جزیره‌ای که خاک آن خوردنی است!+تصاویر

خاک خوراکی! بله درست شنیدید می خواهیم شما را به جایی ببریم که می شود خاکش را خورد بدون آنکه برایتان اتفاقی بیفتد و جالب تر اینکه اینجا در کشور خود ماست!

این خاک را می توانید بخورید!به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛شاید در ابتدا کمی تعجب کنید و بپرسید مگر می شود خاک را هم خورد؟ بله می شود البته اگر به جزیره هرمز سفرکنید. خاک خوراکی هرمز متعلق به کوه خوراکی در جزیره هرمز است و ما هر چه از شگفتی های این جزیره برایتان حرف بزنیم کم گفته ایم!

به جزیره هرمز اسم های مختلفی می گویند، جزیره رنگین کمان ها، جزیره خوراکی و… با ما همراه باشید تا با هم سری به این جزیره بزنیم و ببینیم چطور خاک آن را می شود خورد.

با سفر به جنوب ایران، در مسیر دریایی قشم به سمت هرمز می توانید کوه های رنگی جالبی ببینید. هرمز شگفتی های رنگارنگ جالبی دارد و شما می توانید با سفر به آن خاک های که دارای رنگ هستند را لمس کنید. خاک زرد، سفید، فهوه ای، قرمز، طوسی، و .. اما خاک یکی از کوه های هرمز را می توانید نه تنها با دستانتان لمس کنید بلکه در غذایتان هم بچشید و لذت ببرید! خاک خوراکی هرمز…

یک نوع از خاک جزیره هرمز توسط محلی ها در طبخ غذا زیاد استفاده می شود آن گلک نام دارد. اهالی هرمز از این خاک به عنوان یک ادویه استفاده می کنند که به غذایشان رنگ دهد. گلک متعلق به کوهی قرمز رنگ است که محلی ها به آن دلک می گویند. بانوان جزیره هرمز از گلک این ادویه خوش رنگ در تهیه ماهی ها جنوبی، ترشی های هیجان انگیز، مرباهای خوش طعم و نان های محلی استفاده می کنند. یکی از نان های خوشمزه ای که با این خاک تهیه می شود تمشی نام دارد.

این کوه خوراکی حدود ۲۰۰ متری جنوب هرمز است و خاک آن در فرهنگ غذایی هرمز نقش مهمی دارد. پیشنهاد می کنیم در سفر به هرمز حتما برای یک بار هم که شده غذایی را امتحان کنید که در ترکیب آن از این خاک کمک گرفته شده است. جالب می شود وقتی بدانید بومی های این جزیره از این خاک می توانند یک سس درست کنند!

آنها این خاک خوراکی هرمز را در ابتدا پاک سازی می کنند و با آب ترکیب می کنند. پس از آنکه این محلول ته نشین شد آب غلیظ سرخ رنگی که از آن مانده است را با کمی نمک ترکیب می کنند و در نهایت یک سس قرمز رنگ را به وجود می آورند. نمک استفاده شده در این سس هم از همان کوه های نمکی قشم به دست می آید.

جزیره‌ای که خاک آن خوردنی است!+تصاویر

محلی ها ماهی های تازه جنوبی را با پوست نارنج و سس در یک دبه می ریزند و این دبه را برای ۲ ماه زیر نور مستقیم آفتاب می گذارند تا با آن «سوراغ» درست کنند، که یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و معروف این جزیره است. اهالی هرمز از خاک سرخ رنگ خوراکی برای تهیه غذاهایی جون میگو، عدس پلو، کله جوش و … نیز استفاده می کنند چرا که غذایشان را حسابی خوش طعم و بو می کند.

خاک خوراکی هرمز باعث رونق وضع اقتصادی اهالی اینجا شده است و نه تنها از استخراج آن می توان استفاده زیادی برد بلکه سوژه های عکاسی که در اینجا یافت می شود را نمی توانید در جای دیگر پیدا کنید. ایجا جزیره مداد رنگی هاست و با کمی خلاقیت می توانید عکس های جالبی از در سفرتان بگیرید.

جزیره‌ای که خاک آن خوردنی است!+تصاویر

از خاک های رنگی هرمز هر سال در نیمه دوم سال یک فرش بزرگ رنگی توسط هنرمندان ساخته می شود و گردشگران بسیاری برای دیدن آن به این جزیره سفر می کنند. فرشی خوش نقش و خوش آب و رنگ که تار و پود آن را خاک های رنگ همین جزیره تشکیل داده اند. به علت اینکه هرمز دارای خاک هایی با تنوع رنگی بالاست نزد زمین شناسان به بهشت زمین شناسی معروف است، جزیره ای مملو از کوه های رنگی و معادن نمکی. به قدری تنوع رنگی خاک های هرمز بالاست که در کمتر جایی در جهان می توان نظیر آن را پیدا کرد.

جزیره‌ای که خاک آن خوردنی است!+تصاویر

از خاک های رنگی هرمز که دارای ترکیبات آتشفشانی و اکسیدهای آهن هستند در مصارف غیر خوراکی هم استفاده می شود، از این خاک ها در صنایع مختلفی مثل رنگساری، سرامیک سازی، سفالگری، کاشی و … استفاده می شود. رنگ این خاک ها به قدری شفاف و خالص هستند که به خوبی برای این صنایع نتیجه مثبت می دهند.

جزیره‌ای که خاک آن خوردنی است!+تصاویر

برای سفر به جزیره هرمز ما ۶ ماه دوم سال را پیشنهاد می کنیم که از نظر آب و هوایی بهترین زمان برای سفر به جزیره های جنوبی ایران است. یک فکر خوب اینکه در سفر به این جزیره می توانید با یک دوچرخه به اطراف آن سرک بکشید. بدون شک به هر گوشه ی این جزیره که سفر کنید یک شگفتی تازه را خواهید دید، غارها و سازه های سنگی با اشکال عجیب، سواحل سرخ رنگ آن که با رنگ آبی دریای خلیج همیشه فارس ترکیب جالبی را رقم زدند، سنگ ها و کانی های عجیب و .. می توانند در سفر به اینجا حسابی سرگرمتان کنند.

جزیره‌ای که خاک آن خوردنی است!+تصاویر

در سفر به هرمز از چه جاذبه هایی دیدن کنیم؟

با سفر به هرمز پیشنهاد می کنیم از جاذبه های معروف آنها یعنی قلعه تاریخی پرتغالی ها، قصر بی بی گل، موزه ی احمد نادعلیان که مملو از آثار هنری و فرهنگی است، فرش رنگی که در بالا گفته شد، دشت های آهوان، غار سکوت، دره رنگین کمان، محل تخم گذاری لاکپشت ها و ساحل مفنغ دیدن کنید.

جزیره‌ای که خاک آن خوردنی است!+تصاویر

چگونه به جزیره هرمز برویم؟

جزیره هرمز از نظر جغرافیایی در هشت کیلومتری بندرعباس قرار گرفته و فاصله آن تا بندرعباس حدود نیم ساعت است. اگر بخواهید از قشم به این جزیره بروید با قایق های تندرو چیزی حدود نیم ساعت در مسیر خواهید بود. از آنجائیکه این جزیره دارای موقعیت جغرافیایی خاصی است به کلید خلیج فارس هم مشهور است.

منبع:الکوثر

انتهای پیام/

این خاک را می توانید بخورید!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
چه طور می شه اين ختک رو خريد خوردنش حرام نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۰ شهريور ۱۳۹۹
خوردن اين خاک حرام نيست چون من خيلی دوست دارم مهر نماز بخورم چه طور می شه اين خاک رو تهيه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۲ تير ۱۳۹۷
یعنی همه رنگ خاک اونجا هس خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۰۵ ۰۲ تير ۱۳۹۷
مگه خوردن خاک حرام نیست؟