مدیر داخلی نشر مایا گفت:حضور افراد غیر متخصص در صنعت نشر موجب می شود به انتشارات بیشتر به مثابه بنگاه اقتصادی نگاه شود.

افراد غیر متخصص صنعت نشر را بنگاه اقتصادی می دانندنیما معماریان مدیر داخلی نشر مایا در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛درخصوص آسیب‌های اعطای مجوز راه اندازی انتشارات به افراد غیرمتخصص در شرایط نامساعد بازار کتاب گفت: حضور افراد غیرمتخصص در صنعت نشر سبب می‌شود در این صنعت مشکلاتی به وجود بیاید از جمله اینکه به انتشارات بیشتر به مثابه یک بنگاه اقتصادی نگاه می‌شود که این نگاه به صنعت نشر صدمه می‌زند.

وی ادامه داد: کسانی هستند که فکر می‌کنند کار آن‌ها شایستگی انتشار دارد اصولا ناشران در انتشاراتی‌های خود دو فرد متخصص و کارشناس دارند و این افراد کتاب‌هایی را که به انتشارات برای چاپ سپرده می‌شود، بررسی می‌کنند. وقتی ناشر تازه کار باشد به محتوا و کیفیت کتاب توجهی نمی‌کند تنها به مبلغی فکر می‌کند که به ازای انجام کار به حسابش واریز می‌شود.

مدیر داخلی نشر مایا با اشاره به مسئله کتابسازی در انتشاراتی‌های نوپا بیان کرد: انتشاراتی‌های نوپا به رقم ریالی هنگام قبول کتاب برای انتشار فکر می‌کنند بنابراین کتابسازی و انتشار کتاب‌های ضعیف در این انتشاراتی‌ها رخ می‌دهد و مخاطب اعتمادش را به انتشاراتی از دست می‌دهد که این اتفاق تنها برای یک نشر نمی‌افتد بلکه مخاطب نسبت به تمام انتشاراتی‌ها و صنعت نشر بی اعتماد می‌شود.

معماریان با اشاره به تاثیر بی اعتمادی مخاطب در بازار کتاب تصریح کرد: وقتی مخاطب نسبت به انتشاراتی‌ها بی اعتماد شود روی بازار کتاب تاثیر می‌گذارد. بی اعتمادی مخاطب و بازار کتاب مسئله‌ای نیست که بتوان از هم تفکیک کرد بلکه به هم ارتباط دارد.

وی در خصوص ترجمه‌های ناشران نوپا اظهار کرد: در پشت ترجمه‌هایی که ناشران نوپا به بازار کتاب ارائه می‌دهند یک مترجم حقیقی وجود ندارد. این ناشران ترجمه‌هایی که در بازار کتاب وجود دارد کنار هم می‌گذارند و از تلفیق آن‌ها با هم یک ترجمه جدید ارائه می‌دهند و اسم مترجم روی کتاب می‌گذارند.

انتهای پیام/

انتقاد مدیر داخلی نشر مایا از کتابسازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار