مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان راندمان انتقال آب و توزیع آن به بالای ۹۵ درصد

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، عباس زارع مشاور وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در دشت سیستان در نشستی با مشاورین و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده متاسفانه در حال حاضر بیشترین تلفات آب در سیستان و بلوچستان در داخل مزارع رخ می‌دهد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه‌های نوین آبیاری کشور افزود: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و کمبود منابع آبی در سیستان و بلوچستان ضرورت دارد در اولین فرصت کارگروهی مشتکل از نمایندگان ستادی وزارت جهاد کشاورزی، مدیران و کارشناس آب و خاک و جهاد کشاورزی شهرستان‌های حوزه سیستان در منطقه تشکیل شود تا پس از بررسی کارشناسانه، نسبت به امکان‌سنجی و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری اقدام کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم با این اقدام بتوانیم افزایش بازده مصرف آب در سطح مزرعه را به بیش از ۸۵ درصد هدایت کنیم. با توجه به محدودیت منابع آبی در منطقه سیستان، مدیریت منابع آبی موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید برای تحقق آن برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد.

زارع با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در دشت سیستان، اظهار داشت: اجرای طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان راندمان انتقال آب و توزیع آن به بالای ۹۵ درصد می‌رساند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه اظهار داشت: سیستم نوین آبیاری به مزارع در سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۷۴ شروع شده که تا سال ۱۳۹۲ حدود ۱۸ هزار هکتار به این سیستم مجهز شد و از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۵ هزار هکتار به این سطح اضافه شد که این رقم توجه دولت به این استان را نشان می‌دهد.

مجتبی پیری خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است؛ همچنین مطالعه و طراحی برای ۲۹ هزار هکتار از اراضی هم انجام شده که با تامین اعتبار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی به طرح بزرگ و مهم آبرسانی با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت سیستان اشاره کرد و افزود: طرح بزرگ آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان در حال حاضر در ۱۶ ناحیه با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

انتهای پیام/ع

اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری دشت سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.