سید افقهی در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان:

نیت حقیقی ترکیه در عراق و سوریه مبارزه با پ.ک.ک نیست

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ترکیه با تاسیس سد در عراق به دنبال تشدید بحران آب و به نبال دسترسی راحت به نفت است.

نیت حقیقی ترکیه در عراق و سوریه مبارزه با پ.ک.ک نیستسید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به عملیات نظامی دولت ترکیه در قندیل عراق اظهار کرد: ارتش ترکیه بارها به خاک عراق تجاوز کرده است. چند سالی است که ترکیه در برخی از مناطق شمال عراق به ویژه در منطقه بعشیقه یک پایگاه نظامی تاسیس کرده و روز به روز به بهانه های مختلف در حال گسترش حضور نظامی خود در عراق است.

سید افقهی تصریح کرد: با اقدامات مناسب محور مقاومت داعش شکست خورد و طرح ترکیه برای گسترش توسعه در سوریه و عراق متوقف شد. اکنون ترکیه با آمریکا توافق کرده و به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک در شمال سوریه، حلب، منطقه منبج و هم در منطقه قندیل می خواهد نفوذ و حضور خود را در عراق گسترش دهد.

وی افزود: حضور ترکیه در داخل عراق باید با اجازه از دولت عراق صورت بگیرد. دولت ترکیه بدون اجازه از دولت عراق خواهان عملیات نظامی در عراق است ،در کنار نیرو های ترکیه نیروهای آمریکایی نیز در عراق حضور دارند. ترکیه به نیت امن سازی مرز های خود به منطقه عفرین تجاوز کرده و حتی خواهان نفوذ در منطقه منبج نیز است.

کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد : در مناطق شمال عراق ، ترکیه در حال گسترش نفوذ خود به بهانه های مختلف است. ترکیه خواهان تاسیس چند سد بر دو رودخانه دجله و فرات است، با این دیدگاه که بحران آب در عراق شدید شود و آب را مقابل نفت قرار دهد تا عراق وابسته ترکیه شود. رئیس جمهور ترکیه صریحا اعلام کرده که خواهان تشنه کردن مردم عراق است، چرا که کشور ما نفت ندارد ولی عراق سرشار از نفت است.

وی گفت: قطعا اگر ترکیه بخواهد به این سیاست ادامه دهد نه برای دولت عراق قابل قبول است و نه برای جمهوری اسلامی ایران؛ چرا که وقتی منطقه به تشنج کشانده شود و درگیری بین ترکیه و عراق صورت بگیرد قطعا ایران نمی تواند به سکوت بنشیند.

سید افقهی در ادامه گفت: نیت حقیقی ترکیه مبارزه با پ.ک.ک نیست. اکنون عراق درگیر مشکلات بحران انتخاب و بحران امنیت است. ترکیه از این بحران سوء استفاده کرده و در حال گسترش نفوذ خود در منطقه شمال عراق است.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
(هیچ کشوری به جز ایران نباید در عراق و سوریه پایگاه نظامی داشته باشد!!!)
فراموش نکنید که اردوغان جلاد تروریست های داعشی را در کمپ های ترکیه آموزش میداد و به عراق و سوریه اعزام می کرد. ایران با درخواست دولت های قانونی عراق و سوریه در انجا حضور دارد و ترکیه بدون اجازه. مثل اینکه شما دوستی را در خانه تان دعوت کنید و بعد دشمن شما بگوید چون فلانی آمده پس من هم باید باشم !! منطق شما این است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
هیچ کشوری به جز ایران نباید در عراق و سوریه پایگاه نظامی داشته باشد!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
نفت مهمتره یا آب!
آخرین اخبار