تب مادر شدن در میان پیرزن‌های هندی+تصاویر

بارورسازی زنان سالمند با استفاده از روش لقاح مصنوعی که در هند به امری شایع تبدیل شده چالش‌های زیادی را در این کشور پرجمعیت ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، بارداری و به دنیا آوردن فرزند در هر سنی مشکلات خاص خود را دارد اما «راجو دیوی لوهان» از زمانی که مادر شده، بیش از هر زن دیگری برای به دست آوردن سلامتی‌اش تلاش کرده است.

تب مادر شدن در میان پیرزن‌های هندی

لوهان زمانی که 8 سال پیش، اولین فرزند خودش را در سن 70 سالگی به دنیا آورد، عنوان "پیرترین زنی که در جهان صاحب فرزند شده است" را به خود اختصاص داد. او می‌گوید در آن زمان دکترها به او نگفتند که بارداری در این سن چه خطراتی می‌تواند برای او به همراه داشته باشد.

پزشکی که هم‌اکنون لوهان را تحت درمان دارد، معتقد است مشکلاتی که او امروز از آنها رنج می‌برد به دلیل استفاده از روش درمان ناباروری برای فرزنددار شدن است.

داستان زنان سالمندی که در کشور هند در سنین بالا بچه‌دار می‌شوند طی سالهای اخیر همواره در رسانه‌های بین‌المللی خبرساز شده‌ است؛ از جمله زنی که آوریل گذشته در سن 72 سالگی بچه‌دار شد و رکورد جدیدی در این زمینه از خود به جا گذاشت.

صنعت پررونق درمان ناباروری در هند
امروزه بارورسازی زنان با استفاده از روش لقاح مصنوعی که در هند به امری شایع تبدیل شده، چالش‌های زیادی را در این کشور پرجمعیت ایجاد کرده است. موافقان استفاده از این روش برای باردارسازی زنان سالمند معتقدند زنان حق دارند در هر سنی که بخواهند صاحب فرزند شوند اما منتقدان می‌گویند پزشکان در سودای دستیابی به شهرت و ثروت، جان افراد بسیاری را اعم از زنان مسن و زنان جوان اهداکننده تخمک و نیز فرزندان متولد شده را به خطر می‌اندازند. 

اولین فرزند حاصل از تلقیح مصنوعی حدود 40 سال پیش در هند به دنیا آمد. از آن روز این صنعت پردرآمد در هند گسترش یافته و هر روز کلینیک‌های بیشتری افتتاح می‌شوند. 

هر روز در سراسر هند، زوج‌هایی در سنین مختلف به متخصصین باروری مراجعه می‌کنند تا بتوانند بچه‌دار شوند و از ننگ بی‌فرزند بودن در فرهنگ این کشور که دومین کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌رود، خلاص شوند. اما این صنعت در غیاب نظارت دولت، برای زنانی که مایل به بچه‌دار شدن هستند، هیچ قانون یا محدودیت سنی خاصی در نظر نگرفته است.

تب مادر شدن در میان پیرزن‌های هندی

یکی از کسانی که کلینیک باروری دارد، می‌گوید او و همکارانش می‌توانند خیلی راحت زنان جوان زیادی را برای اهدای تخمک به کار بگیرند. «سوبهاس چاندرا» می‌گوید: "این فرآیند اصلا پیچیدگی خاصی ندارد. نماینده‌های ما به زنان می‌گویند که پول خوبی بابت این کار خواهند گرفت. اگر زنی در کارخانه کار کند، ماهانه کمتر از 75 دلار درآمد دارد اما در این جا ما برای یک فرآیند ده روزه 525 دلار پرداخت می‌کنیم!"

اما این نوع درمان برای بعضی از زنان - چه آنهایی که آرزوی مادر شدن دارند و چه زنان اهداکننده تخمک - به قیمت جانشان تمام می‌شود. در سال 2010 یک دختر 17 ساله پس از اهدای تخمک جان باخت. علیرغم این که طبق قانون، اهداکننده تخمک باید حداقل 18 سال داشته باشد، هیچ اقدامی علیه کلینیک مربوطه صورت نگرفت.

چهار سال بعد نیز یک زن 24 ساله در دهلی به همین سرنوشت دچار شد. وی که مادر یک دختر نیز بود برای کمک مالی به خانواده‌اش این کار را انجام داده بود. نتایج کالبدشکافی نشان داد وی پیش از اهدای تخمک به یک عارضه جانبی مبتلا بوده است.

یک وکیل می‌گوید این کلینیک‌ها تخمک‌هایی به مراتب بیش از حد مجاز را برداشت می‌کنند که این امر جان زنان را به خطر می‌اندازد.

تب مادر شدن در میان پیرزن‌های هندی

سوءاستفاده کلینیک‌های باروری از زنان سالمند
استفاده از روش تلقیح مصنوعی برای زنان سالمند هندی نیز بعضا با خطرات زیادی همراه است.  با این وجود، آنها چنان به بچه‌دار شدن علاقه دارند که حاضرند خطرات آن را به جان بخرند.

یکی از این زنان که سال گذشته با این روش بچه‌دار شد، 46 سال بود که با همسرش ازدواج کرده بود اما هرگز صاحب فرزند نشده بود. او زمانی که پس از مراجعه به یکی از کلینیک‌های معروف باروری در شمال هند، اولین فرزندش را به دنیا آورد، 72 ساله بود و شوهرش نیز 79 سال داشت. این زن سالمند هندی نام فرزندش را "آرمان" (به معنای امید) گذاشته و او را هدیه‌ای از جانب خداوند می‌داند.

پزشک او مدعی است که تاکنون بیش از 100 زن بالای 50 سال را با روش تلقیح مصنوعی صاحب فرزند کرده است. با این حال، بسیاری از پزشکان معتقدند که کلینیک‌های باروری در هند با سوءاستفاده از فرهنگ حاکم بر این کشور که فرزند نداشتن را برای زنان "ننگ" می‌داند، جان آنها را به خطر می‌اندازند.

یکی از این پزشکان، بچه‌دار شدن در سنین بالا را دخالت در کار خداوند می‌داند. او می‌گوید با وجود آنکه علم می‌تواند به زنان کمک کند در هر سنی صاحب فرزند شوند، اما باید سلامتی آنها را نیز برای انجام این کار در نظر گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: هند ، اخبارخواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس مهر
۱۳:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۷
وقتی خداوندبعداز50سال تمام دروپنجه هارامی بنددوبچه دارشدن زنان راجایزنمی داند بندگانش غیرآن عمل کنندنافرمانی وناعادلانه وظلم به بشریت است مگرخلاف آن ثابت شودآنهم چون دستوروکارخداوندی است غیرممکن به نظرمی رسد.
آخرین اخبار