ماجرای توزیع کیف‌های مدرسه با عکس امام(ره) در رژیم پهلوی چه بود؟

یک نقاش گفت: قبل از انقلاب روی کیف‌های مدرسه نگارگری انجام می‌دادم یک بار تصویر امام(ره) را کشیدم و با تغییرات به کارخانه‌ای دادم که این کیف‌ها را تولید می‌کرد.

ماجرای توزیع کیف‌های مدرسه با عکس امام(ره) در رژیم پهلوی چه بود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «در چهره امام، صداقت، لطافت، صفا و صمیمیت وجود داشت و ( چهره ایشان) ملکوتی بود، در عین حال ایشان سیاستمدار، شجاع و مقتدر بود.»

این‌ها توصیفات غلامعلی طاهری ـ نقاش و استاد دانشگاه ـ است که‌ پرتره‌نگاری‌های زیادی را از امام خمینی(ره) انجام داده است.

وی درباره پرتره‌نگاری‌هایی که از امام(ره) داشته است، اظهار کرد: من از سال ۱۳۵۶ جزو معترضان به نظام وقت بودم، در این زمینه انجمنی در خانه راه انداخته بودم که رنگ و بوی سیاسی داشت و به دلیل فعالیت‌های اعتراضی، تحریک سایر دانش‌آموزان و نوشتن مطلبی برای درس (انشا) علیه رژیم، از مدرسه اخراج شدم.


بیشتر بخوانید: امام خمینی(ره) آمدن کدام نوه‌شان به بیمارستان را در آخرین لحظات عمر منع کردند؟


او ادامه داد: بعد از آن بود که با افکار امام خمینی(ره) آشنا شدم و خودم را در راستای افکار ایشان دیدم. من تبلیغاتم را در این زمینه آغاز کردم، در تظاهرات بود که پرتره‌ای سیاه‌وسفید چهار در شش متر کشیدم که هنوز در سالگرد انقلاب تصویر آن در تلویزیون دیده می‌شود. همان دوران سفارش‌هایی بود که برای روی کیف‌های مدرسه نگارگری انجام می‌دادم یک بار تصویر امام(ره) را کشیدم و با تغییرات به کارخانه‌ای دادم که این کیف‌ها را تولید می‌کرد. در واقع عکس امام(ره) روی کیف‌ها بود بدون اینکه آن‌ها متوجه شوند. البته اگر دقت می‌کردی متوجه می‌شدی تصویر امام(ره) است.

ماجرای توزیع کیف‌های مدرسه با عکس امام(ره) در رژیم پهلوی چه بود؟

طاهری اضافه کرد: در سال ۱۳۶۰ پرتره امام خمینی(ره) را کشیدم که از سوی بنیاد شهید در تیراژ بالا به چاپ رسید و اکنون در موزه شهدا نگهداری می‌شود. پوستر این تابلو در اقصی نقاط ایران منتشر شد، در سنگر جبهه‌ها و رزمندگان و حتی بر دیوار اکثر اماکن عمومی از طرف خود مردم نصب شد. پرتره‌ای با حالت عرفانی از ایشان که در کتاب فارسی تمام مقاطع راهنمایی چاپ می‌شد، از جمله آثار من در این زمینه است. تابلوی «بشارت» نیز در موزه امام خمینی(ره) قرار دارد که این تابلو را با الهام از همسر بردبار و شکیبا، صبور و مقاوم یکی از آشنایان، طراحی و اجرا کردم.

ماجرای توزیع کیف‌های مدرسه با عکس امام(ره) در رژیم پهلوی چه بود؟

این نقاش توضیح داد: زمانی که امام خمینی(ره) در قید حیات بودند این فرصت پیش آمد ایشان را چند بار از نزدیک ببینم؛ برای این پرتره‌نگاری‌ها از عکس‌های ایشان نیز کمک گرفتم. ایشان شخصیتی بسیار تاثیرگذار بود. در چهره امام، صداقت، لطافت، صفا و صمیمیت وجود داشت و ملکوتی بود؛ در عین حال ایشان سیاستمدار، شجاع و مقتدر بود.

طاهری در ادامه گفت: در برخی آثارم صرفا جنبه‌های عرفانی و در برخی جنبه یک سیاستمدار مقتدر که می‌تواند جهان اسلام را رهبری کند، وجود داشت.

این نقاش اضافه کرد: شبی که امام خمینی (ره) وارد ایران شده بودند عکسی از ایشان ثبت شده بود که خندان‌ترین تصویر ایشان بود. تابلوی نقاشی لبخند امام(ره) به سفارش موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) برای هدیه به همسر محترم‌ ایشان نقاشی شد و دوستان بیت امام(ره) به ایشان هدیه دادند.

ماجرای توزیع کیف‌های مدرسه با عکس امام(ره) در رژیم پهلوی چه بود؟

طاهری همچنین یک تابلو نقاشی را از مراسم تشییع امام خمینی(ره) نقاشی کرده که درباره آن توضیح داد: پیکر ایشان را پیش از خاکسپاری در یک اتاق شیشه‌ای نگهداری می‌کردند. فضای غریبی بود و حس و حال خاصی داشت. من آن اتاقک شیشه‌ای را نقاشی کردم که فرشته‌ای به حالت دعوت به بهشت بالای سر ایشان در حال پرواز است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

گفت‌وگو با نقاشی که بارها پرتره امام خمینی را کشیده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.