نادعلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

زیرساخت‌های بیمارستانی نیازمند بازنگری است/ آموزش پزشکی در نظام سلامت مغفول نماند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: توسعه سلامت و درمان نیازمند اعتباربخشی و توسعه زیرساخت‌ بیمارستان‌هاست.

زیرساخت‌های بیمارستانی نیازمند بازنگری است/ آموزش پزشکی در نظام سلامت مغفول نماندفاطمه نادعلی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: طرح تحول  سلامت طرحی عظیم با هدف توسعه خدمات سلامت و کاهش پرداختی از جیب مردم است و از دید دولت تدبیر و امید جز  بزرگترین و مهمترین طرح‌های کشور محسوب می شود.

وی افزود: این طرح از دولت یازدهم آغاز شده و هم اکنون با وجود مشکلات متعدد و کمبود منابع اعتباری خدمات متعددی را در حوزه بهداشت و درمان ایفا می‌کنند.

نادعلی گفت: همه طرح‌های بهداشتی و غیربهداشتی مزایا و معایب متعددی دارند و اجرای طرح تحول سلامت گام بلندی است که به سمت کاهش پرداختی از جیب مردم و علاجی برای پرداخت هزینه‌های درمان اتفاق می‌افتد اما باید بدانیم بیمارستان‌های کشور زیرساخت‌های لازم را ندارند و باید بازنگری شوند.

نبود اعتبار بخشی لازم بیماران را در سیکل معیوب درمان قرار می دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: بیمارستان‌ها بستر درمان بیماران هستند اما اعتباربخشی لازم را ندارند و اگر اعتباربخشی به بیمارستان‌ها تأمین نشود در میانه راه بیماران در سیکل معیوب درمان قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: در طرح تحول سعی شده تا تجهیزات به روز رسانی شوند اما بعد از تأمین تجهیزات بیمارستانی و تجهیزات پزشکی در بخش تربیت نیروهای متخصص در بیمارستان‌های مجهز مشکل داریم و باید در حین درمان آموزش و تربیت نیروهای متخصص و فوق تخصص را در نظر داشته باشم.

نادعلی گفت: در سطوح آموزشی باید نظام سلامت تربیت فلوشیپ‌ها را در نظر داشته باشد و از سوی دیگر آموزش پزشکان را نیز دوشادوش فلوشیپ ها دنبال کند؛ از همه مهم تر اینکه با توجه به حضور بیماران در طرح تحول و کمبود نیروهای تخصصی نباید آموزش دانشجویان پرستاری با مشکلی مواجه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در فضایی که آموزش پزشکی یکی از محورهای نظام سلامت است نباید در آموزش پزشکان و دانشجویان پزشکی وقفه بیفتد زیرا رشته آموزش پزشکی در گام‌هایی به علوم تربیتی می‌پردازد و نباید درگیر مدرک گرایی در عرصه آموزش پزشکی شویم و از اهداف نظام سلامت دور بمانیم.

جای خالی علوم پایه در سیستم بهداشت و درمان کشور

وی بیان کرد: در فضای طرح تحول، علوم پایه و بهره گیری از نظرات محققان و پژوهشگران مغفول ماند و تنها بحث درمان پزشکان پر رنگ شد که بسیاری از محققان علوم پایه، پرستاران و رشته‌های پیراپزشکی بر این باورند که در وزارت بهداشت پزشک سالاری حاکم است و نقش محققان علوم پایه در طرح تحول کمرنگ است.

نادعلی  افزود: با شکل گیری و اجرای طرح تحول مراکز درمانی دانشگاهی دولتی با حجم زیادی از مراجعه‌های مردمی مواجه شد و همین امر تا حدودی ساز و کار طرح تحول را با مشکل مواجه ساخت اما به تدریج و با طرح و برنامه می‌توان تمهیداتی برای حضور گسترده مردم به مراکز درمانی داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: نظام سلامت نه تنها درمان بلکه باید در عرصه آموزش و پیشگیری گام بردارد تا اقتصاد سلامت به چالش کشیده نشود و برای آگاه سازی جامعه در طرح تحول باید نتایج و تحقیقات محققان علوم پایه به کار گرفته شود و نباید درمان و پزشک سالاری سد راه و مانع رشد محققان علوم پایه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار