رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی:

دستیابی به اهداف توسعه پایدار با ترویج مشاغل سبز انجام می‌شود

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی گفت: برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار باید کار شایسته و توسعه مشاغل سبز را ترویج داد.

دستیابی به اهداف توسعه پایدار با ترویج مشاغل سبز انجام می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا سپهری رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی در مراسم افتتاح دوره آموزشی بین‌المللی آکادمی مشاغل سبز اظهار کرد: برای توسعه پایدار در کشور باید کمیسیون جهانی محیط زیست تشکیل شود؛ توسعه‌ای که نیازهای زمان حال را برآورده سازد، بدون آن که توانایی نسل‌های آینده در برآورده‌سازی نیازهایشان را به خطر اندازد.

وی ادامه داد: بر اساس مفهوم توسعه پایدار، ملاحظات مربوط به محیط زیست می‌تواند در فعالیت‌های اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

سپهری گفت: اجلاس بین‌المللی اهداف توسعه پایدار که متشکل از 189 کشور عضو سازمان ملل است، بیانیه‌ای در رابطه با توسعه پایدار مطرح کرده است که این اهداف در سال 2000 در مقر سازمان ملل به تصویب رسید.

وی افزود: متحدان‌ اجلاس بین‌المللی اهداف توسعه پایدار معتقدند که تا سال 2015 تلاش می‌کنند تا خود را برای رسیدن به توسعه پایدار برسانند و همچنین سند اهداف توسعه پایدار که در سال 2015 در نیویورک‌ توسط 193 کشور عضو سازمان ملل مورد بررسی قرارگرفت، یکی دیگر از اهداف توسعه هزاره بود.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی تصریح کرد: اهداف توسعه پایدار که از سال 2015 تا 2030 در مقر سازمان ملل مورد بررسی قرار گرفته بود تا برای رسیدن به این اهداف تعیین و تصویب شود. کلیه سازمان‌ها و آژانس‌های تخصصی بین‌المللی همچون سازمان بین‌المللی کار و یونسکو متعهد هستند که راهبرد میان مدت و بلند مدت خود را بر اساس این اهداف نظم دهند.

وی ادامه داد: از جمله اهداف توسعه پایدار در سازمان ملل پایان دادن به فقر، گرسنگی‌، زندگی سالم و ارتقای رفاه، آموزش با کیفیت، برابری جنسیتی، تضمین دسترسی به آب سالم و سیستم‌های تصفیه بهداشتی، دسترسی به انرژی پاک و رشد اقتصادی پایدار می‌توان اشاره کرد.

سپهری گفت: یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار توجه به موضوعات زیست محیطی در اقتصاد است که در چارچوب‌ اقتصاد سبز مطرح می‌شود.

وی افزود: 3 شاخه متمایز‌ از مفهوم اقتصاد سبز که در چارچوب یک مرحله و بر مبنای یک الگوی اقتصادی که از مزایای پایدار و عادلانه‌ اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی است، نشأ‌ت می‌گیرد‌.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی بیان کرد: نهادهای مدنی و سازمان‌های بین‌المللی فعال در حوزه توسعه پایدار از جمله ائتلاف‌ اقتصاد سبز و برنامه محیط زیست سازمان ملل هستند.

وی ادامه داد: تمرکز بر ظرفیت‌های بالقوه‌ بخش‌های اقتصادی، صنایع سبز به عنوان موتور‌ رشد اقتصادی در کشور‌ مورد توجه قرار می‌گیرد که به این چارچوب‌ها در حال حاضر رشد سبز می‌گویند.

سپهری گفت: کسانی که از مفهوم رشد سبز در سازمان ملل حمایت می‌کنند، بیشتر کشورهای OECD، مؤسسه رشد سبز جهانی و برخی مؤسسات مالی – بین‌المللی هستند.

وی ادامه داد: تمرکز بر اقتصاد سبز بر مبنای کاهش تغییرات اقلیمی محور، بحث کاهش انتشار کربن و تغییرات آب و هوایی است و نهادهای سیاسی و اجتماعی به منظور تحقق اقتصاد سبز سیاست‌های راهبردی متفاوتی را پیشنهاد داده‌اند.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی تأکید کرد: برنامه‌های زیست محیطی سازمان ملل در چند بند مطرح می‌شود که تنظیم چارچوب قانونی به منظور گسترش و تشویق سرمایه‌گذاری سبز، محافظت از دارایی‌های زیست محیطی، تعریف استانداردهای لازم برای تولید و همچنین مصرف پایدار است.

وی ادامه داد: حفاظت و سرمایه‌گذاری در سرمایه‌های طبیعی نیز از طریق‌ سرمایه‌های طبیعی در حساب‌های ملی صورت می‌گیرد.

سپهری افزود: حمایت از فناوری‌هایی با انتشار پایین کربن و نوآوری‌های سبز از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم‌ مشوق‌های مالیاتی‌ و سایر ابزار ممکن انجام می‌شود.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری در مهارت آموزی نیروی کار برای حرکت به سمت اشتغال سبز می‌تواند ائتلاف اقتصاد سبز را برای سیاست‌گذاری در پیشرفت‌ اقتصادی که شامل شاخص‌های انعطاف‌پذیری اقتصاد، رفاه و فرصت‌های کسب و کار است، در بر داشته باشد.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی گفت: انجام اصلاحات‌ در مؤسسات مالی می‌تواند ارتقاء سرمایه گذاری در محیط زیست را به منظور گسترش کسب و کار سبز به طور ویژه در بنگاه‌های کوچک و بزرگ مد نظر قرار دهد که بر سبز شدن بخش‌های دارای بیشترین مصرف از منابع و حجم تولید زباله  تأکید دارد.

وی بیان کرد: مدیریت سیستم‌های طبیعی با هدف بهره‌برداری بین نسلی و پایدار می‌تواند یکی از سیاست‌های راهبردی اقتصاد سبز باشد.

سپهری تصریح کرد: اقتصاد در حرکت به سوی مؤلفه‌های توسعه پایدار از راه‌های مختلف بر اشتغال سبز اثر می‌گذارد. ایجاد مشاغل جدید برای طراحی، ساخت و بهره‌برداری از دستگاه‌های جدید و همچنین مشاغل جایگزین مشاغل فعلی، تغییر روش کار برخی از مشاغل متناسب با اقتصاد سبز یکی از اثرگذارترین‌ راه‌های ایجاد اقتصاد سبز است.

وی افزود: ما برای ایجاد مشاغل سبز نیاز به برخی اقدامات داریم. از جمله این اقدامات معرفی مشاغل سبز با هدف توسعه پایدار و کمک به محیط زیست، ترویج و گسترش مشاغل مرتبط با فناوری پاک و دوستدار‌ محیط زیست، نیازسنجی و آینده پژوهی‌ بازار مشاغل سبز، توسعه آموزش‌های مهارتی در ارتباط با مشاغل سبز و همچنین فرهنگ‌سازی توسعه مشاغل سبز را می‌توان اشاره کرد.

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی در پایان اظهار کرد: دستیابی به اهداف توسعه پایدار باید با ترویج کار شایسته و توسعه مشاغل سبز صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار