کریمی‌قدوسی طی سوال از حجتی:

60 درصد واردات دام و طیور در اختیار فردی به نام مدلل است/ ضعف مفرط نظارت در وزارت کشاورزی وجود دارد

نماینده مشهد گفت: 60 درصد از انحصار واردات دام و طیور در اختیار "آقای مدلل" است که این تنها به دلیل ضعف وزارت جهاد کشاورزی بود.

60 درصد واردات دام و طیور در اختیار فردی به نام مدلل است/ ضعف مفرط نظارت در وزارت کشاورزی وجود داردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات طی سوال خود درباره ایجاد انحصار در بازار دان و مرغ توسط "آقای مدلل" با زیرپا گذاشتن قانون انحصار در صحن علنی امروز( یکشنبه 10 تیرماه) از حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در ابتدا به هیئت رئیسه مجلس تذکر می‌دهم که سوال بنده را که مربوط به 7 ماه پیش است، امروز مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: سوال من درباره بحران تولید مرغ، تخم‌مرغ و آنفلوآنزا در سال قبل بود که اگر آن زمان مطرح و رسیدگی می‌شد، تأثیرگذار بود، امیدواریم هیئت رئیسه ترتیبی برای اینگونه موارد داشته باشد.

پزشکیان نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر کریمی‌قدوسی گفت: هفته گذشته سوال از وزرا داشتیم، تعداد سوالات آنقدر زیاد است که باید در نوبت قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: می‌خواهید تمام آئین‌نامه را کنار بگذاریم و تنها سوال بپرسیم؟!

کریمی‌قدوسی تصریح کرد: بعد از انقلاب صنعت دام و طیور رشد خوبی داشته و تثبیت قیمت‌ها موجب آرامش مردم بوده است، اما سوال بنده درباره انحصار است.

وی افزود: انحصار یکی از شیوه‌های نظام سرمایه‌داری است که کشوری مانند آمریکا می‌خواهد آن را به تمام دنیا تعمیم دهد.

نماینده مردم مشهد و کلات بیان کرد: متأسفانه در کشورمان به علت عدم مراقبت لازم از موضوع مقابله با انحصار، در اقتصاد و صنعت انحصارهای وحشتناکی به وجود آمده است که اگر ما تنها با 10 سلطان در کشور مانند سلطان شکر، سلطان آهن، سلطان ذرت و سویا، سلطان پارچه و ... مبارزه کنیم، اقتصاد آرام می‌گیرد.

کریمی‌قدوسی تأکید کرد: وزیر لیستی از واردکنندگان را معرفی کرد، در صورتی که زیر 40 درصد از این لیست واردات انجام می‌دهند و 60 درصد واردات دام و طیور در اختیار فردی به نام مدلل است.

وی گفت: انحصار باعث شده که رقابتی که قانون بر آن اصرار دارد و حتی شورای رقابت را برای آن پیش‌بینی کرده، دچار مشکل شود و این سازمان به جای جنبه حمایتی از تولیدکنندگان، جنبه تجاری پیدا کرده است.

نماینده مردم مشهد و کلات افزود: سوال بنده از حجتی این است که اگر حمایت موثر و مداومی در صنعت دام و طیور انجام می‌گرفت، ما شاهد تلفات چند هزار قطعه مرغ و 3000 میلیارد خسارت به دلیل آنفلوآنزا نبودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: واکسن‌سازی رازی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که مسئول ساخت واکسن آنفلوآنزا است که متأسفانه به علت ضعف مدیریت حادثه بزرگ 35 میلیون قطعه مرغ در سال گذشته به وقوع پیوست.

کریمی‌قدوسی تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت رتبه ایران را در آلودگی تب برفکی اعلام کرده، چرا زمانی که یکی از بزرگترین موسسات تولید واکسن در کشور ما وجود دارد باید ما از این موضوع ضربه بخوریم و این تنها به دلیل ضعف مفرط نظارت در وزارت جهاد کشاورزی است.

وی بیان کرد: آقای مدلل گفت که صبح برای مرغ یک قیمت و ظهر یک قیمت دیگر مشخص می‌کند و تنها ظرف مدتی نهادهای طیور دامی افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات اظهار کرد: بخشی از واردات دام و طیور آلوده به تراریخته و ویروس بودند که حتی مانع تخلیه بار از چند کشتی شدند، چرا وزارت جهاد کشاورزی با وجود مدیران باسابقه به خوبی دیده نمی‌‌شود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: مجلس به دنبال کمک به دولت است، حادثه سال گذشته شاید دوباره تکرار شود، لذا از نمایندگان تقاضا دارم به این موضوع مهم گوشت، مرغ و تخم‌مرغ که در سبد تغذیه مردم تأثیر دارد رأی مثبت دهید.

در پایان نمایندگان مجلس با 113 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 198 رأی مأخوذه سوال کریمی‌قدوسی را از وزیر جهاد کشاورزی وارد دانسته و به حجتی کارت زرد دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۱ تير ۱۳۹۷
زودتر باید این فرد دستگیر و پاسخگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۰ تير ۱۳۹۷
واقعا جای بسی تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۰ تير ۱۳۹۷
54 رای مخالف مال کدوم نمایندها بوده ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۴۰ ۱۰ تير ۱۳۹۷
در برنامه پیشنهادی وزیر جهاد، کلمه دامپزشکی فقط ک بار تکرار شده بود. این نشان دهنده توجه ایشان به علم تخصصی دامپزشکی است. پس تلفات هزاران قطعه مرغ تخمگذاری بر اثر انفلوانزا هیچ تعجبی ندارد.
آخرین اخبار