نبی زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ثبت سفارش واردات تیلاپیا ادامه دار شد/ وزیر جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشد

یک مقام مسئول گفت:اگرچه قرار بود از پایان اردیبهشت ماه واردات تیلاپیا ممنوع اعلام شود،اما متاسفانه تا این لحظه این امر صورت نگرفته است.

ثبت سفارش واردات تیلاپیا ادامه دار شد/ وزیر جهاد کشاورزی باید پاسخگو باشدآرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از واردات بی رویه تیلاپیا از چین، اظهار کرد: اگرچه قرار بود از پایان اردیبهشت ماه  واردات تیلاپیا بنا به درخواست سازمان شیلات ممنوع اعلام شود،اما متاسفانه تا این لحظه این امر صورت نگرفته است.

به گفته وی درخواست دولت برای اختصاص ارز مبادله ای به واردات ماهی های غیر صنعتی بسیار نگران کننده است چرا که این امربیانگر تایید واردات تیلاپیا و حذف تولیدکنندگان داخلی است.

نبی زاده ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از افراد به دنبال مجوز گرفتن تولید تیلاپیا هستند،واردات آن با شعار سال مغایرت دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه واردات تیلاپیا به قیمت نابودی تولیدکنندگان داخل تمام می شود، گفت: با توجه به آنکه امکان صادرات یک کیلو قزل آلا به صورت مستقیم به چین وجود ندارد،واردات تیلاپیا از چین بی انصافی در حق تولیدکنندگان داخلی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته 100 تا 120 هزارتن قزل آلا در کشور تولید شد، بیان کرد: پیش بینی می شود امسال به سبب شرایط خشکسالی تا حدودی میزان تولید قزل آلا کاهش یابد چرا که تولید قزل آلا به جریان دائم آب نیاز دارد.

وی از صادرات 8 تا 10 هزارتن قزل آلا  در سال گذشته  خبر داد.

نبی زاده با بیان اینکه ایران جزو 5 کشور بزرگ تولیدکننده قزل آلا در دنیاست،افزود: واردات تیلاپیا به سبب شرایط نابرابر تولید به زیان تولیدکنندگان داخلی تمام می شود در حالیکه با تولید تیلاپیا در داخل جای هیچ گونه نگرانی به سبب شرایط برابر تولید از نظر میزان اخذ تسهیلات،فرآوری و بازار رسانی وجود ندارد و به همین خاطر انتظار می رود که واردات این محصول به طور کامل قطع شود.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی درباره آخرین وضعیت قیمت قزل آلا در بازار تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ دلار،هر کیلو قزل آلا با نرخ 22 هزار تومان در بازار عرضه می شود که با وجود تعادل قیمت تا حدودی تولیدکنندگان نفس می کشند.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی باید پاسخگوی واردات تیلاپیا باشد چرا که به اعتقاد بنده وزارت جهاد توجه ای به بخش آبزی پروری ندارد در حالیکه بزرگترین صنایع کشاورزی دنیا صنایع شیلاتی است که نادیده گرفتن آن در کشور جای تاسف است .

نبی زاده در پایان تصریح کرد:مهرفرد قائم مقام جهاد کشاورزی متوجه نیست که با واردات تیلاپیا چه آسیبی به بخش تولید داخل وارد می شود، نمی دانم چه کسانی از واردات تیلاپیا سود می برند که این گونه رفتار می کنند.

انتهای پیام/

واردات تیلاپیا  بی انصافی در حق تولیدکنندگان داخلی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۲ تير ۱۳۹۷
من عاشق ماهی سفید هستم
آخرین اخبار