موزه کارتون (کاریکاتور) تبریز به عنوان نخستین موزه قاره آسیا

موزه کارتون (کاریکاتور) تبریز به عنوان نخستین موزه قاره آسیا و پنجمین موزه جهان در حوزه کارتون، با خطر تملک ساختمان محل استقرار آن از سوی شهرداری و بی خانمانی مواجه است.

موزه کارتون (کاریکاتور) تبریز به عنوان نخستین موزه قاره آسیابه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛موزه کارتون تبریز تنها موزه این هنر در کشور محسوب می شود که به عنوان یکی از مقصدهای اصلی گردشگران ورودی تبریز 2018 هدف گذاری شده است.

موزهٔ کارتون تبریز در اسفند ۱۳۸۵ خورشیدی در بخش غربی 'خانهٔ هنر' این شهر تأسیس شده‌است؛ ساختمان محل استقرار موزه کارتون تبریز نیز تاریخی بوده و قدمت آن به 80 سال قبل می رسد.

موزه کارتون تبریز وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما بودجه سالانه ندارد و از محل در آمدهای انجمن کارتونیست های تبریز و حمایت‌های دولتی اداره می‌شود.

موزه کارتون تبریز دارای دو گالری نمایش با ۶۰ اثر از آثار اصل بزرگترین کارتونیست های جهان، یک کتابخانه تخصصی و کلاس و امور اداری می‌باشد. این موزه محل استقرار انجمن کارتونیست های تبریز می‌باشد که جشنواره‌های متعدد بین‌المللی از جمله 12 دوره جشنواره تبریز، 6 دوره جشنواره شهروندی تبریز، یک جشنواره پایداری و چندین دوره جشنواره کشوری را برگزار کرده ‌است.

موزه کارتون تبریز همچنین در سال ۱۳۹۰ میزبان دومین نشست روسای موزه‌های کارتون جهان بود که نمایندگانی از ایتالیا، فرانسه، ترکیه، آذربایجان، سوریه و بلژیک در آن حضور یافتند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز شهر اولین‌ها در حوزه فرهنگ است، می گوید: داشتن آرشیو کامل نشریات تخصصی کارتون به همراه تنها کتابخانه ی تخصصی کارتون کشور و نگهداری 20هزار اثر از جمله امتیازات برجسته موزه تخصصی کارتون تبریز است.

مجید خدابخش اضافه می کند: یکی از اهداف و مقاصد اصلی گردشگران خارجی در سفر به شهر تبریز، موزه‌های این کهن شهر است و موزه کارتون در این راستا باید به خوبی تجهیز، به روزسازی و معرفی شود.

محمد محمدپورمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز ،با اشاره به حمایت این اداره کل از انجمن و موزه کاریکاتور تبریز می گوید: توسعه و گسترش موزه از جمله برنامه های 'تبریز 2018' است که پنج میلیارد ریال اعتبار برای آن در سال جاری اختصاص یافته است.

او اضافه می کند: در صورت تامین این اعتبار، موزه کاریکاتور تبریز به طور کامل تجهیز و بهسازی می شود.

وی به شکایت شهرداری تبریز برای تملک ساختمان محل استقرار موزه کارتون اشاره می کند و می گوید: شهرداری پیگیر شکایت خود از مجرای دادگستری است، در حالی که بر اساس قوانین موضوعه، این شکایت باید در هیات حل اختلاف استانداری بررسی و حل و فصل شود و ما از این کانال اقدام کرده ایم.

رحیم بقال اصغری موسس موزه کارتون تبریز نیز،می گوید: این موزه در سال 1385 با همکاری و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی تاسیس شد.

وی اضافه می کند: در این موزه 20 هزار اثر اصلی هنرمندان کارتون از بیش از 100 کشور جهان نگهداری می شود.

وی یادآوری می کند : موزه کارتون تبریز از نظر وسعت بعد از موزه «گابرو»ی بلغارستان دومین موزه وسیع جهان است، ولی اگر فقط بخش کارتون این دو موزه مقایسه شود و بخش طنز موزه گابرو در نظر گرفته نشود، موزه تبریز وسیع ترین در جهان است.

این داور بین المللی کارتون ادامه می دهد: همه موزه های کارتون موجود در جهان شخصی می باشند و در این میان تنها موزه کارتون تبریز شخصی نیست.

وی اظهار می کند: این موزه دارای کتابخانه تخصصی است که در آن آلبوم مسابقات جهانی، آرشیو نشریات و کاریکاتور نگهداری می شود و همچنین محلی برای برگزاری کارگاه های آموزشی است.

بقال اصغری می گوید: موزه کارتون تبریز اکنون نیازمند طبقه بندی آثار است و فایل های فلزی جوابگوی تعداد پرشمار و نفیس آثار موجود در آن نیست.

وی تاکید می کند: تنها موزه کارتون آسیا و پنجمین موزه کارتون جهان نیازمند معرفی از سوی نهادهای مسوول و رسانه هاست.

این داور بین المللی رشته های هنری اضافه می کند: موزه کاریکاتور تبریز به عنوان دفتر مرکزی فدراسیون جهانی کاریکاتور در ایران و انجمن کارتونیست های تبریز، محل برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها و کارگاه های تخصصی هنرمندان این رشته نیز است و در بین هنرمندان جهان مرکزی شناخته شده می باشد.

مدیرکل روابط عمومی شهرداری تبریز نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر شکایت شهرداری به دستگاه قضایی برای تملک محل استقرار موزه کارتون تبریز می گوید: مالکیت این بنا از نظر حقوقی متعلق به شهرداری است و ما قصدا داریم آن را مدیریت کنیم.

سعید حاجی زاده اضافه می کند: البته ساختمان موزه کاریکاتور در صورت تملک توسط شهرداری نیز در چارچوب فضای فرهنگی باقی خواهد ماند و کاربری آن تغییر نخواهد کرد.

دارنده مقام های بین المللی مسابقات کارتون نیز در خصوص اهمیت موزه کارتون تبریز به ایرنا می گوید: موزه کارتون تبریز، قلب تپنده هنر کارتون و کاریکاتور منطقه است.

عاطفه یاریان اضافه می کند: موزه کارتون تبریز گنجینه ای نفیس از آثار اصلی بزرگترین کارتونیست های جهان است.

وی ادامه می دهد: موزه کارتون تبریز میعادگاهی برای دیدار پیشکسوتان این عرصه با کارتونیست‌های جوان و عرصه‌ای برای رشد و بالندگی این هنر زیبا و تبادل تجربیات کارتونیست‌ها است.

یاریان می گوید: اکثر کارتونیست‌های جهان از طریق تارنمای 'تبریز کارتون' که در ردیف به روزترین پایگاه‌های خبری کارتون و کاریکاتور در سطح دنیا می‌باشد، پیگیر رویدادها و اخبار آن هستند.

وی تاکید می کند: ضروری است چنین داشته‌های ارزشمندی را که زحمات فراوانی برای تاسیس و سرپا ماندن آن انجام شده است، قدر بدانیم و در حفظ آن برای آیندگان بکوشیم. 

انتهای پیام/

خطر بی خانمانی تنها موزه کارتون آسیا در تبریز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.