10 کاری که هرگز نباید بعد از آفتاب سوختگی انجام داد

آفتاب سوختگی یکی از مشکلات شایع در ماه های گرم سال است، در این حالت پوست بر اثر آسیب های وارده بسیار حساس شده و نیاز به مراقبت دارد.

10 کاری که هرگز نباید بعد از آفتاب سوختگی انجام دادبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین قدم برای درمان آفتاب سوختگی پرهیز از آفتاب است. آفتاب سوختگی با مراقبت کافی ظرف چند روز درمان خواهد شد. اما آیا می دانید بعد از آفتاب سوختگی باید از چه کارهایی پرهیز کنید؟

1- پوشیدن لباس های تنگ

بعد از آفتاب سوختگی به هیچ وجه نباید لباس تنگ بپوشید چون پوست بدن ملتهب است و باید به آن اجازه ی تنفس دهید. در این حالت، بدن سعی دارد به آسیب پوست واکنش نشان دهد و با افزایش گردش خون در ناحیه ی آسیب دیده به درمان پوست کمک کند. این مسأله باعث قرمز شدن، افزایش دما و التهاب پوست می شود. اما پوشیدن لباس های تنگ باعث تشدید واکنش بدن شده و منجر به وخیم تر شدن التهاب ها و تاول ها می شود.

2- استفاده از پمادهای معطر آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند به درمان آفتاب سوختگی کمک کند. با این حال، استفاده از پمادهای معطر آلوئه ورا وضعیت پوست تان را وخیم تر خواهد کرد. از پمادهای غیر معطر یا از خود گیاه آلوئه ورا استفاده کنید.

3- مصرف نکردن مایعات

بعد از آفتاب سوختگی نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. شاید مصرف کامل ۸ لیوان آب در روز کار دشواری به نظر برسد اما سعی کنید این کار را حتما انجام دهید. احساس درد تنها پیامد آفتاب سوختگی نیست. وقتی دچار آفتاب سوختگی می شوید تمام مایعات بدن به سمت پوست جذب شوند و بقیه ی اندام ها آب خود را از دست دهند. بعد از آفتاب سوختگی به مدت چند روز مایعات بیشتری مصرف کنید و مراقب علائم کم آبی در بدن تان باشید.

4- آرایش کردن

اگرچه ممکن است آفتاب سوختگی ظاهر بدی به پوست تان داده باشد، اما هرگز نباید محل آفتاب سوختگی را با مواد آرایشی بپوشانید. پوست شما تنها در صورتی درمان خواهد شد که بتواند تنفس کند. استفاده از مواد آرایشی و اسفنج ها یا برس های آرایشی آلوده خطر عفونت پوستی یا واکنش آلرژیک را افزایش می دهد و در نهایت باعث می شود پوست تان ظاهر ناخوشایندتری پیدا کند.

5- کندن یا خاراندن پوست

بعد از آفتاب سوختگی، پوسته پوسته شدن بدن به معنی آن است که پوست در حال بهبودی است و بسیار مهم است که این فرآیند بهبودی را مختل نکنید. اجازه دهید پوسته های بدن تان به طور طبیعی بریزد و از کندن آن ها پرهیز کنید. بهتر است با هر محصولی که مایلید پوست بدن تان را مرطوب کنید. این کار ظاهر پوست آفتاب سوخته را بهبود می بخشد و کمک می کند تا پوسته ریزی ها به شکلی طبیعی تر و یک دست تر باشد.

6- ترکاندن تاول ها

مانند مورد قبلی، از ترکاندن تاول ها هم باید خودداری کنید. این تاول ها نقش بسیار مهمی در محافظت از بخش آسیب دیده ی پوست دارند. اگر تاول هایتان درد زیادی دارند، از پمادهای غیر معطر آلوئه ورا استفاده کنید.

7- لایه برداری پوست

بعد از آفتاب سوختگی استفاده از محصولات لایه بردار پوست و یا محصولات بهداشتی ای که حاوی گلیکولیک اسید، رتینوید یا سالیسیک اسید هستند، به ویژه زمانی که بخش آفتاب سوخته بسیار حساس است، صدمه ی زیادی به پوست وارد خواهد زد. بعد از پایان پوسته ریزی ها حدود ۳ روز صبر کنید، بعد از آن می توانید از محصولات لایه بردار استفاده کنید.

8-  استفاده از کرم های حاوی الکل

پیش از استفاده از کرم ها و پمادهای آلوئه ورا مطمئن شوید که این محصولات حاوی الکل نیستند چون در اینصورت به پوست تان صدمه ی بیشتری خواهند زد. الکل چربی طبیعی پوست را از بین می برد. بنابراین زدن الکل به پوستی که در حال بهبودی است باعث کاهش توانایی پوست در درمان خود می شود.

9-  مصرف نکردن داروهای ضد التهاب بلافاصله بعد از آفتاب سوختگی

واکنش بدن به آفتاب سوختگی به شکل التهاب بروز می کند، بنابراین لازم است به محض آنکه متوجه علائم آفتاب سوختگی شدید، از داروهایی استفاده کنید که التهاب را کاهش دهند. داروهای ضد التهاب بدون نسخه مثل ایبوپروفن یا آسپیرین به کاهش التهاب و درد کمک می کنند. گسترش آفتاب سوختگی حدود ۴ الی ۶ ساعت زمان می برد و بعد از این مدت، مصرف داروهای ضد التهاب دیگر مؤثر نخواهد بود.

10 - استفاده از ضد آفتاب هایی که پایه ی شیمیایی دارند

بعد از آفتاب سوختگی از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید اما اگر مجبور به این کار شدید حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و تا زمانی که بیرون هستید ضد آفتاب تان را مرتبا تجدید کنید. یکی از اشتباهاتی که بسیار از افراد مرتکب می شوند استفاده از کرم های ضد آفتابی است که پایه ی شیمیایی دارند. زدن مواد شیمیایی به پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده می تواند باعث سوزش پوست شود. از ضد آفتابی استفاده کنید که حاوی مقدار زیادی زینک اکساید (حدود ۹ یا ۱۰ درصد) باشد چون این ماده باعث تسکین یافتن پوست می شود.

منبع: روزیاتو
انتهای پیام/

پس از سوختگی با آفتاب  چه کنیم؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.