مونسان در نشست تخصصی صنایع دستی و برج سازی:

استفاده از صنایع‌دستی در ساختمان‌سازی حکم ارزش افزوده‌ را دارد

استفاده از صنایع‌دستی در ساختمان‌سازی حکم ارزش افزوده‌ را داردرئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: سعی داریم نشان دهیم که بهره‌گیری از صنایع دستی در ساختمان‌سازی یک ارزش افزوده‌ است و از طرفی برج‌سازی می‌تواند بازاری برای صنایع دستی باشد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رئیس سازمان میراث فرهنگی با برج‌سازان سه منطقه تهران برگزار شد.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون رئیس جمهور، در این نشست به تأثیر متقابل صنایع دستی و برج سازی اشاره کرد و گفت: ساختمان سازی می تواند بازار خوبی برای صنایع دستی باشد؛ صنایع دستی ما برای ادامه تولید نیاز به بازار دارد. ما حقیقتاً می توانیم از صنایع دستی برای دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها و ... استفاده کنیم. ما امروز در قالب طرح خانه ایرانی نشان می دهیم که استفاده از صنایع دستی در ساختمان سازی، ارزش افزوده‌ای را ایجاد می‌کند. ما هم اکنون اولین هتل کاروانسرای کشور با نام هتل کاروانسرای یام در تبریز را راه انداختیم و به نظر می رسد که یکی از بهترین هتل‌های ۵ ستاره کشور است. به عبارتی معتقدیم که برج سازی می تواند بازار و مارکتینگ برای صنایع دستی باشد.

مونسان همچنین به برگزاری اولین حراج صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در آخرین حراج آثار هنری نیز شاهد فروش آثار تولید شده در قالب صنایع دستی بودیم. من به همکارانم توصیه می کنم که جشنواره‌های کاربردی صنایع دستی را برگزار کنند و از برج سازان هم برای بازدید از آنها دعوت کنند.

در این مراسم، همچنین پویا محمودیان، معاون صنایع دستی گفت: کشور ما سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی است. ما با اعتقاد و باور قلبی نسبت به صنایع دستی، کار راه اندازی طرح خانه ایرانی را آغاز کردیم. در نهایت در بیست و هشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، اولین خانه ایرانی را در معرض دید همگان قرار دادیم.

وی افزود: ما امروز در اینجا جمع شدیم که باور کنیم انقلابی در نسل جدید فعالان صنایع دستی رخ داده است.  من اعلام می کنم سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، طی نمایشگاه‌هایی که برگزار می کند جنبه‌های مختلف صنایع دستی را به شما نشان می‌دهد.

در ادامه، بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: صنایع دستی از وقتی که صنایع دستی شد، از متن زندگی ما خارج شد و ما هم اکنون آن را فقط برای تزیین خریداری میکنیم. ما فکر می کنیم صنایع دستی متعلق به گذشته شده است و تصور می کنیم که معاصر شدن در استعداد صنایع دستی نمی‌گنجد. این در حالی است که با توجه به شواهد یکی از ارکان تداوم صنایع دستی معاصر شدن است. در تاریخ ایران تکرار و توقف در گذشته اتفاق نیفتاده است و صنایع دستی هم معاصر شده اند. البته هنرمندان در ادامه سنت قبلی کار کرده اند. ما امروز به نوعی نسبت به هنرمان دچار موانع ذهنی شدیم و باید این توانایی را به هنرمند بدهیم که با محصولاتش این موانع ذهنی را از میان بردارد. به هر صورت امروزه برج سازان پای کار هستند و نقششان بسیار مهم است.

انتهای پیام/

 

نشست تخصصی رئیس سازمان میراث فرهنگی با برج‌سازان برگزار شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار