گود زورخانه ای خاستگاه مسلک پهلوانی

ورزش‌ های زورخانه‌ ای نام دیگر آیین پهلوانی و از ورزش‌های سنتی و بنام ایرانیان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ ورزش‌ های زورخانه‌ ای نام دیگر آیین پهلوانی و از ورزش‌های سنتی و بنام ایرانیان است. در آیین پهلوانی، بیش از زورمندی و جنگاوری یک مبارز، خصوصیات مثبت اخلاقی او ملاک سنجش پهلوان است. یک پهلوان لزوما همیشه برنده هماورد و قهرمان نیست.

در تاریخچه کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای آمده است که ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است. جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکاران خود قائل می‌شوند چرا که آنان به خاطر داشتن قدرت بدنی و شجاعت روحی شکرگزار بوده و هرگاه که نیاز می‌شد برای دفاع از خانواده و سرزمین خود در برابر دشمنان حاضر به جان فشانی بودند.

برپایه تاریخ، زورخانه در حدود هفتصد سال پیش (قرن 7 خورشیدی) به وسیله محمود معروف به پوریای ولی که ظاهرا از مردم خوارزم بوده و گویا در سال 772 هجری قمری، درگذشته به صورت امروزی باز سازمان دهی شده است. 

گود زورخانه ای خاستگاه مسلک پهلوانی

 با این حال برپایه رفتار و منش تاریخی و اسطوره‌های ایران زورخانه می‌تواند دست‌کم در ایران، تاریخی بسیار کهن تری داشته باشد چرا که مردم ایران  که از  ابتدای تاریخ نود به پهلوانی و کشتی گیری و آمادگی جسمانی نیاز مبرم داشته‌اند تا به دستور زرتشت پیغمبر باستانی‌اش خود را برای یازی اهورا مزدا در چالش با اهریمن نیرومند سازند به  همین دلیل است که همواره ضعف و زبونی را نکوهش کرده‌اند. 

 جایگاه زورخانه پیش از اسلام در زنده کردن جنبش ملی ایران و ستیز با بیگانگان و نیز رستاخیر زبان پارسی و فرهنگ و آیین افتادگی و  درسی که از عهد باستان در ایران رواج داشته  است، اهمیت ویژه دارد و زرتشت زورخانه‌ای آداب و سنتی خاصی دارد. 

 آداب و سنتی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای  دوره باستانی از پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان، خلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزش کاران بر می‌انگیزد یا نیرو می‌‌بخشد  این فضایل در قالب شعر و داستان‌هایی به صورت آهنگین به همراه ضرب زورخانه‌ای توسط مرشد برای بر انگیختن ورزشکاران در هنگام ورزش خوانده می‌شود بگونه ای که ورزشکاران همراه با نواختن مرشد حرکات گروهی و یا فردی را به نمایش در می‌آورد. از همین روست که ورزش باستانی در بین عموم مردم و ورزش کاران  به احترام و آدب معروف است .

گود زورخانه ای خاستگاه مسلک پهلوانی

ورزش زورخانه ای ، میراث اصیل ایرانی

قمری رییس هیات ورزش زورخانه ای استان خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند گفت: ورزش زورخانه ای به لحاظ ساختار و به لحاظ دروس مستتر در درون آن، که ممکن است در هیچ کتاب یا دفتری هم ثبت نشده باشد ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارد.

قمری افزود: تمام حرکات در ورزش های باستانی بیانگر درس هایی است که باید آموخت. به عنوان مثال در بدو ورود به زورخانه شاهد آنیم که درب زورخانه کوتاه طراحی شده است و به گفته وی ،ورزشکاری که از درب زورخانه وارد می‌شود با هر مقام و منصبی که باشد باید با تعظیم وارد شود، این خود یک درس بزرگ به او می‌دهد و آن درس این است که اگر به اوج قدرت هم رسید باید تواضع و فروتنی خود را حفظ کند و هم چنین هزاران درس اخلاقی دیگر که باعث می‌شود ورزشکاری که به این ورزش روی می آورد و به طور مداوم آن را ادامه می‌دهد، این رفتارها ملکه ی ذهن او شود.

گود زورخانه ای خاستگاه مسلک پهلوانی

رییس هیات ورزش زورخانه ای استان  ادامه داد: به همین دلیل است که مردم ایران از ابتدای تاریخ خود به پهلوانی و کشتی‌گیری و آمادگی جسمانی نیاز مبرم داشته‌اند تا به دستور زرتشت پیامبر باستانی‌شان خود را برای یاری اهورامزدا در چالش با اهریمن نیرومند سازند.

قمری می گوید: از همین‌رو است که همواره ضعف و زبونی را مذموم شمرده‌اند. جایگاه زورخانه پس از اسلام، در زنده‌کردن نهضت ملی ایران و ستیز با بیگانگان و نیز رستاخیز زبان فارسی و فرهنگ و آیین افتادگی و برادری که از عهد باستان در ایران رواج داشته است، اهمیتی ویژه دارد.

وی اظهار کرد: جایگاه امروزی ورزش‌های زورخانه‌ای نسبت به قبل  تغییر زیادی کرده است اگرچه شاید  امروز ورزش باستانی دارای رونق کمتری بوده، اما هنوز هم برای کسانی که در گودهای زورخانه پیر شده‌اند خاطره‌انگیز است.

گود زورخانه ای خاستگاه مسلک پهلوانی

قمری با اشاره به اینکه ورزش باستانی از قدمت دیرینه ای برخوردار است افزود: این نوع ورزش در خراسان جنوبی هم نیز دوست داران زیادی دارد و از زمان های گذشته در زورخانه های استان  نوای طنین انداز یا حیدر نواخته می شود.

رییس هیات ورزش زورخانه ای استان  با بیان اینکه در طول این سال‌ها این ورزش در سطح استان با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده گفت: زمانی جایگاه خوبی داشته ایم و زمانی هم خلاف این موضوع صادق بوده است، اما خوشبختانه در حال حاضر ورزش زور خانه ای استان روندی طبیعی را در پی گرفته است و قطعا جایگاه کنونی ورزش زورخانه ای در خراسان‌جنوبی مدیون تلاش‌ها و مرارت‌های بزرگان و پیشکسوتان این ورزش است.

قمری تصریح کرد: این ورزش در استان تقریبا حدود 8 سالی است که بصورت تخصصی دنبال می شود که طی این سال ها در زمینه عملکرد ورزش استان باید گفت: از سال 1353 تا 1362 تنها 2 زورخانه در سطح استان داشتیم و پس از این در سال60 ، زورخانه  پوریای ولی ساخته شد وهمین روند ادامه یافت و اکنون طی پیشرفت استان در ورزش باستانی 24 زورخانه ی فعال در سطح استان داریم که از این تعداد9  زورخانه در سطح بیرجند بوده و روند ساخت و احداث 13زورخانه‌های دیگر هم همچنان ادامه دارد.

گود زورخانه ای خاستگاه مسلک پهلوانی

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سال زرین پهلوانی استان بوده است، عنوان کرد : ورزشکاران  در رده های سنی مختلف و همچنین در تمام حوزه های ورزش باستانی در مسابقات  سال گذشته خوش درخشیدند.

رییس هیات ورزش زورخانه ای استان ادامه داد: در سال گذشته 60 مدال و بیش از 8 کاپ قهرمانی کسب کردند و همچنین 9 نفر به تیم ملی  دعوت و از این تعداد 2  نفر به تیم ملی  جذب شدند.

وی در پایان گفت: با توجه به پیشرفت ورزش باستانی در استان ، نیازمند حمایت مسولین در برطرف کردن مشکلات و خواسته های ورزشکاران هستیم.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.