رئیس انستیتو پاستور ایران مطرح کرد؛

برنامه ریزی برای تولید داخلی HPV تا ۳ سال آینده

بیگلری با اشاره به مزیت تولید ملی ساخت واکسن HPV از نیازسنجی برای این تولید این واکسن بین 3 تا 5 سال آینده خبر داد.

برنامه ریزی برای تولید داخلی HPV تا سه سال آیندهعلیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه امکان تولید واکسن HPV در داخل کشور وجود دارد، گفت: درحال حاضر دانشمندان ایرانی روی این واکسن کار کرده اند و پیشرفت های خوبی حاصل شده است، بنابراین در نقطه صفر نیستیم. 

وی درخصوص تولید واکسن HPV گفت: امکان تولید واکسن HPV در داخل کشور وجود دارد و باید براساس نیازسنجی ها، گروه‌هایی که در اولویت بیشتری قرار دارند، شناسایی شوند.

بازه 3 تا 5 ساله برای تولید ملی واکسن HPV

بیگلری با بیان اینکه واکسن HPV گران است و واردات آن هزینه‌های زیادی را در بر دارد، گفت: با اعلام نتایج نیازسنجی در کشور، اقدام به ساخت و تولید این واکسن در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال خواهیم کرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه تکنولوژی ساخت واکسن‌ها پیچیده و زمان بر است، تصریح کرد: انستیتو پاستور با عنایت به عددی که براساس نیازسنجی‌ها اعلام می‌شود، بر روی تولید واکسن سرمایه گذاری می‌کند.

وی در خصوص هزینه تولید واکسن HPV گفت: هزینه تولید این واکسن، برعهده انجمن پیگیری کننده  این بیماری و وزارت بهداشت است.

بیگلری درخصوص آثار و  تولید واکسن HPV در کشور اظهار کرد: وقتی واکسن‌ها تولید ملی باشند، نیاز به واردات آن‌ها نیست، بنابراین با تولید هر واکسن، یک قدم به خودکفایی در حوزه تولید واکسن نزدیک‌تر می‌شویم و امکان بروز بحران برای تهیه واکسن در سایه اعمال تحریم‌ها ازبین می‌رود، چراکه واکسن‌ها توسط کشور‌های محدودی ساخته و بازار محدودی نیز دارند.

وی گفت: زمانی که واکسن تولید داخل باشد، بازار مورد اطمینانی را در اختیار داریم که این امکان را فراهم می‌کند تا واکسن همیشه در دسترس باشد.
 

بیگلری با بیان اینکه تولید ملی، بار هزینه‌ای کمتری را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: زمانی که دانش فنی تولید واکسنی را در اختیار داشته باشیم و یک واکسن به مجموعه واکسن ها، افزوده شود، توانایی تولید واکسن‌های جدید را نیز کسب خواهیم کرد، چراکه تکنولوژی ساخت اغلب واکسن‌ها مشترک است و همین موضوع باعث می‌شود، دانش فنی دانشمندان کشور در زمینه تولید واکسن افزایش پیدا کند، زیرا تولید واکسن یک پروسه ابتکاری نیست، بلکه تولید یک واکسن، زمینه تولید واکسن‌های بعدی را فراهم می‌کند.

تولید داخلی واکسن HPV  یک سوم قیمت جهانی است

رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید براینکه واکسن HPV از جمله واکسن‌های گرانی است که از کشور‌های دیگر وارد می‌شود، گفت: چنانچه واکسن HPV در داخل کشور تولید شود، هزینه آن به کمتر از یک سوم قیمت جهانی کاهش خواهد یافت.

بیگلری درخصوص چشم انداز تولید واکسن HPV بیان کرد: درحال حاضر دانشمندان ایرانی روی این واکسن کار کرده اند و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است، بنابراین در نقطه صفر نیستیم، لذا با جذب منابع و برنامه ریزی‌های انستیتو پاستور بر روی ساخت این واکسن، پیش بینی می‌شود، سریع‌تر از زمانی که درنظر گرفته شده، به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به موقعیت خاص کشور، بعد از تولید واکسن HPV، بسیاری از کشور‌های منطقه، خریدار و مصرف کننده واکسن‌های ما خواهند بود و این امر به نوبه خود، سود مالی خوبی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.