یک میلیون هکتار از اراضی فارس مستعد تبدیل به "بیابان" است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هکتار از اراضی فارس مستعد تبدیل به بیابان هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مهرزاد بوستانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هکتار از اراضی فارس مستعد تبدیل به بیابان هستند، گفت: این اراضی در ۱۷ شهرستان با سطح‌های متفاوت وجود دارد که به طور عمده شهرستان‌های نی‌ریز، زرین‌دشت، آباده، نورآباد و لارستان را در برمی گیرد.

وی افزود: به منظور بیابان زدایی از اراضی فارس از طرح‌های درختکاری، بذر و بوته کاری و ترسیب کربن در شهر‌های مستعد بیابان‌زدایی انجام شده است.

بوستانی با اشاره به شهرستان زرین‌دشت به عنوان یکی از شهرستان‌هایی که میزان بالایی از اراضی در معرض بیابانی شدن را در خود جای داده است، ادامه داد: پارسال مساحتی برابر با ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از این اراضی درختکاری شده است که با استفاده گونه‌های مستعد برای طرح بیابان زدایی، از طرح‌های موفق در این زمینه بوده است.

وی از کاشت ۱۲۰ هکتار «کنار» در شهرستان گراش به منظور بیابان زدایی از اراضی این شهرستان در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: طرح‌های درختکاری، بذر و بوته کاری در سال جاری نیز ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس همچنین از اجرای طرح ترسیب کربن در ۸۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان نورآباد خبر داد و گفت: در اجرای این طرح بین‌المللی محوریت با مشارکت مردم است و با افق بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم در جوامع محلی در حال انجام است.

بوستانی با اشاره به کاشت ۱۲۰ هکتار کنار، ۳۰۰ هکتار بذر و بوته و نیز مدرسه دوکلاسه در روستای ماهور میلاتی با مشارکت خیرین در شهرستان ممسنی، افزود: اجرای این طرح با هدف توسعه پایدار روستایی انجام می‌شود و به نحوی است که مردم در این جوامع محلی خود توسعه و حفاظت از پوشش گیاهی را برعهده دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از تعطیلی ایستگاه‌های مقابله با بیابان زایی در آباده و نیریز و توقف طرح ترسیب کربن به دلیل نبود بودجه خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تخصیص اعتبارات از بودجه استانی این طرح‌های مهم ادامه یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به اهمیت نام گذاری ۱۷ ژوئن مصادف با بیست و هفتم خرداد ماه به بیان کرد: روز جهانی بیابان زدایی، بر عزم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در اجرا و ادامه طرح‌های بیابان‌زدایی از اراضی فارس با اقدامات کارشناسی شده تاکید کرد.

انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار