توجه به حوزه قرآن آموزی از رویکردهای اصلی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : رویکرد اصلی ما در کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزاری منظم کلاس های قرآنی است .

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی شامگاه چهارشنبه در حاشیه همایش افتتاحیه طرح غنی‌سازی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در مقابل کانون‌های فرهنگی قرار گرفته هم‌سو شدن فعالیت‌ها با بسیج و یا هیأت امنا مساجد به دلیل عدم تشکیل شورای سیاست‌گذاری است.

وی افزود: این امر باعث ایجاد اختلالاتی در فعالیت‌های کانون‌ها شده و با تدوین سند تحول مربوطه مشخص شده که بسیج، هیأت‌های مذهبی و هیأت امنا چه اقداماتی انجام می‌دهد و کانون‌های فرهنگی فعالیت‌های بسیج، هیأت‌های مذهبی و هیأت امنا را انجام نمی‌دهد تا تداخلی پیش نیاید؛ اصل این سند آماده شده و تا جلسه آینده به تصویب می‌رسد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مصوبه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از 18 اسفند 1371 عملی نشده بود تا اسفند 96 بعد از 25 سال برای نخستین بار اجرا و اولین جلسه آن 26 فروردین تشکیل شد و جلسه دوم نیز 31 خرداد ماه برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد؛ تا کنون هم 3 جلسه برگزار شده و همه اعضا علاقه‌مند هستند تا هرچه زودتر حداقل به صورت 3 ماه یک بار برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پایه‌های طرح 1452 که 2 روز پیش کلید خورد ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است، 20 هزار کانون برای اوقات فراغت امسال کلید می‌خورد که از این تعداد 2 هزار کانون تا الآن ثبت نام کردند که در حوزه حفظ قرآن فعالیت کنند، با توجه به حضور 15 نفر در هر کلاس در پایان اوقات فراغت 30 هزار نفر را به عنوان حافظ جزء 30 قرآن کریم خواهیم داشت.

ارزانی ابراز داشت: از لحاظ کمی بالاترین تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را اصفهان دارد و این در حالی است که مساجد استان‌های دیگری مثل تهران و خراسان رضوی از ما بیشتر است؛ با توجه به نبوغ و خلاقیت اصفهانی‌ها کانون‌های فرهنگی استان اصفهان از لحاظ کیفی نیز می‌توانند رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در مساجد وجود دارد این است که اهالی مساجد قشر خاصی و اکثراً هم ‌سن‌های بالا هستند و سن‌های کم و فرهنگ‌پذیر کم‌تر هستند و علت هم این است که کاری خودمان دوست داریم در مسجد انجام می‌دهیم نه کاری که کودکان علاقه‌مند هستند؛ کودک به کارها به شکل بازی‌وار نگاه می‌کند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در طرح جدید ما که بر مبنای کسب امتیاز است به نام زیست‌بوم مجازی سعی شده تا افراد جذب شوند تا فعالیت کنند و امتیاز بگیرند، سپس با این امتیازها می‌تواند محصولاتی بخرد، به طور مثال شخصی خودکاری برای فروش در پورتال قرار می‌دهد که قیمت فروش آن معادل فلان امتیاز است و افراد با امتیازاتی که کسب می‌کنند با یکدیگر در ارتباط می‌شوند، به طور مثال در نمایشگاه‌ها به جای بن خرید به کانون‌ها امتیاز می‌دهیم تا با امتیازهایشان خرید کنند.

وی در پایان تأکید کرد: چشم‌انداز ما این است تا مؤثرترین شبکه فراگیر فرهنگی و هنری در افق 1414 در جهان خواهیم بود و برای جهان اسلام الهام‌بخش خواهیم بود.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: وزارت ارشاد ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.