در میزگردی عنوان شد؛

هیچ نظارتی بر فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز صورت نمی‌گیرد

کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز هزینه‌های کمتری را از مراجعه کنندگان دریافت می‌کنند، اما هیچ نظارتی بر فعالیت آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

هیچ نظارتی بر فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز صورت نمی‌گیردبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز گذشته نشستی با عنوان عدم نظارت و رسیدگی بر کمپ‌های غیرمجاز با حضور فرید براتی معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، مریم رامشت کارشناس حوزه اعتیاد، عباسی عضو سابق کمیسیون بهداشت مجلس، حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت مجلس و سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

بهزیستی مسئول نظارت مراکز مجاز است

در این نشست موضوع عدم نظارت و بررسی کمپ‌های غیر مجاز مورد بحث قرار گرفت و فرید براتی معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در خصوص نظارت بهزیستی بر کمپ های غیر مجاز  گفت: مسئول رسیدگی به مراکز غیر مجاز سازمان بهزیستی نیست، بلکه سازمان بهزیستی تنها مسئول مراکز مجاز است.

وی اظهار کرد: در سال 1385 طرحی در سازمان بهزیستی با عنوان ایجاد مراکز اقامتی با استفاده از توان گروه همیار(نظارت توسط افراد بهبود یافته) آغاز به کار و این طرح چند سال ادامه پیدا کرد، در نهایت در سال 86 ما به این موسسه مجوز دادیم که به طور محدود فعالیتش را در تهران و تعدادی از استان‌ها شروع کند.

براتی در مورد گروه معتادان گمنام بیان کرد: در کنار گروه همیار، گروه معتادان گمنام یا معتادان بی‌نام هم فعالیت داشتند و در سازمان بهزیستی با آن‌ها همکاری می‌کردیم، با این تفاوت که آن‌ها مرکز شبانه نداشتند تا معتادان بستری شوند و آنها فقط در طی روز جلساتی منظم برگزار می‌کردند.

معاون دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی مطرح کرد: بعد از سال 1386، فرآیند‌هایی از زیر نظر سازمان بهزیستی خارج شد و به دلیل دخالت های برخی از دستگاه‌ها به یکباره تحت فشار سنگینی قرار گرفتیم و مجوزها را پیش از آنچه که در برنامه‌ریزی‌های سازمان بهزیستی مشخص شده بود، صادر کردیم. و ما باید با احتیاط بیشتر عمل می‌کردیم و به افرادی که صلاحیت شخصی‌شان در درجه اول مورد تایید قرار می‌گرفت‌، مجوز می دادیم.

وی در خصوص دادن مجوز به گروه‌های همتا گفت:  باید مجوزها به افراد متخصص و پزشک داده شود، به دلیل آن که فردی که قبلا خود نیز معتاد بوده اطلاعات دقیق جامعه‌شناسی، پزشکی و روانشناسی ندارد، مجوزها باید به افرادی داده شود که صلاحیت کافی علمی و شخصیتی دارند.

در ادامه این نشست سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در سال 1383 بود که سازمان بهزیستی اعلام کرد که می‌تواند مانند سایر کشورها این مراکز را ایجاد کند.

وی افزود: برنامه‌ای طراحی شد که انجام آن به تنهایی کار یک سازمان نبود و قبل از آن باید در ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب و بعد عملیاتی می‌شد و یک سال و نیم طول کشید که این بحث‌ها در کمیته درمان مطرح شود. در نهایت کمیته به این نتیجه رسید که این کار بر عهده سازمان بهزیستی قرار گیرد و وزارت بهداشت عموما ورودی به این موضوع نداشت و سازمان بهزیستی این کار را شروع کرد.

صفاتیان در خصوص موفقیت آمیز بودن این کمپ‌ها در کشور مطرح کرد: به صورت نسبی کمپ‌ها یک حوزه موفق در کشور بودند، گرچه نقص‌های زیادی از روز اول تا کنون بوده است، اما این فرآیند تقریبا اصلاح شده و روز به روز بهبود پیدا می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: من این روند را موفق می‌بینم، گرچه باز هم معتقدم نقص‌هایی وجود دارد، اما با ارزیابی و نظارت بیشتر این مشکلات حل خواهد شد.

در ادامه این بحث مریم رامشت کارشناس حوزه اعتیاد، معتاد را یک بیمار دانست و گفت: معتاد بیمار است و اگر مانند یک بیمار از او حمایت‌ شود، او نیز مانند یک بیمار، درمان می‌خواهد.

وی افزود: در حالی که معتاد یک بیمار است و نیاز به مراقبت و درمان دارد، ما نمی‌دانیم در این کمپ‌ها این نظارت ها صورت می گیرد یا نه؟

عابدی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ گفت: درست است که ما می‌گوییم بیمار معتاد است، اما نه به آن شکل که برای معتاد نسخه و داروی خاصی تجویز کنیم.

وی برای درمان این بیماران از وجود دو گروه گفت: یکی از این گروه‌ها گروه‌های خود کمکی هستند، گروه‌هایی که جمع می‌شوند و به خودشان کمک می‌کنند و گروه دوم گروه‌های همتا هستند که فردی که خود معتاد بوده و اکنون بهبود یافته است، به کمک فرد معتاد می‌آید.

عابدی بیان کرد: اگر ما بخواهیم درمان قطعی یک بیماری اجتماعی را داشته باشیم، اگر گروه دوم را انتخاب کنیم، موفق‌تر خواهیم بود. البته در هر گروه درمانی باید نظارت صورت گیرد.

عباسی عضو سابق کمیسیون بهداشت مجلس گفت: اعتیاد باید در زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد، چراکه اعتیاد برای کشور هزینه‌های هنگفتی دارد. در حالی که این هزینه ها می تواند در راه های بهتر اشتغال، تولید و غیره به کار گرفته شود.

وی در مورد اینکه مدت اقامت در این کمپ‌ها 28 روزه است، تصریح کرد: از لحاظ علمی این مدت زمان برای ترک اعتیاد قابل قبول نیست، مشکلات فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، روانی و فقر فرهنگی و مالی باعث شده است که فرد به اعتیاد رو آورد و درمان به این سرعت صورت نمی‌گیرد.

عباسی تصریح کرد: برای اینکه یک معتاد درمان شود، یک مثلث سه ضلعی نیاز است که یک ضلع آن خود بیمار، ضلع دوم آن خانواده و ضلع بعدی آن ارگان‌های حمایتی هستند.

عباسی در مورد صدور مجوز به گروه های همتا اظهار کرد: گروه‌های همتا اطلاعات علمی و کافی ندارند و باید مجوز برای افراد متخصصی که بر بیماری اعتیاد و با علوم روانشناسی، جامعه شناسی شناخت دارند، صادر شود.

وی در خصوص متخصص بودن این افراد تاکید کرد: باید مجوز به افراد کاملا مطلع علمی مانند پزشک، روانشناس و افرادی که توانایی در این کار دارند داده شود و نظارت‌های بیشتری بر روی این کمپ‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مواد مخدر ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Romisa
۱۹:۳۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید این کمپ اسمش چیست و شماره تلفونش چیست؟
آخرین اخبار