رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران مطرح کرد؛

آمار سرسام آور افت شنوایی در نوزادان/ وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی مدعیان پروژه شنوایی هستند

قهرمانی گفت: آمار افت شنوایی در نوزادان از همه نقایص مادرزادی بیشتر است.

آمار سرسام آور افت شنوایی در نوزادان/ وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی مدعیان پروژه شنوایی هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی قهرمانی رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در نشست خبری هفدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران که ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: ما در این کنگره روی دو موضوع ارتقای سطح خدمات‌دهی سمعک و طرح مدیریت اختلالات شنوایی نوزادان بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: آمار افت شنوایی در نوزادان از همه نقایص مادرزادی بیشتر است؛ شناسایی افت شنوایی بسیار پیچیده بوده زیرا گوش پیچیده‌ترین عضو بدن است.

کاهش 30 درصدی درآمد افراد با مشکلات شنوایی نسبت به افراد سالم

قهرمانی افزود: مکانیزم صحبت کردن از طریق گوش میسر می‌شود ما از حدود بیست سال قبل به کمک فناوری‌های مختلف توانستیم وضعیت شنوایی را اصلاح کنیم؛ افت شنوایی عوارض ناگواری مانند اختلالات آموزشی و شغلی را برای افراد به همراه دارد؛ افرادی که دچار مشکلات شنوایی هستند حتی اگر تحت درمان مناسب هم قرار بگیرند میزان درآمد آنها 30 درصد کمتر از سایر افراد سالم است.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران تأکید کرد: متأسفانه امروزه سواد سلامت افراد دچار اختلالات جدی شده است؛ وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی مدعیان پروژه شنوایی هستند؛ پروژه شنوایی نوزادان هم اکنون در کشور در حال انجام است اما این پروژه به شکلی منسجم پیگیری نمی‌شود.

ابتلای 380 میلیون نفر به ضایعات حسی شنوایی

وی تصریح کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 میلادی 380 میلیون نفر در دنیا مبتلا به ضایعات حسی شنوایی هستند؛ ما اگر برای بیماری، سمعک تجویز می‌کنیم باید آموزش‌های لازم را درمورد نحوه استفاده از آن به بیمار بدهیم، زیرا اگر بیمار آموزش‌های لازم را نبیند نمی‌تواند از درمان مناسب بهره مند شود و در این صورت مجبور است که به سراغ کاشت حلزون برود که کاشت حلزون بسیار گران قیمت است.

قهرمانی گفت: متأسفانه ما هیچ تعرفه‌ای برای خدمات دهی سمعک در کشور نداریم؛ ما در این کنگره در صدد آن هستیم که نواقص سطح عملیاتی کشور را رفع کنیم؛ ما در سطح استفاده از فناوری در پایین‌ترین سطح جامعه قرار داریم.

شناسایی سالانه 5 هزار مورد افت شنوایی در کشور

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با بیان اینکه طبق آمار جهانی حدود 3 در هر 1000 نفر دچار ضایعه شنوایی هستند، اظهار کرد: این آمار در مراکز استان‌های کشور حدود 4 تا 5 در هر 1000 نفر است؛ ضایعه شنوایی در بین نوزادان NICU در ایران به حدود 10 درصد می‌رسد؛ ما حدود 4 هزار و 500 تا 5 هزار افت شنوایی را در سال شناسایی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: ما در زمینه ضایعه شنوایی بالاتر از میانگین جهانی هستیم و برای اینکه پروژه مدیریت اختلالات شنوایی نوزادان به درستی انجام شود باید کودکان را از سنین پایین غربالگری شنوایی کنیم.

قهرمانی گفت: انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در 30 استان کشور شعبه دارد؛ ما وقتی سمعکی را برای نوزادی تجویز می‌کنیم این سمعک باید حدود 9 تا 12 ماه در گوش او قرار بگیرد.

در ادامه مراسم حمید جلیلوند دبیر علمی هفدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران درباره هدف اصلی کنگره اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این کنگره این است که ما بتوانیم استانداردهای تشخیصی ضایعات شنوایی را همگام با سایر کشورهای جهان جلو ببریم؛ ما همواره به دنبال تشخیص و درمان زودهنگام ضایعات شنوایی هستیم تا از هزینه‌های اضافی در جامعه جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: حدود 2 سال است که تلاش می‌کنیم سیستم بهداشتی کشور را نسبت به سمعک و وسایل کمک شنوایی آشنا کنیم؛ در کشورهای پیشرفته اگر افراد زیر 18 سال به داروخانه مراجعه کنند نمی‌توانند سمعک خریداری کنند بنابراین در این کشورها افراد زیر 18 سال فقط در صورت تجویز ادیولوژیست می‌توانند سمعک خریداری کنند این درحالی است که در کشور ما افراد به راحتی می‌توانند به این وسیله دسترسی پیدا کنند.

جلیلوند افزود: ما در این کنگره در صدد هستیم که توان علمی متخصصان ادیولوژیست را افزایش دهیم؛ به طور کلی در دنیا تنها 20 درصد هزینه سمعک شامل پروتز می‌شود و مابقی هزینه‌ها را خدمات سمعک به خود اختصاص می‌دهد؛ اگر ما خدمات لازم را برای استفاده صحیح از سمعک در نظر نگیریم قطعا کاربر سمعک دچار عوارض بسیاری از نظر سلامتی می‌شود.

ورود سالانه 100 تا 120 هزار سمعک به کشور

دبیر علمی هفدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران با اشاره به ورود سالانه 100 تا 120 هزار سمعک به کشور گفت: سمعک‌ها هر سه تا پنج سال یک بار باید تعویض شوند؛ افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند باید هر چند وقت یک بار به شنوایی شناس مراجعه کنند ولی این بیماران اغلب پس از سه تا چهار جلسه خسته می‌شوند و درمان خود را نیمه کاره رها می‌کنند؛ بیمه‌ها هم در ایران فقط یک بار هزینه سمعک را پرداخت می‌کنند بنابراین افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند باید در مراجعات بعدی این هزینه را خودشان تقبل کنند.

وی درباره میزان شیوع استفاده از سمعک در کشور تأکید کرد: به طور کلی افراد بالای 65 سال از هر پنج نفر یک تا دو نفر سمعک استفاده می‌کنند البته ما آمار دقیقی درباره اینکه چه تعداد افراد از سمعک استفاده می‌کنند، نداریم؛ متأسفانه ما در کشور سیستم کنترل نویز مطلوبی را نداریم، آلودگی‌ها در ازدواج‌های فامیلی هم از دیگر عوامل تأثیرگذار در بروز ضایعات شنوایی هستند.

جلیلوند یادآور شد: اکنون استفاده از سمعک آنالوگ در کشور منسوخ شده است و افراد از سمعک‌های دیجیتال استفاده می‌کنند که قیمت این سمعک‌ها از 1.5 میلیون تا 16 میلیون متغیر است؛ تکنولوژی تولید سمعک هم بسیار پیچیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.