فرماندار خاش:

مقابله با اعتیاد نیازمند کار تخصصی و مشارکت عمومی است

فرماندار شهرستان خاش گفت: مقابله با معضل اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر نیازمند انجام کار تخصصی و کارشناسی دقیق و مشارکت همه اقشار و دستگاه‌ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حمیدالدین یوسفی فرماندار شهرستان خاش  در نشست اعضای شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش افزود: سهل انگاری در انجام وظایف و رها کردن کار‌ها سبب افزون شدن مشکلات و تحمیل هزینه بر دولت و مردم می‌شود.

وی اظهار داشت: برگزاری جلسات شورای مبارزه با مواد مخدر باید به صورت ماهانه، کاربردی، تخصصی و همراه با راهکار باشد.

یوسفی بیان کرد: شاخص‌های انجام کار و عملکرد‌های مصداقی و همراه با احساس درد و مسئولیت پذیری و خروجی کار در مبحث مقابله با اعتیاد باید نشان داده شود.

فرماندار خاش ادامه داد: انداختن چتر امنیتی بر معضلات و مشکلات و پوشاندن مشکلات یک آسیب جدی بوده که بسیاری از ضعف‌های حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و معضل زیست محیطی را پدید می‌آورد.

یوسفی تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند به کاهش آسیب‌ها کمک کند، لذا همه اقشار جامعه اعم از علما، سران اقوام، بزرگان، نخبگان، خانواده‌ها و ... موظف هستند به کاهش دادن آسیب‌ها کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد زندانیان شهرستان را افراد دخیل در اعتیاد و مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

وی گفت: رشد آمار بالای شهیدان و جانبازان راه مبارزه با مواد مخدر و رشد خانواده‌های بی سرپرست آسیبی جدی بوده که از طریق مواد مخدر و اعتیاد شکل گرفته اند.

فرماندار خاش اهمیت کار کردن عملی و تخصصی در مبحث اعتیاد را متذکر شد و افزود: باید همه اقشار جامعه در متن جامعه حضور یافته و مشکلات و درد مردم را احساس کنند و منزلت اجتماعی افراد حفظ شود.

وی اضافه کرد: خانواده ها، جامعه، مسئولان، شوراها، دانشگاهها، بهداشت و ... باید به بهبود یافتگان از دام اعتیاد توجه ویژه‌ای داشته باشند و به آن‌ها بهاء بدهند و با تشویق و برنامه‌های حمایتی به این افراد حیات دو باره بخشند.

یوسفی بیان کرد: آموزش و پرورش و شبکه بهداشت باید با جدیت در مبحث مبارزه با مواد مخدر پای کار بیایند و جامعه را از آسیب‌های اعتیاد پاک کنند.

وی ضرورت ساماندهی قلیان سرا‌ها و بوفه‌های مدارس و جمع آوری خرده فروشی‌های مواد مخدر و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و توجه به نیاز‌های فکری، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و معیشتی اقشار جامعه را خواستار شد.

وی تشکیل ان جی اوها، وسیع کردن نگاه اجتماعی، کمپین‌های مجازی ترک اعتیاد، ورزش، آموزش و حاشیه نشینی با بهره گرفتن از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی از سوی ادارات و نهاد‌ها و شورا‌ها را با اهمیت خواند و تاکید کرد: همایش‌های اعتیاد به صورت کاربردی و تخصصی با حضور علما و کارشناسان بهداشت و بهزیستی و ... در آینده باید برگزار شود.

امام جمعه شهرستان خاش نیز گفت: به تعبیر آیات الهی و احادیث نبوی هرگونه مسکر و نشئه آور حرام است و انسان سالم نباید به دست خودش برای نابودی اش تلاش و به خانواده و جامعه خود آسیب وارد کند.

حجت الاسلام غلام رضا دهقان افزود: مقام معظم رهبری نگران مبحث اعتیاد در کشور هستند، لذا تلاش برای مقابله با معضل اعتیاد و جمع آوری مراکز عرضه مواد مخدر باید با جدیت در ستاد دنبال شود تا افراد به آسانی نتوانند به مواد دسترسی داشته باشند.

امام جمعه خاش با تاکید بر اهمیت اجرای باشکوه برنامه‌های گرامی داشت هفته مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: از ۶ تا ۱۲ تیر هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده که این موضوع دارای اهمیت بوده و در کشور ویژه برنامه‌های خاص آن برگزار می‌شود.

مولوی محمدعلی شهنوازی امام جمعه مسجد جامع توحیدیه اهل سنت خاش هم بیان کرد: خرید و فروش و مصرف مواد مخدر از دیدگاه اسلام حرام بوده و شریعت این عمل را که به سلامتی بدن و عقل آسیب وارد می‌کند، ناجایز می‌داند و خدواند در قرآن بر دور شدن از امور نهی شده تاکید دارد.

مولوی عبدالستار حسین زهی امام جمعه مسجد جامع حنفاء اهل سنت خاش با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی و کمک به اشتغال افراد معتاد؛ ضرورت رایگان کردن خدمات در کمپ‌های ترک اعتیاد را خواستار شد.

مولوی یعقوب حسین بر رابط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت خاش هم اظهار داشت: برای ریشه کن کردن معضل اعتیاد؛ دخیل کردن خیران و ادارات و نهادها، توجه به نیاز‌های فرهنگی، تفریحی، فراهم کردن زمینه پرکردن اوقات فراغت و گسترده کردن فعالیت‌های ورزشی، آموزشی و اشتغال و تامین معیشت مردم ضرورت دارد.

مولوی عبدالحکیم عمرزهی مفتی اهل سنت خاش هم با تاکید بر جمع آوری خرده فروشی‌های مواد مخدر در محلات گفت: در حرمت مواد مخدر همه علما اتفاق نظر دارند، خرید و فروش و مصرف آن حرام است لذا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، سرقت، راهبندانی و ... ناشی از اعتیاد می‌باشد که به جامعه ضرر‌های بسیاری وارد کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش با گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر به تشریح ویژه برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: تجلیل از افراد و خانواده‌های بهبود یافته، برپایی نشست‌های پرسش و پاسخ و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و اجرای مسابقات ورزشی و همایش‌های پیاده روی خانوادگی، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهیدان از مهمترین برنامه‌های این هفته است.

عید محمد قلندرزهی افزود: اعتیاد معضلی جدی و بحران زا بوده که به مباحث اشتغال و تولید و معیشت و درمان و ... آسیب زده است.
وی تصریح کرد: آسیب‌های اعتیاد باید در تریبون‌های نماز جمعه بیش از پیش تشریح شود.

بهزاد بهادری رئیس شورای شهر خاش هم با اشاره به اینکه ۱۲ پاتوق معتادان از سوی شهرداری تخریب شده بر ضرورت ساماندهی قلیان سرا‌ها و تامین امنیت مراکز تفریحی و پارک‌ها تاکید کرد.

ادریس تمندانی رئیس بهزیستی خاش گفت: درمان و پیشگیری از اعتیاد و آموزش اقشار جامعه و تلاش برای کاهش دادن آسیب‌های اجتماعی مورد توجه است و پارسال ۱۳۶۰ نفر در کمپ‌های قانونی زیر پوشش قرار گرفته اند که درمان شوند.

وی بر اهمیت تعطیل کردن کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز در شهرستان خاش تاکید کرد.

منصور خاشی رئیس مرکز بهداشت خاش هم به سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه مقابله با معضل اعتیاد اشاره و از مبحث کاهش سن اعتیاد و اعتیاد زنان و مصرف بالای مواد مخدر صنعتی در جامعه ابراز تاسف کرد و افزود: کاهش دادن مصرف الکل و دخانیات از اولویت‌های مهم بهداشت برای کاهش دادن آثار و تبعات منفی مصرف مواد مخدر است.

انتهای پیام/ع

مقابله با اعتیاد نیازمند کار تخصصی 

برچسب ها: اعتیاد ، فرمانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار