باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جولان گدایان در شهر ارومیه

تکدی گری و گدایی معضلی اجتماعی در جوامع در حال توسعه است که روز به روز در شهر‌های بزرگ در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ دلمان به درد می‌آمد وقتی می‌دیدیم یک مرد زمخت و سیاه سوخته با لباس‌های پاره، کنار خیابان نشسته و ضجه می‌زند: به من عاجز بی نوا کمک کنید. می‌گشتیم در جیبمان یک اسکناس کهنه یا سکه‌ای پیدا می‌کردیم و در دستانش می‌گذاشتیم تا به خیال خودمان یک تکه نانی برای خودش بخرد و از گرسنگی نمیرد. این روزها، اما کمتر می توان آن مرد‌های سیاه و بد ریخت را در گوشه و کنار دید. حالا دیگر زنان اسپند دود کن و فال فروش هستند که در سن و سال‌های مختلف زحمت خالی کردن جیب‌های ما را از پول خرد می‌کشند.

جولان گدایان در شهر ارومیه


تکدی گری و گدایی معضلی اجتماعی در جوامع در حال توسعه است که روز به روز در شهر‌های بزرگ در حال افزایش است. معضلی که با ظهور و بروز آن به تدریج به روابط انسانی و اجتماعی آسیب وارد می‌شود.

دو عامل مردم و دستگاه‌های اجرایی در رابطه با جلوگیری از افزایش تکدی گری در ارومیه دخیل هستند که در این میان نقش دستگاه‌های اجرایی بسیار مهم است.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ گفت: باید فرهنگ سازی مناسبی در رابطه با جلوگیری از افزایش تکدی گری در جامعه شکل گیرد. برای مثال مردم کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را به سازمان‌های مردم نهاد یا کمیته امداد اهدا کنند.

جولان گدایان در شهر ارومیه

وی افزود: اداره کل  بهزیستی هم موظف است افراد بی سرپرست، ناتوان و معلول و همچنین سالمندان و کودکان کار را تحویل گرفته و در اماکن مناسب نگهداری کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر فرمانداری، شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی دست به دست هم دهند، می‌توان در کمترین زمان تکدی گری را در ارومیه ریشه کن کرد و چهره‌ی شهر را از وجود متکدیان پاک کرد.

به گفته‌ی سعید فریور مدیر کل بهزیستی استان آذربایحان غربی در شهرستان ارومیه مرکز ویژه نگهداری وجود دارد که متکدیان جمع آوری شده توسط شهرداری ارومیه و نیروی انتظامی در آنجا نگهداری می شوند و سپس با توجه به شرایط هر متکدی که به بخش سالمندان، معتاد و کودکان بی سرپرست تقسیم می‌شوند توسط بهزیستی استان در بخش‌های مربوط نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر شرایط متکدی شامل موارد ذکر شده نباشد، تکلیف وی بر عهده‌ی بهزیستی نخواهد بود. بهزیستی به همراه شهرداری، نیروی انتظامی و دادگستری به صورت تیمی فعالیت می‌کند و متکدیان را جمع آوری می‌کنند.

امیدواریم که در شهر ارومیه هم سازمان‌ها و نهاد‌های ذیربط هم اقداماتی در این زمینه داشته باشند تا شاهد افزایش آمار اینگونه آسیب‌های اجتماعی نباشیم.

گزارش از فاطمه یوسفی

انتهای پیام/م

افزایش تکدی گری در ارومیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.