در مورد بیماری "وبا" بیشتر بدانیم/ عوامل تاثیرگذار بر شیوع بیماری وبا کدامند؟

هنگامی که یک شخص با مصرف مواد غذایی و یا آب حاوی باکتری وبا آلوده می‌شود، باکتری در روده شخص، مواد سمی منتشر کرده و منجر به بروز اسهال شدید می‌شود.

مهناز زادانی کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  در معرفی بیماری وبا، گفت: وبا یک بیماری عفونی با علایم اسهال شدید است که به علت مصرف مواد خوراکی و یا آبِ آلوده به باکتری "ویبریو کلرا Vibrio cholera" به وجود می‌آید و در صورت درمان نشدن، می‌تواند منجر به کم آبی بدن و در نهایت مرگ بیمار شود.

وی ادامه داد: بیماری وبا تا قبل از سال ۱۸۰۰ میلادی، زمانی که هنوز آب لوله کشی و سیستم فاضلاب کشیِ مدرن وجود نداشت، در آمریکا یک بیماری شایع محسوب می‌شد، اما امروزه در ایالات متحده آمریکا تنها ۱۰ مورد ابتلا به وبا در سال گزارش می‌شود که نیمی از آن‌ها در خارج از آمریکا به این ویروس آلوده شده اند.

زادانی افزود: غذا‌های دریایی آلوده به ندرت منجر به شیوع این بیماری می‌شوند، با این حال شیوع وبا در سایر نقاط جهان یک قضیه جدی است که سالانه حدود سه تا پنج میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به مرگ بیش از یکصد هزار نفر می‌شود.

وی شیوع وبا را مربوط به مکان‌هایی با سیستم بهداشت ضعیف، پرجمعیت، جنگ زده و یا قحطی زده مانند بخش‌هایی از جنوب آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین عنوان کرد و در زمینه علل بیماری وبا، گفت: باکتری "ویبریو کلرا" که باعث بروز بیماری وبا می‌شود، اغلب در آب‌ها و مواد غذایی آلوده به مدفوع فرد مبتلا به این عفونت یافت می‌شود.

این کارشناس بهداشت عمومی اضافه کرد: نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که فروشنده‌های دوره گرد به فروش می‌رسانند، سبزی‌های آبیازی شده با فاضلاب انسانی و ماهی‌های خام و یا کم پخته شده‌ای که در آب‌های آلوده به فاضلاب صید شده باشند، از عوامل تاثیرگذار بر شیوع بیماری وباست.

او در زمینه شیوه انتقال بیماری گفت: احتمال ابتلا به این بیماری، با تماس بدنی با فرد مبتلا به بیماری وبا، وجود ندارد و این بیماری از طریق پوست و تماس پوستی و یا هوا منتقل نمی‌شود.

این کارشناس بهداشت عمومی با اشاره به اینکه علایم وبا می‌تواند در کمتر از چند ساعت تا پنج روز بعد از آلوده شدن به باکتری بروز کند، یادآور شد: اغلب علایم این بیماری، خفیف هستند، اما گاهی شدید شده، به طوری که از هر ۲۰ مورد فرد مبتلا به این بیماری، یک فرد به اسهال آبکی شدیدِ همراه با استفراغ و کم آب شدن بدن دچار می‌شود.

زادانی در ارتباط با این موضوع که بسیاری از افراد علایم خفیفی از بیماری را تجربه می‌کنند و یا شاید هیچ علایمی را تجربه نکنند، اما با این وجود هنوز می‌توانند یک ناقل بیماری وبا به حساب بیایند، هشدار داد: اسهال وبا به اسهال آب برنجی معروف است و فرد بیمار، گاه روزانه بیش از۳۰ لیتر آب دفع می‌کند که این مقدار دفع آب می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

او نشانه‌های کم آبی شدید ناشی از بیماری وبا را ضربان قلب بالا، کم شدن و یا از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست عنوان کرد و هشدار داد: غشا‌های مخاطی خشک از جمله خشکی در داخل دهان، گلو، بینی و پلک، فشار خون پایین، عطش و گرفتگی عضلات است، اگر این حالت درمان نشود، می‌تواند در عرض چند ساعت منجر به شوک و مرگ فرد مبتلا به بیماری وبا شود.

راه‌های درمان بیماری وبا

این کارشناس بهداشت عمومی به توضیح راه‌های درمان این بیماری پرداخت و گفت: اگرچه بیماری وبا واکسن دارد، اما سازمان جهانی بهداشت به طور معمول استفاده از آن را توصیه نمی‌کند، زیرا ممکن است در بیش از نیمی از افراد بی تاثیر باشد و تاثیر آن در نهایت بیش از چند ماه نخواهد بود.

او با تاکید بر اینکه باید از آب‌های جوشانده شده، ضدعفونی شده و یا آب‌های معدنی برای نوشیدن، تهیه غذا و نوشیدنی ها، ساختن یخ و مسواک زدن استفاده کنیم، توصیه کرد: برای شستن دست و صورت، میوه و سبزی، ظروف پخت و پز، آماده کردن و سرو کردن غذا، از آب‌های جوشانده شده، ضد عفونی شده و یا آب‌های معدنی استفاده شود.

این کارشناس بهداشت عمومی در ادامه به خانواده‌ها توصیه کرد: باید از خوردن مواد غذایی میوه‌ها و سبزی با پوست به صورت خام، شیر و مواد لبنی غیر پاستوریزه، گوشت و صدف خام و یا کم پخته شده و همچنین ماهی‌های صید شده در آب‌های آلوده خودداری کنیم.

شیوه ضد عفونی کردن آب

زادانی در رابطه با شیوه ضد عفونی کردن آب، توضیح داد: آب را به مدت یک دقیقه بجوشانید و یا آن را تصفیه و دو قطره مایع مخصوص در آن بریزید و یا به ازای هر لیتر آب، نصف قرص"ید" استفاده کنید.

او با بیان اینکه مصرف آب، اصلی‌ترین راه برای درمان وباست، اعلام کرد: با توجه به شدت اسهال برای جایگزین کردن آب از دست رفته بدن، از درمان با استفاده از مایعات و مواد خوراکی و یا روش وریدی استفاده می‌شود.

این کارشناس بهداشت عمومی با اشاره به اینکه مصرف آنتی بیوتیک برای کشتن باکتری وبا بخشی از درمان‌های اورژانسی به حساب نمی‌آید، اضافه کرد: این شیوه، دوره اسهال را به نصف کاهش می‌دهد و با این کار، میزان باکتری دفع شده توسط بیمار و احتمال گسترش این بیماری، کمتر می‌شود.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار