کارگر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نگرانی‌ در خصوص بازگشت آثار موزه‌ای به کشور نباید وجود داشته باشد

مدیر کل امور موزه‌کشور و اموال منقول تاریخی گفت:نگرانی‌ در خصوص بازگشت آثار موزه‌ای به کشور نباید وجود داشته باشد چرا که تمام مصونیت‌ها وحساسیت‌ها بر آنها حاکم است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در روز‌های اخیر شاهد انتشار اخباری با مضمون برگزاری نمایشگاه آثار موزه‌ای ایران با عناوین «امپراطوری گل سرخ» و «ایران:مهد تمدن» در کشور‌های فرانسه و هلند هستیم.

این موضوع در کنار شرایط فعلی روابط سیاسی ایران و برخی از کشور‌های جهان موجب نگرانی برخی از دوستداران میراث فرهنگی کشورمان شده است، زیرا در گذشته تجربه بدعهدی آمریکا در برگرداندن الواح تاریخی کشورمان را داشته‌ایم و این پیشینه که مدت زیادی از آن نمی‌گذرد موجب تشدید نگرانی‌ها می‌شود.

ما نیز به همین بهانه به سراغ محمدرضا کارگر، مدیر کل امور موزه‌کشور و اموال منقول تاریخی رفتیم تا از او بپرسیم که شرایط سیاسی تا چه اندازه روی برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای تأثیر می‌گذارد و آیا با توجه به شرایط فعلی سیاسی، نگرانی در خصوص برگشت به موقع آثار موزه‌ای به کشورمان وجود دارد؟

ما اعتقاد داریم که فعالیت‌های فرهنگی و شبه فرهنگی به هیچ وجه نباید تحت شعاع مسائل سیاسی قرار بگیرند، زیرا موضوع فرهنگ یک موضوع مستقل از بحث سیاسی است و فرهنگ، ارتباط مستقیمی با افراد یک جامعه دارد، افراد یک جامعه همیشه باید بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند، این ارتباطات هستند که به افزایش آگاهی، ایجاد شناخت بهتر منجر می‌شود و ایجاد شناخت خوب موجب دوستی و یک ارتباط دائم می‌شود ، این دوستی همیشه مانع از تنش‌هایی است که می‌توانند به وجود بیایند از این رو به هیچ وجه نباید تحت‌الشعاع سیاست قرار بگیرد و از آن تأثیر بپذیرد، ولی به هر حال سیاست در فرهنگ بی‌تأثیر نیست.

وی افزود:ما در برگزاری نمایشگاه‌های آثار موزه‌ای نیاز به حمایت برخی از بیمه‌ها داریم به خصوص در رابطه با نمایشگاه‌های خارجی که موزه‌های خارجی عامل آن هستند و باید از بیمه‌هایی استفاده کنند چرا که این بیمه‌ها ممکن است در خصوص مباحث مرتبط با ایران مشکلاتی را ایجاد کنند البته این در صورتی است که ما دارای روابط نباشیم و به هر حال شرایط عادی نباشد اما در طول این سال‌ها سعی شده است روابط فرهنگی حفظ  و ارتباطات شکل بگیرد و تا کنون خوشبختانه این مسائل سیاسی خیلی نتوانسته است روی روابط فرهنگی تأثیر بگذارد که امیدواریم از این به بعد هم همینطور باشد.

کارگر با بیان اینکه نگرانی‌ در خصوص نحوه بازگشت آثار موزه‌ای به کشور هرگز نباید وجود داشته باشد، گفت: افرادی که این نگرانی را دارند به نظر من آگاهی کاملی از شرایط حاکم بر نمایشگاه‌های خارجی که در آنها شرکت کرده‌ایم، ندارند. به هیچ عنوان این نمایشگاه‌ها تحت تأثیر تحریم و مسائل دیگر قرار نخواهند گرفت و کاملا این نمایشگاه‌ها و آثار،مصونیت قضایی دارند.

کارگر:هیچ عاملی نمی‌تواند مانع برگشت آثار موزه‌ای به کشور شود

وی ادامه داد:هیچ عاملی نمی‌تواند مانع برگشت آثار موزه‌ای به کشور شود  از طرفی هم دولت‌ها  دنبال چنین چیزی نیستند و در طی تاریخ فعالیت‌های فرهنگی و گسترش آن، ما به یاد نداریم  اشیایی که به امانت به کشوری داده می‌شود به کشور خود برگردانده نشوند چرا که چنین چیزی سابقه نداشته و اتفاق نخواهد افتاد.

مدیرکل امور موزه‌های کشور و اموال منقول تاریخی با بیان اینکه بحث الواحی که در آمریکا هستند، بحث کاملا متفاوتی است، گفت: این الواح در حدود ۹۰ سال پیش به دانشگاه شیکاگو فرستاده شده و از سوی دیگر قراردادی ما بین دو کشور وجود نداشته است و ندارد.

وی گفت: الواح  قراردادی نداشته ،دارای مصونیت قضایی نبوده و یک پروتکل حاکم بر آن نبوده است که در نهایت به کشور برگردانده شوند، اما آثاری که هم‌اکنون برای به نمایش گذاشته شدن به کشور‌های دیگر ارسال می‌شوند، آثاری هستند که تمام مصونیت‌ها، بیمه‌ها، قرارداد‌ها و حساسیت‌ها بر آن‌ها حاکم هستند.

کارگر ادامه داد: انتقال آثار میراث فرهنگی به کشور‌های دیگر با هدف به نمایش گذاشته شدن، زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است و مسئولان مربوطه می‌دانند که در این خصوص باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: موزه ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.