رئیس مرکز خشکسالی گفت: برون رفت ایران از خشکسالی در اواخر سال و سال‌های پیش رو پایه و اساس علمی ندارد.

دوره خشکسالی در ایران بسر آمد؟/آب های خاکستری مرهمی بر عطش بحران آبصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم در کشور ،اظهار کرد: طی بررسی بازه زمانی ده ساله از سال 81 و بازه زمانی یکساله از سال 84  ،کشور در یک دوره خشکسالی قرار گرفته است. منظور از این امر بررسی دوره خشکسالی ده ساله و یک ساله نسبت به دراز مدت است.

به گفته وی اثرات تغییر اقلیم ، گرم شدن زمین و بسیاری از عوامل دیگر همگی دست به دست یکدیگر دادند تا با کاهش بارش و افزایش خشکی و دما در کشور روبرو شویم .طبق نتایج بررسی ها کماکان این سناریو طی 30 تا 50 سال آینده ادامه خواهد داشت. البته این امر بدان معنا نیست که در تمامی این سال ها با پدیده خشکی روبرو هستیم چرا که ممکن است در برخی از این سال ها وضعیت بارش ها مناسب باشد.

ضیاییان با اشاره به آخرین وضعیت مقایسه متوسط بارش ها طی سال های خشکسالی گفت: در 50 سال اخیر،حدود 50 میلی متر از متوسط بارش ها کاسته شد و هم اکنون میانگین بارندگی ها به 230 میلی متر رسیده است. این در حالی است که این عدد در 30 سال گذشته بیش از 270 میلی متر بوده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان از افزایش میزان بارندگی در اردیبشهت 97 نسبت به ده سال اخیر خبر می دهند، افزود: بارش های اردیبهشت امسال نسبت به درازمدت طولانی بود و موجب شد بخشی از کاهش بارندگی ها که تا اواسط فروردین در کشور رخ داده بود، جبران شود.

وی با بیان اینکه تا 20 فروردین با کاهش 48 درصدی بارش روبرو بودیم ، اظهار کرد: البته به لطف خدا با بارش های مناسبی که در اردیبهشت صورت گرفت، وضعیت تا حدودی بهبود یافت و هم اکنون کاهش میزان بارندگی به 26 درصد رسیده است.

ضیاییان با اشاره به اینکه در اردیبشهت امسال میزان بارش ها حدود 39 میلی متر بود، بیان کرد: این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل 16 میلی متر و در درازمدت 18.8 درصد بوده است . این امر بیانگر افزایش بیش از 43 درصدی بارش نسبت به درازمدت است.

رئیس مرکز خشکسالی میزان بارش در ماه های آتی را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به آنکه طبیعت کشور ما به گونه ای است که بارش های تابستانه چندانی ندارد، در عین حال پیش بینی می شود که این سهم اندک در فصل تابستان در حد نرمال اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه روند تغییرات آب و هوایی و استفاده بی رویه  از آب بر تشدید خشکسالی های اخیر تاثیر بسزایی داشته است، افزود: همزمانی روند تغییر اقلیم با افزایش دما و کاهش باران  منجر به افزایش تبخیر و تعرق شده است به طوریکه هر ساله 4 میلی متر تبخیر و تعرق ناشی از افزایش دما رخ می دهد. از آن جا که کشور در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، هر ساله شاهد تشدید خشکسالی هستیم ، این امر می طلبد تمهیدات ویژه ای برای مدیریت منابع و مصرف آب صورت بگیرد چرا که کشورهای منطقه و خاورمیانه ، اغلب کشورهای جهان همچون استرالیا، کالیفرنیا و برخی کشورهای پربارش نظیر ژاپن مدیریت صحیحی روی مصرف آب اعمال کرده اند .

به گفته ضیاییان اگرچه براساس آمارها 60 تا 90 درصد آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد اما در بخش مصارف خانگی، هزینه های هنگفتی برای استحصال آب صورت گرفته است که به همین خاطر برای حفظ  این گنجینه الهی و مایه حیات باید تلاش های روز افزونی صورت گیرد.

برون رفت ایران از خسکسالی شایعه ای بیش نیست

وی در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان خبرهایی از برون رفت ایران از خشکسالی در اواخر سال و سال های پیش رو می دهند، بیان کرد: باید دید که مبنای علمی صحبت این افراد چیست چرا که  یافته های علمی محققان در دنیا، دانشمندان کشور و تحقیقات سازمان هواشناسی روند کلی کاهش بارش و افزایش دما را نشان می دهد و بعضا ممکن است در سال های آتی ،یک تا دو سال، سال های قابل قبولی از نظر بارش داشته باشیم.

 این مقام مسئول  گفت:مطلب برون رفت ایران از خشکسالی را در اواخر سال گذشته خوانده ام در این مطلب به دور پیوندهای مختلفی که کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، اشاره شده بود، اما باید گفت که این مطلب هیچ باور و اساس علمی ندارد که بتوان به آن اعتماد کرد و به عبارت دیگر شایعه ای بیش نیست.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن ایران در کمربندی خشک و نیمه خشک، خشکسالی ها ادامه خواهد داشت چرا که به رغم بارش های مناسب در اردیبهشت،  هنوز با کاهش 26 درصدی بارش نسبت به دراز مدت روبرو هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری که امکان جبران کاهش 26 درصدی بارش در فصل تابستان وجود دارد، افزود: با وجود آنکه غالب بارش ها در کشور اتفاق افتاده است؛ بنابراین بارش های تابستانه تنها 1 تا 2 درصد از این میزان را جبران خواهد کرد.

ضیاییان در توصیه ای به افراد گفت: با توجه به کاهش بارش و بحران منابع آبی باید تمهیدات ویژه ای برای بخش کشاورزی و مصارف خانگی در نظر گرفته شود ضمن آنکه افراد باید با تغییر فرهنگ مصرف آب و استفاده از شیرآلات در صرفه جویی بیشتر مصرف آب کوشا باشند.

به گفته وی با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک توصیه می شود که در 80 درصد فضاسازی ها  از چمن استفاده نشود تا بتوانیم از اعمال فشار  بر منابع آبی کشور بکاهیم.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در پایان تصریح کرد: استفاده از آب های خاکستری و افزایش سیکل برگشت آب در صرفه جویی منابع آبی تاثیر بسزایی دارد چرا که در مجموع کل کشور، با پدیده افزایش یک درجه ای دما روبرو هستیم و تداوم  این امر منجر به تبخیر منابع آبی می شود . از آن جا که در فصول سرد سال بارش و ذخیره برفی چندانی نداشتیم،بنابراین انتظار می رود که تمهیدات ویژه ای برای مدیریت مصرف آب صورت بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باران خانم
۲۱:۵۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
تنها راه نجات ایران انتقال اب خزر به خلیج فارس یعنی یه کانال مثل کانال پاناما ازوسط ایران ردکنید .بخدا اصفهان نابود شد اینطور پیش بره همه کشور نابود میشه مسولین یه فکری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
نیکنام
۱۴:۵۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۸
نبود نظارت دولت به کشاورزی من خودم کشاورزم اگر دولت نظارت به کشاورزی داشت درفروش محصولات وخرید تضمینی محصولات کاشت راکنترل میکرد تا اب حدر نرود با کاشتهای بی رویه وبی حاصل
Germany
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
با توجه به بارش های پارسال و امسال نمیشه گفت ایران از خشکسالی دراومده ،باید تمهیداتی برای سالهای بعد دید
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
از کجا میدونندکه پایان خشکسالی نیس در حالی که خیلی از کارشناسان پایان خشکسالی ایران را از قبل پیشبینی کرده بودن
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۲۱:۲۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
ولا استانهایی جنوبی که به دریا نزدیکند بیشتر از بحران کم آبی رنج می برند
یک روز هامون و جازموریان خشک شدند و تملم زندگی مردم رفت زیر شن های روان ماتده از هامون و جاز موریان حتی کسی فکر آن هم نبود تا که اهواز و هم به همین بلا گرفتار شد بازهم خبری نشد زمانی آقایون به تکاپو افتادند که گردوغبار تا یک قدمی تهران رسید ولی کار از کار گذشت.هامون وجازموریان و دریاچه ارومیه و هورالعظیم و... یکی پس از دیگری خشک شدند این ها همه ناشی از خشم طبیعت نبود ندانم کاری بشر این بلاها را بسر طبیعت بکر زاینده رود آورد.صنعت بی رویه سد سازی بستن آب به روی دریاچه ها و تالاب ها بود که ایران را خشکاند.
یادمان باشد آب الفبای آبادانی است چطور می شود الفبا را فراموش کرد و آباد شد
Iran (Islamic Republic of)
سیلور استون
۱۶:۵۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۷
اگر دو سوم زمین اب است پس الان ابها کوشن
Iran (Islamic Republic of)
سییروس
۱۱:۲۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
ما به اقیانوس راه داریم یک منبع عظیم آب ! اگه پیشتر به فکر نصب آب شیرین کن افتاده بودند مشکل آب حل شده بود ضمنا اکنون پیشرفتهای چشمگیری در زمینه تولید آب شیرین بوست آمده بعنوان نمونه دستگاهایی ساخته شده که رطوبت موجود در هوا را گرفته و به آب تبدیل میکند این دستگاهها در اندازه های متفاوتی در بازار وجود دارند یک مدل از آنها می تواتد در 24 ساعت 10000 لیتر آب تولید کنند پس مشکل کم آبی رو میشه حل کرد ولی متاسفانه کسی به فکر حل این مشکل نیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۲۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
آب شیرین کن بسیار عالی
اما حضرات با برجام و تعطیلی هسته ای راه را برای ایجاد آب شیرین کن های هسته ای و مقرون به صرفه مسدود کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
زمانی که هر کسیی به فکر منافع خودش هست هیچی عوض نمیشه ومتاسفانه توکشورماهم همین مشکل هست کسایی که باید به فکر این موضوع باشن به فکر خودشونن یه کشاورز بدبختم ناچاره چه آب باشه چه نباشه به فکرخانوادش باشه حالا شما بگید کشاوز کشاورز
پس چکار کنه توخونه بشینه بمیره ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
به قول دوستمون میتوانند از ای خزر و خلیج فارس استفاده و شیرین سازی کنند ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
به قول دوستمون میتوانند از ای خزر و خلیج فارس استفاده و شیرین سازی کنند ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
در جهانی که 2/3 سطح زمین آب است (چه شور و چه شیرین)
و در کشوری که سالیان دراز با تمدنهای گوناکون آباد و آبادان بوده است.
و در شمال و جنوب کشور منبع بیکران آب وجود دارد
در 15 سال گذشته در کشور و در علوم مدیریت و آب بیش 1500 طرح، پایان نامه و پروژه اجرا شده است ولی نتیجه هیچ هیچ!
وقتی بارندگی نیست راه های دیگر هست، اما وقتی بارندگی زیاد و باران زیادی می بارد سیل اتفاق می افتد.اینها نشانه چیست؟
با توجه به اینهمه تحقیق، تحصیلکرده و مدعی علم آب و مدیریت ، سخن از بحران آب فقط بی تدبیری مدعیان این علوم را اثبات می کند.
Iran (Islamic Republic of)
فروردین
۲۲:۲۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
خدا کنه این روش آب های خاکستری در همه بخش های خانگی و صنعتی و کشاورزی و... اجرا شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه دولت خطر خشکسالی را جدی نگرفته من به عنوان کشاورزی از فارس پیشنهادمیکنم دولت با دادن وام بلاعوض به زورهم که شده کشاورزان رووادارکنندمزارع وباغاتشون رو قطره ای کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
جتاب رییس تا حالا هرچی کارشناسان شما پیش بینی کردن همه اشتباه بوده . این کمبود آبی هم که شما میگویید چیزی نیست مگر برنامه ریزی گسترده و هدفمند برای گران کردن بهای آب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
آره بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
مدیریت صحیح آب یا هر چیزی با گران کردن حاصل نمی شود.
صرفاٌ افزایش هزینه ها نشان از مدیریت نادرست است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
خداوند تو قرآن فرموده خدا روزی هر بنده رو قبل و بعد خلقتش براش قرار داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
آقا این همه میگن کشاورزان از آب استفاده نکنند کشت نکنند.از چاه استفاده نکنند. خوب درسته مشکلات کم آبی هست ولی کشاورز بیچاره چکار کنه معاش خانوادش از کجا بیاد؟ یه عده که پارتی دارن چاه عمیق زدند و آب بی رویه خارج میکنند و میفروشن به دیگر کشاورزان با قیمت گزاف کسی هم نظارت نمیکنه لاقل یه راه تعیین معاش برای کشاورز مشخص کنند اگر هیچ کشاورزی از چاه استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۹:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
کشاورز کشت بکنه اما با الگوی مناسب.استانی که آب نداره چرا باید چغندر قند بکاره؟بره کلزا بکاره که هم نیاز وارداتی ایران هست هم پر سوده هم آب کم می خواد.

در ایران به بدترین شکل ممکن آبیاری مزارع صورت می گیره،یعنی روش غرقابی،این باورنکردنی واقعا.در روش غرقابی بیش از ۶۰ درصد ،بسته به ساعات آبیاری،آب اتلاف می شه یعنی با مدیریت همین منابع آبی می شه ۶۰ درصد بیشتر کشت کرد.
باید آبیاری قطره ای و تحت فشار و روش های مکانیزه جایگزین بشه،که علاوه بر کاهش چند برابری مصرف آب مزایای زیادی از قبیل کاهش علف هرز داره تازه می شه در مبدا پرورش ماهی هم زد البته با رعایت اصول و پس آب آن را در مزارع استفاده کرد،کاری که در بعضی از روستاهای خشک حتی توی سیستان بلوچستان بعضی از تعاونی ها با موفقیت انجامش دادن یعنی استفاده هم زمان از آب و برداشت دو محصول "هم ماهی وهم تولیدات زراعی"به صورت هم زمان از آب.

زدن چاه های عمیق راه حل نیست،منابع زیرزمینی گنجایش برداشت نداره،پایین رفتن آب های زیر زمینی بیش از ۱۰ تا ۱۵ متر منجر به اتفاق نیافتادن اثر اسمزی و بالا نیامدن طبیعی آب از عمق به سطح خاک و در نتیجه به وجود آمدن ریزگرد می شه اتفاقی که در عراق عربستان و ایران با اون به شدت مواجهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
چرا از نخبگان و دانشمندان برای رفع خشکسالی استفاده نمیشه من شنیده ام نخبه ای ایرانی آلمانی هست که میتواند در هر جا که بخواهد بارندگی ایجاد کند بخدا اگر اصفهان که یک کلانشهر هست یک سال دیگر باران نبارد همه مردم آن مجبور به مهاجرت میشوند و این هم به ضرر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
مشکل از مصارف مردم نیست، مشکل نبود تجهیزات و دانش روز در مصارف کشاورزی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
نباید از آب شرب در آبیاری فضای سبز و کشاورزی و صنعت استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
ما باید به فکر یک فکر اساسی برای رفع بحران آب در سال های آتی باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه در شهرهای جنوبی آب جیره بندی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
با توجه به میزان بارندگی ما میتونیم آب مورد نیازمون را تامین کنیم ولی صرفه جویی در مصرف آب هم کمک بزرگی به ذخایر آبی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
خدا رو شکر امسال در نقاط مختلف کشور میزان بارش ها خیلی رضایت بخش بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
بهتر است بدون توجه به بارش کم یا زیاد آسمان سریعاً دست به کار شیرین کردن آب خلیج فارس و انتقال آن به نقاط خشک تر کشور باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
خطر هست ولی هنوز جدی نیست جنگ تحمیلی هم زمانی به همین حد رسید که تمام دنیا خسته شدند مطمئن باشید زمانش که رسید تمام دنیا برای برداشتن معضل خشکسالی اقدام خواهند نمود و این انقلاب نوظهور به حد اعلا در جهان خواهد رسید.
Germany
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
ان شاالله که خشکسالی از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
طرح احیا شبکه در یاچه ای فلات مرکزی ایران در فصل بارش طرحی از سال 76 با پیشبینی بحران کم بارشی برای 15 سال بعد پیشنهاد شد...خلاصه طرح وجود پتانسیل شبکه دریاچه ای شور در فلات مرکزی و دریای عمان و خزر در جنوب و شمال با یک برنامه بلند مدت حساب شده آب از دو دریای فوق بخصوص دریای عمان که به اقیانوس وصل است در فصل بارش به این شبکه دریاچه ای تزریق و تامین رطوبت لازم در فضای خشک فلات مرکزی و ورد جریان سرد سیبری در پاییز به فلات مرکز و تداخل دو جریان سرد و گرم رطوبت دار منجر به بارش باران های نافع در ارتفاعات شرق زاگرس و فلات ایران خواهد شد و در ادامه ورود جریان های بارش از غرب کشور به فلات مرکزی با و جود رطوبت ناشی از وجود شبکه دریاچه ای فلات مرکزی ایران تقویت شده بارندگی ها تداوم بیشری خواهند یافت در کل اگر این روند ادامه یابد در فلات مرکزی با جنگل های انبوه مواجه خواهیم شد که دوره چند هزار سال پیش در فلات مرکزی رخ داده که معادن ذغال سنگ موجود ناشی از همان دوران در طبس و فلات مرکزی وجود دارد فقط عزو ملی و یک مرد بلند همت میخواهد که پا به عرصه میدان بگذار. تکنولوژی و ابزارش و دانش این کار بزرگ ملی منطقه ای فراهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
همین یه قلم بی اطلاع هستی که نمیدونی ارتفاع فلات ایران از آب های آزاد بالاتره .. در نهایت دنبال هدفی نمیدونی چه نتایجی میتونه بوجود بیاره این کار . دوست عزیز تمام کارهای ما مشکل داره نباید لباس رو بادست شد نباید ظرف رو بادست شد نباید وقتی 20 دقیقه حمام میره 20 دقیقه آب رو باز بزاری نباید ماشین ها رو کارواشی بشوری . نباید کشت دیم داشته باشیم تو کشاورزی نباید آب ها بخش صنعت یک بار مصرف باشه همه اینها اگه حل بشه مطمئن باش ما 30 درصد مصرف الان هم نخواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
نماز صبح و دعای مردم بهترین است برای بارش باران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
کویر همیشه بوده آب نیز بوده ولی استفاده این چنینی نبوده مطمئن باشید بشر مخصوصا ایرانیان بهترین حلال مشکلات هستند ولی بر اساس ارجعیت ما فعلا مشکلات دنیای اسلام راداریم انشاءالله بزودی با قدرت زور بازوی خودمان تمام است حالا تمام توان را در جهت مبارزه با خشکسالی بکار می بریم
Germany
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
دلار هم بالا نرفته
آخرین اخبار