آسوشیتدپرس منتشر کرد؛

تاکتیک‌های احتمالی کیم جونگ اون در نخستین دیدار خود با ترامپ

با توجه به دیدار‌های اخیر رهبر کره شمالی با سران برخی کشورها، رویکرد او در مذاکره آتی با رئیس‌جمهور آمریکا امری قابل تامل است.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در دو ماه گذشته مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از تاکتیک‌های مذاکره را در دیدار‌های خود با رؤسای جمهوری کره جنوبی و چین نشان داده است.  در این جا این پرسش مطرح است که رهبر کره شمالی در نشست روز سه‌شنبه خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد؟

در زیر به برخی از تاکتیک‌هایی که کیم جونگ اون ممکن است در دیدار و مذاکره آتی خود با رئیس جمهور آمریکا به کار ببرد اشاره می‌شود.

عنصر شگفتی‌آفرینی
کیم جونگ اون چنین تاکتیکی را در دیدار دو ماه پیش خود با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، در منطقه غیرنظامی حائل در مرز دو کره به کار برد.

پس از آن که رهبران کره شمالی و کره جنوبی در خط حائل بین دو کشور با یکدیگر دست دادند، کیم جونگ اون در حالی که دست رئیس جمهور کره جنوبی را در دست داشت از خط حائل عبور کرده و (به طور نمادین) وارد خاک کره جنوبی شد و بعد در همان حالت چند قدم به عقب برداشت و (باز هم به طور نمادین) دو رهبر وارد خاک کره شمالی شدند. این اقدام ساده و فی‌البداهه سرشار از نمادگرایی بود و در کره جنوبی به عنوان نشانه‌ای از میل رهبر کره شمالی به وحدت دو کره تفسیر شد.

کیم جونگ اون همچنین شگفتی مردم کره جنوبی را برانگیخت، زیرا هنگامی که در آن مذاکرات سرگرم قدم زدن با رئیس جمهور کره جنوبی در منطقه غیرنظامی حائل بین دو کره بود با وی (سر یک میز) نشست و شروع به گفتگو کرد.

دیدار رهبر کره شمالی با رئیس جمهور چین هم دارای یک عنصر قدرتمند از شگفتی‌آفرینی برای مردم کره جنوبی و سایرین بود. ترامپ اعلام کرده است که وی از پیش نمی‌تواند بگوید که آیا نشست دیگری بین رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی انجام خواهد شد یا خیر. وی از این که رهبر کره شمالی نشست سنگاپور را پیچیده سازد ابراز نگرانی کرده است.

قدرت آماده‌سازی
مذاکره‌کنندگان کره شمالی کار‌ها و تکالیف خود را انجام می‌دهند و منتظر دریافت دستور هستند. ترامپ می‌تواند انتظار داشته باشد که کیم جونگ اون در مذاکرات آتی از آمادگی و اطلاعات کامل برخوردار باشد. به طور حتم، اطلاعات رهبر کره شمالی درباره تاریخ آمریکا به مراتب بیشتر از اطلاعات رئیس جمهور آمریکا درباره تاریخ کره شمالی است. به عبارت دیگر، کیم جونگ اون از یک دیدگاه و ایدئولوژی قوی برخوردار است که به وی قدرت خواهد بخشید. وی با اطلاعات کامل از ملاحظات و نگرانی‌های دولت خود به مذاکره با رئیس جمهور آمریکا می‌رود. هر راهبردی که رهبر کره شمالی در قبال ترامپ اتخاذ کند، به طور حتم قبل از آن که اولین دست دادن‌ها را با هم انجام دهند به طور کامل مورد حساب و بررسی قرار گرفته است.

البته، کیم جونگ اون تصمیم‌گیرنده اصلی است. همان گونه که مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند، رهبر کره شمالی نشان داده است که می‌تواند فی‌البداهه و بدون مقدمه به موضع‌گیری (منحصر به فرد خود) مبادرت ورزد؛ لذا ممکن است توافق‌هایی صورت گیرد که به طور ناگهانی مطرح می‌شوند. با این حال، آماده‌سازی یکی از مبانی اصلی هرگونه تصمیمی است که کیم جونگ اون به سراغ آن می‌رود. از آن جا که دونالد ترامپ در برابر تکالیفی که بر عهده دارد ناشکیباست، پیونگ‌یانگ ممکن است از این عنصر به عنوان بزرگترین امتیاز کیم جونگ اون در مذاکرات استفاده کند.

مشغول نگاه داشتن طرف به حدس و گمان زدن
ابهام و سردرگمی می‌تواند مسئله ناخوشایندی باشد؛ اما باید انتظار داشت که کیم جونگ اون اغلب اوقات از این عنصر ابهام و سردرگمی استفاده کند.

نشست سران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور تنها به آن دلیل برگزار می‌شود که هیچ کس واقعا نمی‌داند منظور کیم جونگ اون از آن چه که در کانون این نشست قرار دارد، یعنی عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته ای، چیست.  یک خوانش بدبینانه از آن بیانیه‌هایی که پیونگ‌یانگ تاکنون منتشر کرده است نشان می‌دهد که کیم جونگ اون اعلام نکرده است که آماده است تا درباره واگذاری زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود با ترامپ گفتگو کند. بر اساس این بیانیه ها، می‌توان گفت کیم جونگ اون به جهان گفته است که قصد دارد تا زمانی که قدرت‌های هسته‌ای در جهان سلاح‌های هسته خودشان را کنار نگذاشته باشند، او نیز این سلاح‌ها را برای خود نگاه خواهد داشت.

نکته کلیدی واقعی برای درک مذاکرات (مقامات) کره شمالی این است که آن‌ها تلاش خواهند کرد به گونه‌ای رفتار کرده و سخن بگویند که امکان مانور دادن بر روی آن رفتار‌ها و سخنان وجود داشته باشد و بعدا بتوانند بگویند هدفشان از آن رفتار و گفتار چیز دیگری بوده است. این کار صداقت نداشتن یا زیر پا گذاشتن قول و قرار محسوب نمی‌شود. این تنها یک کار هوشمندانه است، مخصوصا اگر بتوان طرف مقابل را به سوی دادن وعده‌هایی سوق داد که بعدا نتواند از عمل کردن به آن‌ها خودداری کند.

استفاده از کاریزما
کیم جونگ اون از این ویژگی و خصیصه در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور کره جنوبی بهره برد. او در دیدار خود با رئیس جمهور کره جنوبی لبخند بر لب داشت و با همتای جنوبی‌اش با احترام سخن می‌گفت. این تصویر کاملا بر خلاف تصویر وحشتناکی بود که رسانه‌های کره جنوبی از وی ارائه داده بودند. او در دیدار‌های اخیر خود با رهبران چین و کره جنوبی توانسته است افکار عمومی در کره جنوبی را به نفع خود تغییر دهد. 

انتهای پیام/

گزارش آسوشیتدپرس از تاکیتک‌های احتمالی کیم جونگ اون در دیدار با ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار