثابت نیست . اصلا پس انداز کردن تقریبا عیر ممکن است .چونکه مثل زنبور کارگر هستی .لطفا کاری در این زمینه انجام دهید و با وطن مقایسه کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ر-کرمی
۰۷:۴۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
کارمندان وکارکنان دولت وکارگران شرکتها وبسیاری ازمردم که حقوق ماهانه می گیرندهرماه بخشی از حقوق آنهابه نام مالیات کسرمی شود،ووقتی هم کالایی را می خرد مبلغی بعنوان ارزش افزوده از ایشان اخذ می گرددآیا این اخذ مالیات مضاعف نیست ،یاباید مالیات فقط ازحقوق کسرشودیا ارزش افزوده روی کالاهاوخدمات اضافه شود- ولی برای اینکه همه استفاده کنندگان از کالاها وخدمات مالیات مربوطه رابپردازند وبنظر اخذ ارزش افزوده درخصوص اخذ مالیات عادلانه تر بوده که دراینصورت نبایدازحقوق ها چیزی به نام مالیات کسرگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
به جای مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر فروش میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۰۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
یعنی خداییش دمتون گرم با گمرک و ارزش افزوده تون، راستی من در دین بسیار عالی و کامل اسلام خوندم که درصد سود حلال برای یه کسبه 7 درصد هست چطور شما خودتون 9 درصد ارزش افزوده میگیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتما میخوایین یگید اون سود هست این مالیات و باهم فرق داره، خداییش نکنید این کارهارو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
مردم نان ندارند بخورند کسب و کارشون رو به تعطیلیه مالیاتم شده یه معضل براشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
کالاهای بی کیفیت چینی که قاچاق وارد میشوند از یک طرف و مالیات مضاعف از طرفی با عث بیکاری و وابستگی و رکود کشور شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
بجای اینکه جلسه کارآفرینی و اشتغال برا جوانان بگیرند، هزاران ساعت جلسه می گیرند که ببینند چطور می شود اگر هم شده یک ریال از جیب ملت پول در بیاورند. نمونه هاش زیاده مثلا تاییدیه کدپستی- افزایش کلیه امتیازها ی آب برق گاز تلفن هزینه تشکیل پرونده صدور امتیاز آب برق گاز تلفن. هزینه ارسال مدارک از دفتر مخابراتی به اداره گاز ( برا دو قدم راه 7 هزار تومان) و الی برکه الله....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
مالیات بر ارزش افزوده از فروش اخذ میگردد نه از تولید !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
در کشورهای دیگر اگه ضرر کنی مالیات نمیگیرن هیچ هنوز مبلغی به عنوان کمک بهت پرداخت میکنن من خودم تولید کننده بودم و با این رکودی که در بخش ساختمان شد الان سه ساله واحد تولیدی تعطیله ولی برای مالیات فصلی همش باید برم و ثابت کنم تعطیله و از هیچ حمایتی هم خبری نیست ولی تا وقتی کار میکردم جمعا نزدیک بیست و پنج درصد سود رو به عنوان مالیات میگرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
تفاوتش پیداست دیگه! هرکی زورش بیشتره کمتر مالیات میده!
اصلا مالیات فقط برا کارمند و کارگره!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
نگونبخت مصرف کننده است که به اوهمه سرشکن میشوندونحوه ونیزنرخ مالیات ستانی درایران نادرست وناعادلانه است که نه مجلسیهاتوجه دارندو آنقدروابستگی زیادشده که هم دولت وهم مالیات دهندگان مقاومت نشان میدهندباهرگونه اصلاحاتی امااگربه شیوه مالیات دهی مانندآنچه درامریکابطورنمونه رایج است به نفع همه میشودوبه کسی چه تولیدکننده وچه مصرف کننده فشاری واردنمیشود.ضمنامالیات واقعی تضمینی وغیرموجه وخلاف شرع رافعلاکارکنان دولت میدهنددرصورتیکه نباید اخذشودواصولاپرداخت مالیات فقط برای تولیدگرومصرفکننده وجه داردویاکاش بجای هرساله اضافه کردن حقوقهالااقل نرخ مالیات راکم میکردند.18/3/1397
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
فرقش اینکه مثلا پارسال 15 میلیارد تومن رشوه از یکی از ادارات مالیاتی ضبط کردن اینه فرقه مالیات گرفتن ایران با بقیه کشورها
آخرین اخبار