گزارش/

اظهارات متفاوت مسئولان از قیمت دام زنده/ وعده کاهش نرخ گوشت قرمز بعد از ماه رمضان

در چند ماه گذشته قیمت دام زنده با نوساناتی در بازار روبه‌روست که توقف صادرات دام نتوانسته بر کنترل قیمت اثرگذار باشد.

اظهارات متفاوت مسئولان از قیمت دام زنده/ وعده کاهش نرخ گوشت قرمز بعد از ماه رمضانبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به افزایش تقاضا به مناسبت برگزاری جشن‌ها و مراسم مختلف در آستانه عید فطر، نیاز بازار به دام زنده افزایش یافت و این در حالی است که در چند ماه گذشته شاهد افزایش بی‌رویه قیمت گوشت گوسفندی و دام زنده در بازار بودیم به طوری که توقف صادرات دام زنده در هفته‌های اخیر نتوانست در کنترل بازار تأثیرگذار باشد.

بسیاری از مسئولان علت افزایش قیمت گوشت در بازار را ناشی از کمبود و صادرات غیرقانونی دام اعلام کرده‌اند که در هفته‌های اخیر با وجود جلوگیری از صادرات رسمی دام زنده و فقدان کنترل و رصد قاچاق دام، قیمت‌ها در بازار فروکش نکرده است چرا که بسیاری از افراد سودجو سعی در برهم زدن نظم بازار دارند تا در این روزها سود بیشتری به جیب بزنند، با این وجود امسال هم بازار از این نوسان‌ها بی‌نصیب نخواهد بود چرا که هم‌اکنون هر کیلو دام زنده با نرخ 21 تا 23 هزار تومان در میادین عرضه می‌شود و به همین دلیل التهاب مجدد بازار ناشی از افزایش تقاضا وجود دارد.

حال انتظار می‌رود که مسئولان زیربط با اعمال نظارت‌های دقیق بر مبادی خروجی کشور از قاچاق دام جلوگیری کنند تا با نوسان قیمت بیش از پیش فشار بیشتری بر خانوارها وارد نشود چرا که در سال‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتئینی مورد نیاز با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. بر این اساس با مسئولان زیربط گفتگویی در خصوص تأثیر توقف صادرات دام زنده و آخرین وضعیت عرضه دام در آستانه عید فطر انجام دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

علیرضا عزیز‌الهی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه توقف صادرات دام زنده در هفته‌های اخیر تأثیری بر کنترل بازار دام و گوشت قرمز نداشته است، اظهار کرد: صادرات دام زنده در اسفندماه سال گذشته به سبب کنترل بازار شب عید ممنوع اعلام شد و هم‌اکنون دامی به صورت رسمی صادر نمی‌شد که توقف آن در هفته‌های اخیر بتواند بر کنترل بازار گوشت قرمز اثرگذار باشد.

وی افزود: هم‌اکنون تأخیری در قاچاق دام ایجاد نشده که بتواند از التهابات بازار بکاهد چرا که بر صادرات غیرقانونی دام زنده رصدی توسط دستگاه‌های نظارتی وجود ندارد که بتواند مقدار خروج آن را اعلام کند.

به گفته عزیزالهی با اتمام ماه رمضان و محدودیت مصارف خانوار انتظار می‌رود که قیمت گوشت در بازار کاهش یابد چرا که توقف صادرات دام زنده در هفته‌های اخیر نتوانسته تغییر خاصی را در بازار ایجاد کند.

نرخ هر کیلو دام زنده(گوسفندی) را 21 تا 22 هزار تومان

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه نرخ دام زنده در استان‌های مختلف متغیر است، گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو دام زنده در استان تهران به سبب افزایش مصرف گوشت قرمز 21 تا 22 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه مشکل خاصی در عرضه دام وجود ندارد، بیان کرد: هم‌اکنون عرضه دام با محدودیت روبه‌رو نیست و این در حالی است که در ماه‌های اخیر به سبب شرایط اقلیمی مناسب، عشایر تمایلی به عرضه دام نداشتند که هم‌اکنون به سبب شرایط سخت نگهداری دام در مراتع چاره‌ای جز عرضه دام ندارند.

وی با اشاره به اینکه عرضه دام طبق روال عادی در حال انجام است، افزود: این در حالیست که به سبب ازدیاد تقاضا تغییر خاصی در قیمت‌ها ایجاد نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بازار گوشت قرمز تنها با تولید داخل تنظیم نمی‌شود به همین دلیل مابقی نیاز کشور باید از طریق واردات تأمین شود.

وی با انتقاد از افزایش سرسام آور قیمت نهاده‌های دامی در بازار،‌ گفت: با وجود افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت یونجه نوسان 40 درصدی ذرت، سویا و جو نسبت به مدت مشابه سال قبل قیمت تمام شده تولید در بازار افزایش یافته که به همین دلیل تولید‌کنندگان نمی‌توانند دام خود را با قیمت‌های کمتری در بازار عرضه کنند.

عزیزالهی درباره آخرین وضعیت قیمت دام عید فطر در بازار، افزود: اگرچه تقاضا در عید فطر به سبب برگزاری مراسم و جشن‌های مختلف در بازار افزایش می‌یابند اما بعید است که قیمت دام زنده و به طبع آن گوشت قرمز نوسانی داشته باشد.

وی درباره آخرین وضعیت ذبح دام سبک و سنگین در بازار، گفت: 100 درصد دام سنگین و 70 درصد دام سبک در محیط کشتارگاه تحت نظارت سازمان پزشکی کشتار می‌شوند و تنها 30 درصد کشتار دام سبک خارج از کشتارگاه‌ها صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در اعیاد مختلف همچون عید فطر، مراکز مشخصی برای عرضه دام زنده در سطح کشور وجود دارد، تصریح کرد: عرضه دام تنها در عید فطر با همکاری شهرداری‌ها و اتحادیه و سنوت مرتبط با نظارت دامپزشکی در مراکز مشخصی انجام می‌شود و در مابقی مقاطع سال عرضه تنها از طریق میادین صورت می‌گیرد.

کمبود دام زنده یک شبه جبران نمی‌شود

حسن شکوهی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش جزئی قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: در چند هفته اخیر نرخ گوشت گوسفندی با افزایش واردات از کشورهای استرالیا و ارمنستان با کاهش جزئی قیمت به 49 هزار تومان در بازار رسید.

به گفته وی با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و گرایش آنها به سمت گوشت‌های وارداتی هر کیلو دام زنده با نرخ 21 تا 22 هزار تومان در بازار توزیع می‌شود.

شکوهی از کمبود عرضه دام در میادین خبر داد و افزود: اگرچه در هفته‌های اخیر معاونت امور دام وزارتخانه صادرات دام زنده را ممنوع اعلام کرد اما میزان دامی که از کشور خارج شده را نمی‌توان یک شبه جبران کرد به همین خاطر انتظار می‌رود با استمرار توقف صادرات این مشکل مرتفع گردد چرا که دامداران زیادی در کشور مشغول فعالیت هستند که در صورت اعمال نظارت‌های دقیق بر مبادی خروجی کشور امکان تأمین گوشت موردنیاز از طریق منابع داخلی وجود دارد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری با انتقاد از قاچاق دام زنده تصریح کرد: هم‌اکنون دام زنده به صورت غیرقانونی در حال خروج از کشور است که اگر نظارت دقیقی بر این امر وجود نداشته باشد می‌تواند بر نوسان قیمت دامن بزند.

وی در پایان سخنان خود درباره آخرین وضعیت قیمت گوشت و دام زنده در عید فطر، اظهار کرد: با توجه به افزایش واردات گوشت و توقف صادرات دام زنده نگرانی مبنی‌بر افزایش مجدد قیمت و التهاب بازار گوشت در عید فطر وجود ندارد.

نرخ هر کیلو دام زنده(گوسفندی) را 16 تا 17 هزار تومان

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بازار گوشت قرمز تا حدودی با آرامش رسیده است، افزود: افزایش واردات گوشت قرمز و شبکه‌های توزیع تا حدودی در تعادل بازار داخل تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت داخل رو به کاهش است افزود: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با دمبه در لاشه سبک با نرخ 39 هزار تومان و لاشه سنگین 37 هزار تومان در عمده فروشی‌ها عرضه می‌شود که نسبت به هفته‌های اخیر 4 تا 5 هزار تومان کاهش یافته است.

پوریان نرخ هر کیلو دام زنده(گوسفندی) را 16 تا 17 هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به توزیع گسترده گوشت‌های وارداتی تا حدودی فشار بر بازار گوشت داخل کاهش یافته است که با ادامه این روند خبری از نوسان مجدد قیمت گوشت در بازار نخواهد بود.

رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده در پایان سخنان خود در پاسخ به این سوال که به چه دلیل قیمت گوشت قرمز و دام زنده در خرده فروشی‌ها بالاست، تصریح کرد: سودجویی دلالان و عوامل توزیع از جمله دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار خرده فروشی به شمار می‌رود که انتظار می‌رود مسئولان نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند تا با آشفتگی بازار دهک‌های پایین جامعه برای خرید این محصول پروتئینی با محدودیت‌هایی روبه‌رو نشوند.

گزارش از آزاده محبی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
این هم از آن حرف هاست
Iran (Islamic Republic of)
بیچاره
۱۶:۲۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
ما که چند ماه بخاطر گرانی گوشت قرمز نخوردیم
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۶:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه یک خبر بدتری هم از گوش و کنار می رسد که خوراک دام وارداتی که با ارز دولتی وارد می شود بوسیله افراد سودجو به کشورهای همسایه صادر شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
منکه دیگه باور ندارم
Iran (Islamic Republic of)
محمد ک
۱۴:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
ما هم که تو روستا هستیم نمیتونیم امسال گوسفند بخریم چون قیمت وزنی گوسفند و آذوقه گرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
این وعده هم دروغه تا دولت موفق به کسب اجازه برای گفتگو ودادن همه ی توان موشکیمون نشه هیچ چیز ارزون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
حمایت از دامدارن چاره راه است تا تولید دام بالاتر برود
آخرین اخبار