امیرباقری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

بازار سرمایه، تحت تأثیر هیجان سایر بازار‌های موازی بود

تحلیل گر بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که گذشت بازار بورس تحت تأثیر هیجان سایر بازار‌های موازی واقع شد.

بازار سرمایه، تحت تأثیر هیجان سایر بازار‌های موازی بودامیرعلی امیرباقری تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت بازار سرمایه طی هفته گذشته اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت بازار بورس تحت تأثیر هیجان سایر بازار‌های موازی واقع شد. نرخ‌های تصنعی و القایی ارز که مابه ازای بیرونی و واقعی مبتنی بر حجم بالای معاملات ارزی نداشته و عمدتا ابزاری برای فشار بر دولت و تضعیف بدنه اقتصاد است، همراه با ابزار‌های دیگر در سطوح فرهنگی و اجتماعی از سوی مسئولان بار‌ها مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیش‌‍بینی از کاهش درآمد ارزی به دلیل فشار آمریکا بر کشور‌های طرف تجاری ایران، افزایش ریسک سیاسی، تبدیل بخشی از نقدینگی آزاد به ارز بدلیل انتظارات تورمی، وضع قوانین جدید امارات در مورد حوالجات، انباشت ذخیره ارز توسط دولت در راستای آمادگی و تدبیر نسبت به محرکات خارجی و عوامل متعدد دیگر مولد بخشی از روند فعلی بودند. البته ورود روند به محدوده هیجانی موید ایراد اختلال در نظام بازار بوده که از سوی ریاست قوه قضاییه در مورد آن اتمام حجت شد. در اواخر هفته روند قیمت ارز و سکه معکوس شد و بازار به پیشواز اصلاح روند و قیمت‌ها رفت.

امیر باقری تصریح کرد: شنبه ۱۳۹۷/۴/۲ در بازار بورس تعداد ۱۴۳۶ میلیون برگه اوراق به ارزش ۳۶۹۱ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. فرابورس میزبان معامله ۵۶۰ میلیون برگه به ارزش ۲۱۷۴ میلیارد ریال بود. شاخص کل با رشد تقریبی نیم درصدی به سطح ۱۰۹۴۰۱ واحد رسید. آیفکس با رشد ۱.۴ درصدی به سطح ۱۲۵۸ واحد دست یافت. نماد فملی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل نهاد. بیشترین ارزش معاملات در این روز مربوط به نماد شپنا بود.

این تحلیل گر بازار سرمایه افزود: روز یکشنبه ۱۳۹۷/۴/۳ در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۲۴۰۴ و ۶۳۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۰۰۴ و ۲۸۴۹ میلیارد ریال معامله شد. در این روز شاخص کل بازار با رشد ۲.۴ درصدی به سطح ۱۱۲۰۶۱ واحد رسید. شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد حدود ۴ درصد به رقم ۵۵۲۲ واحد رسید. آیفکس نیز با رشد ۲.۳ درصدی به رقم ۱۲۸۷ واحد دست یافت. نماد‌های فولاد و فملی همزمان بیشترین ارزش ریالی معاملات و بیشترین اثر مثبت بر شاخص را بنام خود ثبت کردند.

امیرباقری بیان کرد: دوشنبه ۱۳۹۷/۴/۴ در بازار بورس تعداد ۳۰۲۱ میلیون برگه اوراق به ارزش ۹۲۳۲ میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت. بازار فرابورس نیز شاهد معامله ۱۲۵۰ میلیون برگه اوراق به ارزش ۳۶۴۶ میلیارد ریال بود. کلیه شاخص‌ها در این روز با رشد خیره کننده بکار خود خاتمه دادند. شاخص کل و شاخص قیمت با رشد حدود ۳ درصدی به سطوح ۱۱۵۱۴۷ و ۳۵۲۱۰ واحد دست یافتند. شاخص کل فرابورس با رشدحدود ۲ درصدی به سطح ۱۳۱۷ واحد رسید. نماد‌های فولاد و فملی همزمان بیشترین ارزش معاملات و بیشترین اثر فزاینده بر شاخص کل را ثبت کردند.

وی اضافه کرد: در راستای تحلیل هفته گذشته مبنی بر پرهیز از معاملات هیجانی روز سه شنبه ۱۳۹۷/۴/۵ در بازار بورس و فرابورس بترتیب تعداد ۲۹۸۰ و ۸۲۵ میلیون برگه اوراق به ارزش ۵۳۹۹ و ۲۹۸۲ میلیارد ریال معامله شد. تمامی شاخص‌های بازار در این روز با افت سنگین مواجه شدند. شاخص کل و شاخص قیمت با افت تقریبی ۱.۵ درصدی مواجه شدند و به سطوح ۱۱۳۵۲۸ و ۳۴۶۸۲ واحد بازگشتند. شاخص کل فرابورس نیز با افت ۱.۶ درصدی روبرو شد و به سطح ۱۲۹۶ واحد بازگشت. فملی، فولاد و تاپیکو بیشترین تاثیر کاهشی را بر شاخص نهادند. کگل، فولاد و فملی در صدر ارزش ریالی معاملات قرار گرفتند.

امیرباقری در پایان گفت: چهارشنبه ۱۳۹۷/۴/۶ شاخص کل بازار با کاهش ۲۲۰۰ واحدی روبرو شد و به سطح ۱۱۱۳۲۴ واحد بازگشت. شاخص کل هموزن با کاهش ۲۱۹ واحدی به رقم ۱۸۷۰۳ واحد رسید. در این روز تعداد ۲۲۸۴ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵۸۱۴ میلیارد ریال مورد داد و ستد واقع شد. تمامی شاخص‌های عمده بازار با ریزش حدود ۲ درصدی به کار خود پایان دادند. فولاد، فارس و فملی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص نهادند. در بازار فرابورس نیز آیفکس با کاهش ۲۷ واحدی به رقم ۱۲۶۹ واحد بازگشت. در این بازار نیز اکثر سهامی که در روز‌های گذشته با صف سنگین خرید مواجه بودند، با صف فروش مواجه شدند. در این بازار ۸۱۶ میلیون برگه اوراق به ارزش ۲۶۰۷ میلیارد ریال معامله شد. میدکو، ذوب و زاگرس بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس داشتند. بیشترین ارزش معاملات در اختیار نماد‌های ذوب و میدکو قرار گرفت.

انتهای پیام/

بورس درهفته‌ای که گذشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار