مدیریت پل‌های تاریخی اصفهان با راه اندازی سامانه سازه‌های آبی استان اصفهان

با راه اندازی سامانه سازه‌های آبی استان اصفهان این امید وجود دارد تا بالاخره وضعیت مدیریت پل‌های تاریخی اصفهان مشخص شود و البته برخی مسائل دیگری مثل تبعات خشکسالی برای پل‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به این که پل‌های تاریخی اصفهان جزو آسیب‌پذیرترین بناهای تاریخی این استان هستند، مقرر شده تا همه پل‌های تاریخی استان اصفهان شناسایی شوند.

فریدون اللهیاری افزود: پس از شناسایی این پل‌ها، اطلاعات آن‌ها در کنار اطلاعات برخی پل‌های تاریخی دیگر که بعضاً روی مادی‌ها قرار دارد، جمع‌آوری می‌شود و در یک پایگاه داده‌ای قرار می‌گیرد؛ در حال حاضر مدیریت واحدی بر روی این پل‌ها وجود ندارد اما مقرر شده تا آخر هفته جاری کمیته‌ای برای آماده‌سازی نقشه مدیریتی واحد پل‌ها تشکیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به مدیریت و نظارت مشخص بر روی پل‌های تاریخی گفت: سی‌وسه‌پل و پل خواجو جزو معابر شهری اصفهان به حساب می‌آیند و مثل کاخ چهل‌ستون و دیگر بناهای تاریخی در اختیار میراث فرهنگی نیستند.

وی خاطرنشان کرد: مرمت این پل‌ها بر عهده میراث فرهنگی است اما مدیریت آن‌ها به توجه به این‌که یک معبر عمومی هستند، مشخص نیست؛ منظور از این مدیریت، وظیفه نگهداری و تعمیرات این پل‌هاست که باید نهادهای مختلف آن را بپذیرند تا مشخص شود چه نهادی این مدیریت را برعهده دارد که باید در این موضوع با شهرداری به توافق رسید. 

اللهیاری اذعان داشت: اجرای برنامه‌های مرمتی در مرحله بعدی کمیته آماده‌سازی نقشه مدیریتی واحد پل‌ها قرار دارد تا جدای از بحث آثار تاریخی بر روی سازه‌های تاریخی تمرکز کند؛ همچنین بررسی تبعات خشک‌سالی بر روی سازه‌های آبی مسأله دیگری است که این کمیته در وظایف خود دارد.

وی تصریح کرد: در مورد تبعات خشک‌سالی اظهار نظرهای پراکنده‌ای شده که خیلی از اساتید آن را مطرح می‌کنند اما هنوز نهاد خاصی به صورت رسمی در این رابطه اظهار نظر رسمی نکرده است؛ در مورد پل‌ها نیز کارشناسان میراث و دیگر صاحب‌نظران معتقدند خشکی زاینده‌رود به پل‌ها آسیب می‌زند اما از 400 سال پیش تاکنون هیچ برنامه منسجمی وجود نداشته است که مشخص کند این خشک‌سالی بر روی پل‌ها چه اثراتی می‌گذارد و بر روی هر پل چه آسیبی به صورت اختصاصی به وجود می‌آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پایان یادآور شد: در این سامانه برنامه زمان‌بندی برای پل‌ها در نظر گرفته شده تا در زمان‌بندی مشخصی پل‌ها مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت لزوم مرمت شوند؛ حتی این کمیته قرار است برای پاک‌سازی دیوارنویسی‌های موجود بر روی پل‌ها نیز دستورالعمل مشخصی صادر کند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.