باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گزارش می دهد؛

افزایش حجم پوشاک وارداتی ،عامل آشفتگی بازار داخلی

بازار پوشاک به عنوان یک کالای اساسی هر چند به رونق همیشه نیست اما کساد هم نیست و همین امر باعث شده در همه فصل های سال تردد انسانی در مراکز و بازارهای فروش پوشاک محسوس باشد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ ماجرا از این قرار است که با وجود قدمت ديرينه صنعت نساجی ايران،  بازارهای پوشاک کشور پذيرای انواع پارچه و پوشاک سرزمین چشم بادامی ها شده است، چشم بادامی هایی که می رود اقتصاد دنیا را قبضه کنند و حالا هم بساط اجناس درجه 2 و 3 خود را در ایران پهن کرده اند.

در حال حاضر بيشتر بازار پوشاک ما ایرانی ها ، انباشته شده از پوشاک چينی، به گونه ای که هم اکنون بخش اعظم بازار در سيطره البسه وارداتی است.

هرچند که اجناس تولید ایران از کیفیت بالایی برخوردار است زیرا نظارت های صنفی بر تولید کیفیتی اعمال می شود و البته بخشی از علت گران بودن کالای ایرانی نیز همین است که تولیدکننده داخلی از مواد اولیه باکیفیت استفاده می کند و قیمت تمام شده بالا می رود.

این در حالی است که مواد اولیه محصولات خارجی به ویژه چینی و تایلندی کیفیت مناسبی ندارد و تولیدکنندگان خارجی نیز محدودیتی از نظر استفاده از نشان های تجاری خارجی و تقلب در استفاده از نشان های تجاری اروپایی ندارند بنابراین تولید این کشورها به آسانی در بازار ایران که مشتری آن خواهان جنس خارجی ارزان قیمت است، به فروش می رسد.


قاچاق کالا، کمر تولید کننده داخلی را خم کرده

اسماعیل زاده رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان بیرجند در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ردیف یکی از بزرگترین و منسجم‌ترین اتحادیه‌های صنفی کشور قرار دارد.

وی افزود: نوگرایی، قانون‌مداری و احترام به خواسته‌های اعضا از مهمترین ابعاد مدیریتی در این مجموعه است. بی‌گمان اهمیت حوزه لباس و پوشاک در میان صنایع و بازار برکسی پوشیده نیست و همین جایگاه بسیار مهم باعث شده تا اداره این بخش بسیار حساس و دشوار گردد.

اسماعیل‌زاده پوشاک را به عنوان عاملی که به فرهنگ جامعه مرتبط دانست و اظهار کرد: متأسفانه بعضی از لباس‌هایی که طراحی می‌شوند به تولید انبوه نمی‌رسد و لازم است که تولیدکنندگان، سازمان‌های مربوطه و همچنین فروشندگان، در این چرخه به همکاری با یکدیگر پرداخته تا این امر سبب پایین‌آمدن هزینه‌های تولید و کاهش قیمت پوشاک شود.

رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان بیرجند با بیان اینکه 70 درصد پوشاک موجود در بازار بصورت وارداتی است، افزود: نصف بیشتر کالاهای بازار چینی و بی کیفیت هستند که این سطح از واردات بی رویه باعث شده تا کمر تولید کننده داخلی خم شود.

وی ادامه داد: ارتباط بین قاچاق، رکود، تولید کننده و کارگر بصورت زنجیر وار به هم متصل هستند از همین رو جلوگیری از ورود جنس قاچاق باعث رونق بازار و از طرفی ایجاد شغل برای کارگران و سود برای تولید کننده، توزیع کننده و کارگر می شود و در نهایت بازار از رکود خارج خواهد شد در حالی که در شرایط فعلی تنها این قاچاق چیان هستند که سود می برند.

افزایش حجم پوشاک وارداتی عامل آشفتگی بازار پوشاک


اسماعیل زاده با اشاره به اینکه جمع کردن کالای قاچاق از مغازه ها راه حل مناسبی برای برخورد با کالای قاچاق نیست گفت: مبارزه با قاچاق باید از مبادی ورودی و مرزها صورت بگیرد چرا که جمع آوری کالای قاچاق از درب مغازه ها تنها توانسته قاچاق را در مغازه ها کنترل کند در صورتی که در حاشیه خیابان ها، بازارها، و نیز در شبکه های اجتماعی کالای قاچاق به راحتی خرید و فروش می شوند.

رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند با توجه به اینکه پوشاک ایرانی از لحاظ کیفیت با پوشاک ترک و ایتالیا برابری می کند، افزود: متأسفانه بیشتر پوشاک ایرانی با برند خارجی عرضه می شود ، تولید کنندگان ایرانی برای دریافت یک برند باید مراحل اداری زیادی را بگذاراند که ای ها باعث می شود تا کالاهای با کفیت ایرانی درست شناخته نشود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل بالارفتن ارز ، پوشاک خارجی نسبت به پوشاک داخلی بسیار افزایش قیمت داشته است گفت: باتوجه به این شرایط دولت در حمایت از تولید کنندگان داخلی و رونق بازار کشور باید  نقش بسزایی داشته باشد.

وی اظهار داشت: دولت با در اختیار گذاشتن مواد اولیه خوب، تسهیلات ارزان قیمت، جلوگیری از واردات بی رویه می تواند تولیدکننده را حمایت کند که در نهایت موجب تولید توسعه و کارآفرینی برای عده زیادی از افراد خواهد شد.

رئیس اتحادیه پوشاک بیرجند تصریح کرد: دولت باید با حمایت از تولید ملی و ایجاد فضای رقابتی در بین تولیدکنندگان نسبت به بازگشت کالاهای تولید داخل در بازار اقدام کند؛ زیرا تنها راه مقابله با قاچاق کالاها و پوشاک و همچنین جلوگیری از عرضه کالاهای گران قیمت به بهانه داشتن برند خارجی توجه به تولید ملی و به صرفه کردن امر تولید در داخل است.

افزایش حجم پوشاک وارداتی عامل آشفتگی بازار پوشاک

 باتوجه  به وضعیت آشفتگی بازار پوشاک در کشور باید خودمان گامی برای رفع مشکلات بازار کشور برداریم ، از این رو باید همه ما با اعتماد و حمایت از تولید کنندگان پوشاک در اقتصاد و افزایش گردش نقدینگی نقش موثری داشته باشیم و از سوی دیگر با خرید پوشاک ایرانی از ورد البسه وارداتی و قاچاق به بازار کشور و شهرمان جلوگیری کنیم.

گزارش از طیبه اکبرآبادی

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۲۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
با سلام
بله من هم دقیقا با این خبر موافق هستم که متاسفانه بخاطر وجود اجناس زیاد خارجی و بی کیفیت خیلی از تولید کننده های بزرگ بازار برشکسته شدن و بسیاری از جوانان خانواده دار از کار بیکار شدند.