رییس کل دادگستری اصفهان در جمع خبرنگاران؛

فرد کودک آزار در خمینی شهر شناسایی نشده است/48 درصد زندانیان اصفهان محکومان مواد مخدر هستند

 ۴۸ درصد زندانیان استان محکومان مواد مخدر هستندرییس کل دادگستری اصفهان در خصوص آخرین وضعیت پرونده تجاوز به کودک افغان در خمینی‌شهر اظهار کرد: تعداد زیادی در این زمینه به عنوان مظنون احضار شده‌اند اما هنوز در این زمینه فرد مرتکب جرم شناسایی نشده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، احمد خسروی وفا در جمع  خبرنگاران با بیان اینکه عمده برنامه ریزی برای هفته قوه قضائیه در سال جاری مبنی بر ایجاد امنیت در عرصه اقتصادی و همچنین تکریم ارباب رجوع است، اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته سخنرانی قبل از خطبههای نماز جمعه، تجلیل از فرزندان شهید قوه قضاییه اصفهان، تجدید میثاق با شهدا، بازدید از آسایشگاه جانبازان، افتتاح مرکز مهر خانواده، بازدید کارکنان دادگستری از زندان‌های استان اصفهان و .. از برنامه‌های تبیین شده در هفته قوف قضائیه است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه ۱۰۰ فرزند شهید در بین کارکنان دادگستری فعالیت دارند، گفت: همچنین ۴۰ درصد از کارکنان دادگستری استان اصفهان نیز ایثارگر بوده که اغلب یا خود به جبهه رفته و یا خواهر و یا برادر شهید هستند.

وی همچنین با بیان اینکه در سال گذشته یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۶۱۲ پرونده وارد دستگاه قضایی استان اصفهان شده است، افزود: از این تعداد برای یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۶۷۸ پرونده رای صادر شده است.

خسروی وفا با اشاره به اینکه آمار "یکتا" که عددی ۱۶ رقمی است و به هر شهروند که دارای پرونده قضایی است ارایه می‌شود بیانگر تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز دستگاه‌های قضایی است، افزود: بر این اساس ۴۷۲ هزار و ۴۶۵ پرونده با شماره "یکتا" در استان اصفهان در سال گذشته تشکیل شده است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه زمان رسیدگی در دادگاه حقوقی در سال ۹۲ از ۱۵۸ روز به ۱۴۱ روز در سال جاری کاهش یافته است، افزود: در دادگاه کیفری نیز زمان رسیدگی به پرونده ها از ۱۲۴ روز در سال ۹۲ به به ۸۹ روز در سال جاری  رسیده ‌است و در بخش بازپرسی و دادستانی تغییری را نداشتهایم.

وی با بیان اینکه اجرای احکام کیفری در سال ۹۲ حدود  ۲۰۵ روز بوده و امروز  به ۱۸۸ روز کاهش یافته است، افزود: اجرای احکام مدنی نیز در سال ۹۲ حدود ۴۴۴ روز بوده است و به ۲۴۰ روز رسیده است.

خسروی وفا با اشاره به ۱۰ اتهام اول استان اصفهان گفت: توهین به اشخاص با آمار ۴۰ هزار و ۱۷۵ پرونده، سرقت با ۳۹ هزار و ۶۹۳ پرونده، ایراد صدمه بدنی بر اثر تصادف رانندگی ۳۷ هزار و ۵۱۰ پرونده، ضرب و جرح ۳۶ هزار  ۹۵۳ پرونده و تهدید ۲۸ هزار و ۱۲۷ پرونده، تخریب ۱۵ هزار و ۱۳۱ پرونده، کلاهبرداری ۱۴ هزار و ۱۵۱ پرونده، خیانت در امانت ۱۴ هزار و ۳۷۰ پرونده، افترا ۱۲ هزار و ۸۰۴ پرونده و تحصیل مال از تقلب و سوء استفاده ۹ هزار و ۴۹۵ پرونده در صدر بوده است.

وی با اشاره به تنزل جرم خشونت در استان اصفهان اظهار کرد: این جرم از رتبه اول به رتبه چهارم طی چهار سال اخیر رسیده است.

 

 کشف30 تن مواد مخدر در سال گذشته

رییس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته ۳۰ تن مواد مخدر کشف شده است، گفت: ما با همکاری نیروی انتظامی در خصوص شناسایی مناطق آلوده استان اصفهان پاکسازی‌های متداول انجام شد. معتادان متجاهر و خرده فروشان دستگیر شدند و این روند ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷۳ باند سرقت متلاش و ۴۶۲ نفر در این زمینه دستگیر شدند، گفت: همچنین سه هزار و ۷۶۲ مورد نیز کشف سرقت در استان داشتیم.

خسروی وفا با بیان اینکه به منظور تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها پستها قضایی را در استان پیگیری کردیم، اضافه کرد: از سال ۹۲ تا کنون ۴۶۸ پست قضایی به مراکز دادگستری استان اصفهان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در پایان سال ۹۶ حدود ۳۹۸ شعبه در استان اصفهان فعال بود، افزود: ۸۵ شعبه جدید از سال ۹۲ در استان اصفهان اضافه شده است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۲ بیش از ۱۵ هزار و ۲۴۸پرونده مسن در استان اصفهان بودیم، گفت: این آمار در سال گذشته به یک هزار و ۸۳۲ پرونده کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای یک هزار و ۹۰۰ فقره پرونده احکام جایگزین تعریف شده است، گفت: احکامی از جمله محرومیت از حقوق اجتماعی، ارایه خدمات عمومی به مردم و ... از جمله احکام جایگزین بوده است.

خسروی وفا همچنین با بیان اینکه ۲۸۳ شعبه شورای حل اختلاف در استان اصفهان وجود دارد، گفت: ۳۳ شعبه به صورت تخصصی به سازش می‌پردازد، ۵۲ شعبه روستایی داریم و ۱۹۸ شعبه حقوقی شورای حل اختلاف نیز در این زمینه فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه ۲۲۲ هزار و ۶۵۸ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان وارد و ۲۱۷ هزار پرونده مختومه شده است، افزود: پرونده‌های سازش نیز در سال گذشته افزایش داشته است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زندان‌های استان اصفهان اظهار کرد: در سال گذشته ۳۳۷ دوره مهارت‌های فنی و حرفهای برای زندانیان با نظارت قضات ناظر زندان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۵ کارگاه جدید نیز در زندان‌های استان اصفهان راهاندازی شده است، تصریح کرد: همچنین در این بازه زمانی در زندان‌های استان اصفهان در حوزه بهداشت و سلامت جسمی و روحی اقدامات مهمی صورت گرفته است.

خسروی‌وفا افزود: همچنین  ۲۴۰۰ نفر در زندان‌های استان اصفهان حافظ قرآن از یک تا ۳۰ جزء  هستند.

وی در خصوص کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی استان اصفهان گفت: در بخش اداری چهار هزار و ۳۵۹ پست مصوب داریم که تنها ۳۶ درصد پست‌ها شاغل بوده و مابقی خالی است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه در بخش قضایی یک هزار و ۲۶۰ پست داریم و تنها ۶۴۹ همکاری قضایی اشتغال دارند و ۵۱۱ پست بدون متصدی است، افزود: حدود ۵۵ درصد از پست‌های قضایی استان نیرو دارد.

وی در خصوص آمار اراضی رفع تصرف شده منابع طبیعی استان اصفهان اظهار کرد: در سال ۹۶ حدود یک هزار و ۱۲۳ هکتار رفع تصرف داشتیم که ۲۶۰ پرونده در این زمینه بررسی شد.

خسروی وفا با اشاره به مسدود شدن یک‌هزار و ۲۸ چاه غیر مجاز در استان اصفهان گفت: این تعداد پرونده با بررسی پرونده‌های قضایی پلمب شده است.

وی در بخش پرسش و پاسخ و در خصوص تخلفات قضات اظهار کرد: در این خصوص دادسرای انتظامی مرجع رسیدگی به این نوع شکایات است و در دادگستری هر استان نیز در دفتر کل شکایات ثبت و به تهران ارجاع داده می‌شود.

رییس کل دادگستری استان اصفهان همچنین با بیان اینکه برای ۱۵ پرونده از اغتشاشات دی ماه ۹۶ حکم قطعی صادر شده است، افزود: برای برخی پرداخت جریمه و برای برخی حبس از شش ماه تا دو سال و ۱۴ پرونده نیز همچنان باز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نفر در زندان های استان به سر می‌برند، گفت: ۴۸ درصد از این زندانیان محکومان مواد مخدر هستند و ماندگاری این زندانیان در زندان زیاد است.

خسروی وفا با بیان اینکه ۲۲ درصد از زندانیان نیز سارق هستند، گفت: ۱۰ درصد از زندانیان نیز جرایم علیه اشخاص هستند و هشت درصد محکومیت مالی دارند.

وی در خصوص جنسیت زندانیان استان اصفهان افزود: ۹۸ درصد از زندانیان استان مرد و دودرصد زن هستند.

دستگیری افرادر در مظان اتهام در ارتباط با کودک افغانی

رییس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت پرونده تجاوز به کودک افغان در خمینی‌شهر اظهار کرد: تعداد زیادی در این زمینه به عنوان مظنون احضار  شده‌اند و مورد بازپرسی قرار گرفته‌اند و هنوز در این زمینه فرد مرتکب جرم شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه مشورت قضایی نیز از مرکز استان اصفهان به دادستانی خمینی شهر داده شده است، گفت: همچنین نیروی انتظامی نیز تیم ویژه‌ای را برای بررسی این پرونده در محل مستقر کرده است.

خسروی وفا با تاکید بر اینکه هنوز ملیت فرد خاطی مشخص نیست، اظهار کرد: اگر کسی ادعا می کند که این فرد ایرانی است پس این متهم را می شناسد و باید با دستگاه قضایی در خصوص شناسایی این فرد همکاری کند.

وی با بیان اینکه قوه قضائیه بر اساس وظیفه اخلاقی و قانونی صرف نظر از ملیت قربانی پرونده را بررسی خواهد کرد، گفت: در این زمینه هیچ کم کاری صورت نمی‌گیرد.

 

انتهای پیام /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار