حداد عادل مطرح کرد؛

تاثیر نگارش مقاله علمی در نشریات خارجی در روند ارتقاء اساتید دانشگاه

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در روند ارتقاء اساتید دانشگاه متأسفانه نگارش مقاله علمی در نشریات خارجی اصالت پیدا کرده است.

در روند ارتقاء اساتید دانشگاه متأسفانه نگارش مقاله علمی در نشریات خارجی اصالت پیدا کرده استبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه 154 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست  غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد احمدی گفت: ایشان در هر جا وارد شد از سر احساس تکلیف بود؛ مرحوم احمدی به‌ عنوان یک عضو پیشکسوت شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر سنگری که به انقلاب خدمت کرد منشأ خیروبرکت بود.

حدادعادل در این جلسه ضمن انتقاد از اصالت پیدا کردن صورت و ظاهر در مدیریت آموزش عالی گفت: در روند ارتقاء اساتید دانشگاه متأسفانه نگارش مقاله علمی در نشریات خارجی اصالت پیدا کرده است.

وی افزود: اصولاً در بسیاری از موارد، نگرش ما با نگرش این نشریات تفاوت اساسی دارد و این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

پس از سخنان حداد عادل و با پیشنهاد کارگروه هنر و معماری، کتایون تقی‎زاده آذری، محمدرضا حافظی و مجتبی رفیعیان با رأی مثبت اعضا به عضویت این کارگروه درآمدند.

در ادامه جلسه سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته "روانشناسی تربیتی" در مقطع کارشناسی ارشد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارش تدوین شد؛ در کارگروه مربوط به‌ توسط یکی از اعضای کارگروه روانشناسی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به روند تدوین این سرفصل‌ها بر مبنای اصول مطرح تحول و ارتقاء علوم انسانی اسلامی سازی، به‌روزرسانی، کارآمدی و بومی‌سازی، برخی مشکلات این طرح علمی نیز مورد تشریح و بررسی قرارگرفت.

لزوم در نظر گرفتن یک سرفصل درسی با عنوان روانشناسی با رویکرد اسلامی

در بخش دیگری از این گزارش و پیرامون موارد مطرح شده این برنامه درسی در نظر گرفتن سرفصل‌هایی پیرامون تعلیم و تربیت اسلامی و فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت مورد اشاره قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش و با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی کلیات این برنامه درسی به تصویب رسید و شورا بررسی جزئیات این برنامه درسی را آغاز کرد.

اعضاء در این بخش با اشاره به لزوم در نظر گرفتن یک سرفصل درسی با عنوان روانشناسی با رویکرد اسلامی مواردی مانند بررسی نظرات روان‌شناسانه فلاسفه مسلمان نیز را مورد تأکید قرار دادند.

اعضا همچنین موارد ذیل را مورد تأکید قراردادند: توجه به علوم شناختی، رعایت اختصار در حیطه‌بندی اهداف سرفصل‌های درسی، تفکیک بین مفهوم پرورش و مفهوم تربیت، تبیین دقیق اهداف این برنامه درسی در تربیت نیروی انسانی متخصص و در نظر گرفتن نقش فضای مجازی در تعلیم و تربیت.

بر پایه همین گزارش پس از بیان نظرات و پیشنهادهای اعضاء با این برنامه درسی به تصویب رسید و مقرر شد تا این برنامه درسی در کارگروه علوم تربیتی و در شورای تخصصی حوزوی نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

پروین کدیور، عضو کارگروه تخصصی روانشناسی و طراح این سرفصل، در پاسخ به موارد مطرح شده طی سخنانی گفت: موضوع اصلی در این زمینه شناخت متعلم و فراگیرنده است.

در پایان مفاد سرفصل کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی به همراه سرفصل دکترای این رشته به معاونت ارتباط با حوزه علمیه دبیرخانه شورای تحول ارجاع شد تا نظر اساتید مرتبط حوزه نیز درباره این برنامه کسب شود.

همچنین این سرفصل به کارگروه علوم تربیتی نیز ارجاع شد تا نظرات اساتید آن کارگروه نیز در این برنامه درسی لحاظ گردد و چنانچه این فرآیند به نتیجه‌ای مورد توافق طرفین منتهی شد این سرفصل مصوب تلقی می‌شود و در غیر این صورت دوباره در جلسه شورای تحول مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار