باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تشخیص بیماری‌ها و حساسیت دارویی با بزاق دهان/ روش جدید خون گیری در بیماران سرطانی

مسئول آزمایشگاه HLA بانک خون بند ناف رویان در خصوص روش جدید تشخیص بیماری‌ها از بزاق دهان و جایگزینی آن به جای خون گیری توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آزمایشگاه تشخیص HLA شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان توانسته با استفاده از بزاق دهان آزمایش‌هایی را روی بدن افراد انجام دهد، بانک خون بندناف رویان، دارای بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه HLA کشور به شمار می‌رود که تست‌های درخواستی بر روی انواع نمونه‌های خون بند ناف، خون محیطی، نمونه آسپیره مغز استخوان، بزاق دهان و تشخیص HLA  را در ارتباط با بیماری‌های دیگر انجام دهد.

آزمایشگاه تشخیص HLA شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان قابلیت انجام و گزارش نتایج مولکولی به صورت ویژه را دارد به خصوص برای پیوندهای مغز استخوان که به دقت بالاتری نیاز دارد می‌توان از آن استفاده کرد.

تشخیص بیماری‌ها و حساسیت دارویی با بزاق دهان/ روشی جدید خون گیری در بیماران سرطانی

محمد فرزانه خواه مسئول آزمایشگاه HLA بانک خون بند ناف رویان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آزمایشگاه تشخیص HLA رویان اظهار کرد: آزمایشگاه HLA بانک خون بند ناف رویان از سال 1389 کار خود را آغاز کرده است که امروزه با پتانسیل بیش از 20 هزار تست در سال همراه با پرسنل فنی متخصص و مجرب به عنوان بزرگترین آزمایشگاه HLA کشور تبدیل شده است.


بیشتر بخوانید: 4 پروژه کلیدی،چشم انداز افق پژوهشگاه رویان است


این مسئول آزمایشگاه بیان کرد: در حال حاضر تست HLA به روش اتوماتیک و غیر اتوماتیک در آزمایشگاه رویان انجام پذیر است؛ تست‌ها به صورت 4Digit و با تفکیک آللیک بالا قابل انجام است که به خصوص برای پیوندهای مغز استخوان که به دقت بالاتری نیاز دارد می‌توان از آن استفاده کرد.

تشخیص بیماری‌ها و حساسیت دارویی با بزاق دهان/ روشی جدید خون گیری در بیماران سرطانی

چه کارهایی در آزمایشگاه رویان قابل انجام است؟

فرزانه‌خواه ادامه داد: این آزمایشگاه قادر است خدمات مختلفی را به آزمایشگاه‌های سراسر کشور ارائه دهد، می‌توانیم مراکز تحقیقاتی وسیعی به آنها ارائه دهیم همچنین آزمایشگاه‌ها می‌توانند نمونه‌های خود را در غالب بزاق دهان که جایگزین خون هستند برای آزمایشگاه HLA رویان ارسال کنند چرا که نمونه‌گیری راحت‌تر است و برای بیمارانی که به دلایل بیماری تعداد سلول‌های خیلی پایینی دارند و قابلیت خون‌گیری ندارند یا با وجود دریافت خونی که داشته‌اند و یا شیمی‌درمانی شده‌اند و شرایط خاصی دارند که نمی‌توانند خون‌گیری انجام دهند، می‌توانند بزاق دهان این افراد را برای آزمایشگاه HLA ارسال کنند و آزمایشی دقیق انجام دهند.

وی افزود: تست HLA به کلاس یک و دو برای بیماران نیازمند به پیوند تقسیم می‌شود، این تست‌ها علاوه بر پیوند برای تشخیص برخی بیماری‌ها از جمله سلیاک، بیماری بهجت، نارکولپسی یا بیماری خواب و یا برخی از حساسیت داروهایی مانند حساسیت به داروی آباکاویر در افراد مبتلا به ایدز، کاربرد دارد.

تشخیص بیماری‌ها و حساسیت دارویی با بزاق دهان/ روشی جدید خون گیری در بیماران سرطانی


بیشتر بخوانید: 6 هزار زوج نابارور سالیانه در پژوهشگاه رویان درمان می‌شوند


این مسئول آزمایشگاه در خصوص تست HLA تایپینگ، تشریح کرد: تست HLA تستی است که آنتی‌ژن‌های سطحی گلبول‌های سفید را تشخیص می‌دهد لذا حتما باید تست‌های بیمار (چه خون دهنده و چه خون‌ گیرنده) با یکدیگر تطابق داشته باشد البته بر اساس نوع بیماری و نوع پیوندی که قرار است انجام شود، پیوند مغز استخوان باشد یا پیوندهای مختلف دیگری درخواست و نیاز به تطابق در این تست متفاوت است.

فرزانه‌ خواه در پایان یادآور شد: سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه تشخیص HLA کاربرد بسیار وسیعی دارد که مهمترین آن درمان بیماری‌های سرطانی، ترمیمی و غیره است و با توجه به اینکه این آزمایشگاه به عنوان بزرگترین مرکز آزمایشگاهی HLA ایران است می‌توان امید داشت با استفاده از سلول‌های بنیادی بتوان بسیاری بیماری‌های دیگر را درمان کرد.

تشخیص بیماری‌ها و حساسیت دارویی با بزاق دهان/ روشی جدید خون گیری در بیماران سرطانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار