دستمزد کارگران، مجدد افزایش می‌یابد؟

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به تأثیر گرانی‌ها بر جامعه کارگری درباره افزایش مجدد دستمزد کارگران توضیحاتی ارائه داد.

افزایش مجدد دستمزد کارگران به کجا رسید؟به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالفضل فتح الهی،رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره تأثیر گرانی ها بر سبد معیشت خانوار کارگری گفت:افزایش قیمت مسکن (خرید و اجاره بها) بخش عظیمی از درآمد کارگران را شامل می شود. در چند ماه گذشته با افزایش 30تا40 درصدی قیمت مسکن شرایط کارگران برای زندگی بسیار دشوار شد.

وی با بیان اینکه درآمد کارگران کفاف خرید مسکن را نمی دهد گفت: اگر تا چند سال گذشته جامعه کارگری با قرض و گرفتاری می تواند منزلی در ابعاد کوچک را خریداری کند، افزایش قیمت مسکن طی چند ماه گذشته به سمتی رفت که در حال حاضر کارگران برای اجاره بهای مسکن غصه دار هستند. اکثر کارگران به حاشیه شهرها رفته تا شاید بتوانند مسکنی با قیمت مناسب را تهیه کنند. امکان خرید مسکن برای کارگران دیگر وجود ندارد. کارگران پس اندازی برای خرید مسکن ندارند چرا که از هزینه های روزمره خود عقب هستند. افزایش دستمزد سال 97 کارگران نتوانست پوشش تمام هزینه های زندگی را بدهد،تا حد بسیار اندک عقب ماندگی مزدی سال 96را جبران کرد.

فتح الهی با تأکید بر اینکه هیچ قانونی مبنی بر اینکه دستمزد کارگران تنها یک بار در سال افزایش یابد وجود ندارد اظهار داشت: در جلسه های آینده شورای عالی کار به طور 100 درصد بحث افزایش مجدد دستمزد را بررسی خواهیم کرد. با توجه به شرایطی که تمام کالاها گران شده اند ،درخواست بررسی مجدد افزایش دستمزد را داریم و در جلسات شورای عالی کار افزایش دستمزد را بازنگری می کنیم.


بیشتر بخوانید:هزینه خانوار کارگری در یک ماه چقدر است؟


رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به تعدیل های متعدد در سال 97 گفت: تولید کنندگان با مشکلات متعدد در افزایش قیمت مواد اولیه و رکود در فروش محصولات خود مواجه هستند و در حال حاضر تورم بالایی در بازار و جامعه دیده می شود،اما تولید کنندگان برای کنترل هزینه های خود از اولین اهرم که تعدیل نیروی کار است استفاده می کنند.کارگران در کنار گرانی ها و عقب ماندگی مزدی مشکل بیکاری و عدم امنیت شغلی را دارند.

وی با بیان اینکه ثباتی در اقتصاد وجود ندارد و تولیدکنندگان نمی توانند روی اقتصاد برنامه ریزی کنند گفت: تعدیل نیروی کار به دلیل افزایش دستمزد نیست، عده ای تصور می کنند که افزایش مزد باعث تعدیل نیروی کار می شود، این در حالی است تولید کنندگان مشکلات مالیاتی، بی ثباتی بازار تولید و مصرف، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ تورم، افزایش رکود حاکم بر اقتصاد تنها بخشی از مشکلات تولید کنندگان است. در 3ماهه ابتدای سال97 مواد اولیه برخی کارخانه ها تا 2برابر قیمت قبلی افزایش یافت و همین موضوع باعث می شود که تولید کنندگان نیروی کار را تعدیل کنند.آمارها نشان می دهد بین 8تا 10 درصد هزینه های سربار را هزینه دستمزد تشکیل می دهد اما متأسفانه برخی از افزاد تصور می کنند که تنها دلیل تعدیل و بیکاری کارگران افزایش دستمزد است.

فتح الهی با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت به تحریم ها ارتباطی ندارد گفت: افزایش قیمت دلار بهانه ای برای بخش های مختلف اقتصادی برای افزایش قیمت است. یکی از دغدغه‌های مهم کارگران در کنار امنیت شغلی، تامین معاش است و معیشت کارگران سالهای سال است که از تورم واقعی عقب افتاده و قدرت خرید کارگران به شدت تنزل یافته است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

بررسی افزایش مجدد دستمزد کارگران در شورای عالی کار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
هیچ کنترلی روی بازار نمیشه...مدیران ما فقط به فکر جیب خودشون هستن حتی به خودشون زحمت نمیدن بیان با مردم صحبت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
افزایش حقوق هیچ فایده ای نداره از این جیب به اون جیب میشه همه چی گرون میشه اصلا ارزشی نداره باز فقیرتر میشیم چرا یارانه افزایش پیدا نمیکنه تورم روش اثری نداره متاسفم ناراحتم برای مردم بیچاره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۱ تير ۱۳۹۷
دولت روحاني مذخرفترين دولت تا به حال بوده
مردم را هر روز فقيرتر ميكند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۴۲ ۰۱ تير ۱۳۹۷
آخه افزایش حقوق به چه دردکارگرمیخوره؟هنوزافزایش حقوق صورت نگرفته همه چی گرون میشه باباعرضه داشته باشیدبه قیمتها بخصوص مایحتاج کارگرجماعت ثبات بدهید..همین
آخرین اخبار