بحران آب گریبان گیر پر آب ترین استان کشور

استان کهگیلویه وبویراحمد یکی از استان های پر آب کشور چند سالی است با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  براساس آمارهای موجود کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما با این وجود پدیده خشکسالی در این استان در سال‌های اخیر کم‌کم خود را نشان داده است.

کاهش بارندگی چند سال اخیر و تداوم خشکسالی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر خشکاندن صدها چشمه و قنات سبب کاهش چشم گیر منابع آب سدهای این استان پرآب شده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحت یک درصدی از خاک ایران دارای هشت درصد منابع آبی کشور به میزان حدود ۱۱٫۵ میلیارد متر مکعب آبهای جاری، میانگین بارش سالانه حدود ۶۰۰ میلیمتری و وجود رودخانه های خروشان و پرآب، اما به سرزمین تشنه در کنار این همه منابع عظیم آبی مشهور است.

تداوم کم بارش ها در ۱۰سال گذشته سبب کم آب شدن و خشکیدگی بسیاری از چشمه ها و روان آب های دائمی، فصلی و کاهش دبی ۳۰ تا ۴۰ درصدی رودخانه های پرآب کهگیلویه وبویراحمد شده است.

علاوه بر کاهش حجم آب ۲ سد کوثر و شاه قاسم کهگیلویه بویراحمد، سفره های آب زیر زمینی برخی دشت های این استان تا ۲۰متر کاهش یافته است.

 

بحران آب گریبان گیر پر آب ترین استان کشور

استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی موجب تشدید بی آبی

پدر علم هیدروژئولوژی ایران در گفت وگوبا خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج :گفت: علل مشکل آب در سه مقوله خشکسالی، تغییر اقلیم و برداشت بیش از حد آب تجدید پذیر(اضافه برداشت) بررسی شده که در آن خشکسالی و تغییر اقلیم طبیعی بوده و نمی توانند عامل اصلی مشکل آب باشند.

رئیسی اردکانی بیان کرد: استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی (اضافه برداشت) سبب خشک شدن یا کاهش آب چاه ها، قنوات و چشمه ها و رودخانه ها، بحران آب در سال های خشکسالی، افزایش هزینه سرمایه گذاری و کاهش کیفیت آب خواهد شد. 

وی عنوان کرد: اساسی‌ترین روش حل کمبود آب نصب کنتورهای هوشمند است که به وسیله آن اعمال مدیریت در منابع آب، کاهش یکسان برای همه چاه‌ها برای حل بحران آب و امکان بکارگیری روش‌‌های صرفه‌جویی خواهد شد.

پدر علم هیدروژئولوژی ایران تصریح کرد: جیره بندی آب درسال های خشکسالی روش علمی متداول در جهان است.

وی افزود: مشکل آب با پول حل نمی شود و سودجویانی که آب را به هدر می دهند باید با کاهش سهم آن ها در آب جریمه شوند.

رئیسی اردکانی ابراز داشت: بخشی از بحران آب ناشی از عوامل اجتماعی است که عدم هماهنگی و همکاری بین مدیران علل اصلی اجتماعی بحران آب هستند. 

وی با اشاره به تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: ایران از85 درصداز میزان آب تجدید پذیر خود استفاده می کند که این آمار تکان دهنده و نامطلوب است.

پدر علم هیدروژئولوژی ایران تصریح کرد: هدر رفت آب از طریق ضایعات محصولات کشاورزی در ایران 35 درصد است که حدودا 640 هزار میلیارد ریال ارزش ضایعات مصرف کشاورزی بوده که دور ریخته می شود و به طور خاموش این پول هدر داده می شود.

وی گفت: 6 شهر این استان از جمله یاسوج، لیکک، دیشموک، سوق، باشت و مادوان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.

پدر علم هیدروژئولوژی ایران عنوان کرد: پنجمین استان متاثر از بحران آب در کشور کهگیلویه و بویراحمد است. 

وی بیان کرد: آب دشت امامزاده جعفر در میان 15 دشت این استان، بیش از بقیه دچار افت شدید شده است.

بحران آب گریبان گیر پر آب ترین استان کشور

 

 رعایت الگوی صحیح مصرف آب شرب راه جلوگیری از هدر روی آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد درگفت وگو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  افزود: بخش زیادی از مدیریت مصرف آب شرب متوجه شهروندان بوده و جا دارد که شهروندان با رعایت الگوی صحیح مصرف آب شرب از هدر رفت این کالای حیاتی جلوگیری کنند.

لدنی‌نژاد با بیان اینکه عبور از وضعیت تنش آبی و کاهش اثرات آن بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در حالی که به دلیل نوسان و کاهش فشار آب شهروندان به خصوص در شهرهای یاسوج و مادوان در مواردی با مشکلاتی مواجه می‌شوند برخی افراد با  بی توجهی با مصارف غیر ضرور  موجب هدر رفت آب شرب  و افزایش مشکلات مربوط به تنش آبی می‌شوند.

وی اجرای برنامه‌های مختلف  فرهنگی و توجیه شهروندان  در زمینه مصرف بهینه آب  و آشنایی مردم  با واقعیت‌های تولید و توزیع آب شرب را بسیار مهم دانست و گفت: مدیران و کارشناسان آب و فاضلاب باید از هر ابزاری برای ترویج مصرف بهینه آب و آشنایی مردم با واقعیت‌های  پیرامون آب  در حوزه‌های مختلف به خصوص شرب استفاده کنند.

لدنی‌نژاد با  بیان اینکه آب آشامیدنی مورد نیاز بخش عمده‌ای از جمعیت مناطق شهری استان از طریق سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود تصریح کرد: هم اکنون  به‌ جز بخشی از آب شرب  شهروندان دوگنبدانی که از طریق سد کوثر تأمین می‌شود، آب شرب مورد نیاز  سایر شهروندان  استان از طریق چاه های  عمیق و چشمه‌ها تامین می‌شود.

 

بحران آب گریبان گیر پر آب ترین استان کشور

حال با این روند بی آبی باید در مصارف آب صرفجویی کرد به گونه که کشت محصولات دیمی را برا محصولات آبی ترجیح دهیم،یکی دیگر از معضلات شهر یاسوج استفاده بیش از اندزه از آب شرب در همه زمینه از جمله آبیاری فضایی سبز،شست وشوی منازل و کارواش های اتومبیل و...که می طلبند شهروند با رعایت و بهنیه سازی مصرف آب سعی کنیم از این نعمت خدادای به نحو احسن استفاده کنیم.

ما باید بدانیم که با بحران بی آبی روبرو هستیم بییاید با روش صحیح مصرف همه ما از آب درست مصرف کنیم.

 

گزارش از ذوالفقار دیودل

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.