قطع عمدی اینترنت در الجزایر در فصل امتحانات!

بنابر تصمیم مقامات الجزایری، هم‌زمان با فصل امتحانات، انواع اینترنت در این کشور در ساعاتی از روز قطع می‌شود.

قطع عمدی اینترنت در الجزایر در فصل امتحانات!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی گاردین، با فراگیر شدن پدیده تقلب دانش آموزان و لو رفتن پرسشهای امتحانی،  همزمان با امتحانات پایان دوره دبیرستان و اخذ دیپلم، مقامات الجزایری تصمیم گرفتند در هفته جاری، اینترنت را روزانه به مدت چند ساعت قطع کنند.

این اقدام مقامات الجزایری انتقادات گسترده ای را به دنبال داشته است. یک کارشناس شبکه و طراح وب 28 ساله در این خصوص گفت: «این تصمیم بسیار مسخره است. چرا که هر نوع ارتباطی شامل  تلفن های همراه، وای فای، 3جی و...  را تحت تاثیر قرار می دهد. فعالیت آژانس های مسافرتی، شرکت های حمل و نقل و سازه و حتی بانک های برای چند ساعت متوقف می شود».

این کارشناس در ادامه گفت: «دلیل چنین تصمیمی را نمی دانم. به عقیده من و بسیاری از افرادی که همانند من کارشان وابسته به اینترنت است، این تصمیم اسباب زحمت ما می شود. این تصمیم موجب توقف نیمی از فعالیت روزانه من می شود. مقامات برای جلوگیری از تقلب دانش آموزان می توانستند به قطع اینترنت همراه اکتفا کنند».

«نوریا بن غبریت»، وزیر آموزش و پرورش الجزایر در مصاحبه با روزنامه الوطن گفت: «ما باید این کار را انجام دهیم. به عقیده ما قطع سراسری اینترنت یک قدم بزرگ برای جلوگیری از تقلب است. ما نمی توانیم (برای جلوگیری از لو رفتن پرسش های امتحانی و تقلب دانش آموزان در امتحانات پایان دوره دبیرستان) کاری انجام دهیم. قطع اینترنت تنها کاری است که مجبور به انجام آن هستیم».

در همین راستا،«الجریا تلکام»، بزرگترین اُپراتور تلفن در الجزایر اعلام کرد بر اساس تصمیم مشترک وزرات خانه های ارتباطات و آموزش و پرورش، خدمات سراسری اینترنت برای ساعاتی در روز قطع می شود. این تصمیم به منظور جلوگیری از تقلب دانش آموزان مقطع دبیرستان  که درصدد  دریافت مدرک تحصیلی دیپلم هستند، اتخاذ شده است.

همچنین بر اساس بیانیه شرکت الجریا تلکام، یک جدول زمانی برای قطع سراسری اینترنت در نظر گرفته شده است که به تناسب  زمان برگزاری امتحانات است. اینترنت سراسری الجزایر روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه چند ساعتی قطع شد و این روند تا روز دوشنبه ادامه دارد.

برخی رسانه های الجزایر در سال های گذشته اعلام کردند سوالات امتحانات سراسری این کشور حدود یک ساعت پیش از آغاز امتحانات در شبکه های اجتماعی منتشر شد. اگرچه وزارت آموزش و پرورش الجزایر این ادعا را  رد کرد، اما در سال 2016 با لو رفتن پرسش های امتحانی ناچار شد نتیجه امتحانات نهایی را بی اعتبار اعلام کند و مجددا آن‌ها را برگزار کند.

پس از این فاجعه، 31 نفر به اتهام دست داشتن در این اقدام بازداشت شدند. در سال 2017، وزارت آموزش و پرورش الجزایر با حکم دولتی اقدام به نصب گیرنده  شناسایی تلفن همراه در 2100 مرکز برگزاری آزمون کرد و دسترسی به اینترنت تلفن همراه، فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام را قطع کرد.

نظام آموزشی الجزایر از سه دوره شامل پنج سال ابتدایی، چهار سال راهنمایی و سه سال دبیرستان تشکیل شده است. امتحانات پایان دوره دبیرستان به دلیل دریافت دیپلم از اهمیت زیادی برخوردار است. دانش آموزان با  قبولی در امتحانات نهایی موفق به دریافت دیپلم می شوند و این مدرک تعیین کننده سرنوشت شغلی و تحصیلی آنها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار