رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا:

سند سلامت شهرضا تدوین می شود

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضاگفت: شبکه بهداشت به همراه شهرداری و فرمانداری باید سند سلامت شهرستان شهرضا را به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین کنند.

حجت‌اله تنهایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اظهار کرد: هر پروژه‌‌ای که بخواهد در شهرضا اجرا شود باید یک پیوست سلامت داشته باشد و سلامت مردم را در اجرای پروژه در نظر بگیرد.

وی با بیان این‌که اگر کارخانه‌ و یا پروژه‌ای بخواهد در شهرضا اجرایی شود باید تأثیر آن بر سلامت مردم بررسی شود، افزود: هر اقدامی بخواهد در شهرضا انجام شود که بر سلامت مردم اثر می‌گذارد، باید در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بررسی و تبادل نظر شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با تأکید بر این‌که شبکه بهداشت به همراه شهرداری و فرمانداری باید سند سلامت شهرستان را به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین کنند، گفت: دستیابی به بالاترین و مؤثرترین پوشش خدمتی برای تأمین سلامت جامعه نیازمند مشارکت تمامی نهادهای شهرستان است.

وی با بیان این‌که باید شاخص‌های اجتماع‌مدار برای سند سلامت شهرستان شهرضا نوشته شود، اذعان داشت: در تدوین این سند به دنبال هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی هستیم و امید داریم بتوانیم سند سلامت شهرستان را تدوین کنیم.

تنهایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که حدود 50 درصد از بیماران مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند، اذعان داشت: در طرح ایراپن 6 هزار و 517 بیمار دارای فشار خون را در شهرضا تحت مراقبت قرار دادیم و تا پایان سال 2025 باید 25 درصد فشار خون را کاهش دهیم.

وی با بیان این‌که نوع تغذیه و مصرف نمک در فشار خون بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: علت 50 درصد بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی‌های قلبی، 13 درصد کل مرگ‌ها و 40 درصد مرگ در بیماران دیابتی، مرگ‌‌های جنینی و مادران در دوران بارداری و نارسایی‌های کلیه، فشار خون بالا است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در پایان با بیان این‌که 30 درصد از فشار خون بالا به دلیل افزایش مصرف نمک است، ابراز کرد: اضافه وزن، مصرف دخانیات، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک یا چربی اشباع‌شده زیاد، عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت‌های بدنی کافی، استرس و عوامل ژنتیکی از علل مستعد‌کننده بیماری فشار خون بالا است.‏

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.