اختراع جعبه سیاه نجات در آذربایجان شرقی

دانشجوی ۲۱ ساله دانشکده برق دانشگاه صنعتی سهند، دستگاه جعبه سیاه نجات اختراع کرده و ساخته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  احمدرضا افشاری، سازنده و مخترع دستگاه جعبه سیاه نجات یا سیستم ایمنی هوشمند گفت: از آنجایی که سالانه تعداد زیادی از هموطنانمان بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن ناشی از نشت گاز متان، جان و مال خود را از دست می‌دهند، تفکر تولید این طرح برای نجاتشان به ذهنم خطور کرد.

وی افزود: این سیستم قادر است در برابر خطر نشست گاز‌های خطرناک متان و منو اکسید کربن واکنش نشان داده و ضمن جان افراد، از تخریب واحد‌های مسکونی بر اثر انفجار گاز پیشگیری کند.

به گفته افشاری، با نصب این سیستم در خانه ها، به محض نشت گاز، سنسور‌های الکتروشیمیایی آن فعال شده و با ارسال دستور به پردازنده مرکزی و فعال کردن آژیر‌های صوتی و تصویری آن، به وسیله بازوی مکاترونیکی نصب شده بر روی سیستم، یکی از پنجره‌های منزل مسکونی را برای تسویه هوای آلوده به گاز باز می‌کند و به صورت خودکار، نشانی محل حادثه را به ارگان‌های مربوط همانند اورژانس و آتش نشانی پیامک می‌کند.

سازنده و مخترع سیستم ایمنی هوشمند به کسب موفقیت‌های این طرح در مسابقات جهانی اشاره می‌کند و می‌گوید: این سیستم ابتدا در مسابقات جهانی شیراز اپن شرکت و جایزه ویژه آن را کسب کرد، در مسابقات اختراعات جهان به میزبانی ترکیه در کارگروه الکترونیک هم عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و در کشور رومانی در میان ۳۴ کشور دنیا، مدال طلا را به دست آورد.

افشاری افزود: برای ساخت این سیستم حدود ۴ میلیون تومان هزینه شده است و در صورت تولید انبوه، قیمت آن به ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته و زمینه اشتغال تعداد زیادی از هم استانی‌ها فراهم خواهد شد.

احمد اکبری، مشاور طرح و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند هم افزود: ساخت این سیستم حدود ۸ ماه طول کشیده است، مشابه خارجی ندارد و احتمال وقوع مرگ و میر ناشی از استنشاق گاز مونوکسید کربن و تخریب واحد‌های مسکونی را به صورت صد در صد به صفر می‌رساند. 

 

انتهای پیام/ش

۴ میلیون تومان هزینه برای ساخت دستگاه سیستم ایمنی هوشمند

برچسب ها: گاز ، اورژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.