برآورد به عمل آمده حاکی است ریلوزول تولید داخل 10 درصد نمونه خارجی اش قیمت خواهد داشت که این تفاوت قیمت ناشی از شکستن انحصار تکنولوژی تولید این دارو در کشور است.

دکتر علیرضا فرومدی استاد دانشکده داروسازی و عضو مرکز پژوهش علوم دارویی و مجری طرح تولید داروی ریلوزول (Riluzole) در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ضمن بیان این مطلب، گفت: قیمت نهایی نمونه داخلی در کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت مشخص می شود، اما برآورد به عمل آمده حاکی است ریلوزول تولید داخل 10 درصد نمونه خارجی اش قیمت خواهد داشت که این تفاوت قیمت ناشی از شکستن انحصار تکنولوژی تولید این دارو در کشور است.
وی افزود: ریلوزول (Riluzole)یک ماده موثره دارویی است که در کارخانجات داروسازی به صورت «قرص های 50 میلیگرمی ریلوزول» فرموله شده و وارد بازار دارویی می شود.
این استاد دانشکده داروسازی در خصوص خواص ریلوزول و کاربرد و ویژگی های آن اظهار داشت: ریلوزول در درمان برخی از بیماری های سیستم عصبی کاربرد دارد. کاربرد اصلی این دارو در درمان نوعی از بیماری های تحلیل رونده اعصاب به نام (Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS) است. این بیماری توانایی بیمار در حرکت دادن ماهیچه های خاص را مختل می کند. همچنین این دارو در درمان انواعی دیگر از بیماری های عصبی نظیر تشنج، اضطراب و بی خوابی نیز کاربرد دارد.
دکتر فرومدی با اشاره به انحصار تولید ریلوزول توسط برخی شرکت های خارجی ادامه داد: در حال حاضر انحصار تولید ریلوزول با نام تجاری ریلوتک در انحصار شرکت چند ملیتی سانوفی-اونتیس می باشد هم اکنون دانش فنی تولید این دارو در اختیار کشور ما نیز قرار دارد.
وی روند و طول مطالعات انجام شده را چنین توضیح داد: حدودا 2 سال پیش مطالعات آزمایشگاهی آغاز شد و پس از حصول نتیجه آزمایشگاهی با حمایت مالی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاونت فناوری ریاست جمهوری فرآیند تجاری سازی محصول آغاز شد و هم اکنون تولید ماده موثره لازم برای تهیه قرص این دارو در مقیاس صنعتی تولید شده است.
دکتر فرومدی در خصوص صرفه اقتصادی تولید داخل ریولوزول و میزان کاهش ارزبری کشور از تولید داخل آن گفت: میزان ارزبری ریلوزول حدود 5/1 میلیون دلار در سال می باشد و هزینه لازم برای تولید این دارو در کشور حدود 10 درصد نمونه خارجی است.
مجری طرح تولید ریلوزول با اشاره به مقایسه قیمت تمام شده آن با مشابه خارجی نیز اظهار داشت: قیمت نهایی نمونه داخلی در کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت مشخص می شود لیکن برآورد بعمل آمده حاکی از قیمتی حدود 10 درصد نمونه خارجی است که این تفاوت قیمت در واقع ناشی از حذف انحصار تکنولوژی تولید این دارو است.
گفتنی است این دارو به همراه چند داروی دیگر در مراسم برگزاری هفدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی با حضور رییس جمهور رونمایی می شود./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Netherlands
عباس
۱۴:۲۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
سلام.پدر بنده دچار بیماری ALS هستند
قرص ریلوزول مصرف میکنن
متاسفانه این دارو خیلی کمیابه و مشکلات زیادی برای تهیه داریم
دفترچه بیمه هم ندارن پدرم و مجبور هستیم آزاد تهیه کنیم
قیمت این دارو با این که تولید شرکتهای ایرانیه ولی باز هم گرونه
متاسفانه چند وقتی هست که اصلا این دارو پیدا نمیشه و پدر من هر روز حالشون وخیم تر میشه
حالا شما بگید ما چکاری میتونیم بکنیم?
آخرین اخبار