شرکت بیش از ۳۰ هزار نفر از نیروهای مسلح استان اصفهان در کلاس آموزشی پیشگیری از وقوع جرم

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان از برگزاری بیش از ۳۰۰ کلاس آموزشی برای نیروهای نظامی و انتظامی و دفاع در سال گذشته خبرداد و گفت : بیش از ۳۰ هزار نفر از این کلاس ها استفاده کردند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مهدی تشکری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای ماده ۱۷۲ قانون اساسی،اظهار داشت: تنها مرجع رسیدگی به جرایم احتمالی افراد نیروهای مسلح اعم از نیروی انتظامی، نظامی، ستاد پشتیبانی نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

تقدم پیشگیری از وقوع جرم بر اعمال مجازات

این مقام مسوول ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم یکی از این محورها است که معاونت پیشگیری از وقوع جرم وظیفه را بر عهده دارد که نگاه این معاونت روزی اعمال مجازات های سرکوب گرانه و اعمال فشار بود تا برای دیگران عبرت باشد تا گرد اعمال مجرمانه نروند، که این نگاه کافیه ولی لازم نیست.

تشکری با تاکید بر اینکه هر چقدر ما بتوانیم از اهرم های غیر کیفری در جهت کاهش نرخ جرم استفاده کنیم برگ برنده دست ما است گفت: تقدم پیشگیری بر درمان است.

سنگ بنای پیشگیری از وقوع جرم، برگزاری کلاس های آموزشی است

به گفته وی از سال ۱۳۷۷، موضوع پیشگیری از وقوع جرم را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد و امروز سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان یکی از سازمان های فعال در این حوزه است.

این مقام مسوول بیان داشت: افرادی جوانی که به عنوان خدمت وظیفه و یا کارمند وارد نیروهای مسلح می شوند جهل به قانون دارند که وظیفه سازمان قضایی، فرماندهان، حفاظت اطلاعات و دادرسی حقوقی است که این عناوین مجرمانه را تشریح و تبیین کنند.

برگزاری بیش از ۳۰۰ کلاس آموزشی در سال گذشته

به اعتقاد تشکری سنگ بنای پیشگیری از وقوع جرم، برگزاری کلاس های آموزشی است و چراکه هر چه روی برگزاری این کلاس ها تمرکز کنیم، بهره آن به صورت ملموس تر و محسوس تر آشکار می شود.

وی از برگزاری بیش از ۳۰۰ کلاس آموزشی برای نیروهای نظامی و انتظامی و دفاع در سال گذشته خبرداد و افزود: بیش از ۳۰ هزار نفر از این کلاس ها استفاده کردند که اگر این کلاس ها، اثرگذاری یک تا ۲درصد در پیشگیری از وقوع جرم داشته باشد برای ما کافیست، چرا که زیبنده ما نیست که جوانی که با شوق و ذوق بسیار وارد نیروهای مسلح می شود به دلیل جهل به قانون، با چند پرونده از یگان خدمتی خود خارج شود.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با اشاره به اینکه تلاش ما در سال جاری تخصصی کردن کلاس های آموزشی است، جرایم سپاه و ارتش درون پادگانی و جرم نیروی انتظامی را بیرون پادگانی دانست.

تشکری از وجود آمار بالای زندانیان به عنوان دغدغه بعدی مقام معظم رهبری، دستورات تاکید مقام قوه قضاییه و ریاست سازمان قضایی یاد و تاکید کرد: این آمار زیبنده نظام ما نیست.

بررسی خارج از نوبت پرونده زندانیان نظامی حداکثر ظرف مدت ۵ روز

وی با اشاره به استفاده از تمام ظرفیت های قانونی در جهت مجازات جایگزین از جمله: آزادی مشروط، تعویق مجازات، معاف از کیفر، حبس با خدمت و...، از کاهش یک چهارمی تعداد زندانیان نظامی نسبت به دوسال گذشته خبر داد.

این مقام مسوول گفت: در جهت جلوگیری از تضعیف روحیه افرادی که به هر دلیل زندان شدند، هر هفته، قاضی اجرایی موظف به مراجعه به زندان و رسیدگی به آنها است که این مدت به ترتیب برای دادستان، هر یک ماه، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، هر سه ماه یکبار و کل قضات سازمان قضایی اعم از دادسرا، دادستان و دادگاه سازمان هر ۶ماه یکبار است.

تشکری یکی دیگر از گلایه های به حق مردم را طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها دانست و اذعان داشت: این مدت در سال۹۵، حداکثر ۹۱ روز و دادگاه نظامی ۲۰ روز بود.

وی از بررسی خارج از نوبت پرونده زندانیان نظامی حداکثر ظرف مدت ۵ روز خبرداد و افزود: فرایند رسیدگی به شکایات سه ماهه اول سال۹۷، ۱۰۹ روز و دادگاه نظامی۲۱ روز بود.

این مقام مسوول از ورود ۱۹۸۹فقره پرونده های «ارجاع به ضوابط» به سازمان قضایی نیروهای مسلح و به نتیجه رسیدن تعداد ۱۴۳۱ فقره از این پرونده ها خبر داد و گفت: در این زمینه توفیق خوبی داشتیم.

تشکری ادامه داد: استان اصفهان در سال ۹۵، رتبه اول کشوری هم در شاخص های آماری از جمله:‌کاهش جرایم کیفری، رسیدگی به پرونده های مسن، امور فرهنگی و روابط عمومی و پیشگیری از جرم را کسب کرد.

وی با اشاره به رتبه دوم این سازمان در شاخص های مذکور، رتبه اول کشوری در زمینه امور فرهنگی روابط عمومی، گفت: استان اصفهان، سرآمد کشور است.

وی بیشترین آمار جرایم را به ترتیب ایراد ضرب و جرح  با 14درصد، فرار از خدمت با 10درصد، سو استفاده از موقعیت شغلی  با 7درصد و توهین با آمار 4درصدی عنوان و تاکیدکرد: برگزاری کلاس ها باعث کاهش آمار مذکور شده است.

به گفته این مقام مسوول هر یک از نیروهای سپاه، ارتش و نیرو انتظامی پرونده خاص خود را دارد و فراوانی بین هر کدام متفاوت است، چراکه به دلیل سروکار نیروی انتظامی با مردم، جرم توهین و در سپاه و ارتش تیراندازی احتمالی، عمومیت بیشتر دارد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.