سفیر سابق ایران در تاجیکستان در شاهرود:

تاجیکستان جزء خراسان بزرگ تلقی می‌شود/تقویت مشترکات فرهنگی ایران و تاجیکستان

علی اشرف مجتهد شبستری با بیان اینکه به دنبال تقویت ارتباطات مردمی بین دو ملت هستیم، گفت: برنامه‌های فرهنگی مشترک بین ایران و تاجیکستان پیگیری می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، علی اشرف مجتهد شبستری سفیر سابق ایران در تاجیکستان  گفت : تاجیکستان جزء خراسان بزرگ تلقی می‌شود به همین دلیل اشتراک بسیار زیادی ازنظر فرهنگی و قومی با تاجیکستان وجود دارد و خوشبختانه نسبت به ایران علاقه بسیاری زیادی در بین مردم تاجیکستان وجود دارد. ایران را مقدس و حافظ را کعبه دل می‌دانند و بدون عنوان حضرت، مولانا، حافظ و سعدی آن‌ها را صدا نمی‌زنند.

وی در ادامه افزود : اسامی دختران و پسران آن‌ها اغلب از نام‌های ائمه اطهار (ع) گرفته‌شده و آن‌ها نیز در ایام محرم اقدام به برگزاری عزاداری می‌کنند و اگر به گلستان تاریخ نگاه کنیم افراد و مشاهیر بسیاری مشترک بین این دو ملت وجود دارد.

شبستری در ادامه با تاکید بر اینکه ایران و تاجیکستان از باب ادبیات و تاریخ مشترک باهم یگانگی بسیاری دارند، تصریح کرد: طی 70 سال به دلیل حاکمیت شوروی ارتباط قطع و از سوی دیگر ایران نیز دچار تحولات سیاسی و جنگ شده بود، این موارد قدری دو کشور را از هم دور کرد اما دوستی و عشق همچنان بین این دو ملت حکمرانی می‌کند.

وی بابیان اینکه باید شناخت بیشتری نسبت به مشاهیر مشترک بین کشورهای همسایه داشته باشیم، افزود: شناخت و آشنایی ما با مشاهیر به نسبت تاجیکستان چندان مطلوب نیست کودکان تاجیکی فردوسی، حافظ، سعدی و مولانا را می‌شناسند و این در ایران کمی کمرنگ است که رسانه‌ها با حضور و فعالیت  خود در این عرصه می‌توانند در راستای شناخت هر چه بیشتر مشاهیر تلاش کنند.

شبستری بابیان اینکه در انجمن دوستی ایران و تاجیکستان به دنبال کارهای فرهنگی مشترک هستیم، تصریح کرد: اگرچه ان‌جی‌اوها (سازمان های مردم نهاد)محدودیت‌هایی را به لحاظ منابع مالی دارند و این پروژه‌های اجرایی را با کندی مواجه می‌کند اما تلاش شد با بزرگداشت مشاهیر، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و شب‌شعر شناخت خودمان را نسبت به بزرگان دو کشور ارتقا دهیم.

وی بابیان اینکه در تاجیکستان افراد بسیاری بر روی مشاهیر ایران تحقیقات انجام داده‌اند، افزود: درباره بایزید بسطامی تحقیقات بسیاری در خارج از کشور انجام‌شده است که تشکیل دبیرخانه دائمی برای جمع‌آوری این پژوهش‌ها می‌تواند شناخت ما را نسبت به مشاهیر افزایش دهد.

انتهای پیام / گ

ضرورت تقویت ارتباطات مردمی بین دو ملت ایران و تاجیکستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.