معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی مطرح کرد؛

صندوق نوآوری و شکوفایی در بحث وام‌ها وارد نشود/ حمایت ۵ هزار میلیاردی معاونت از شرکت‌های دانش‌بنیان

دلیری گفت: راه نجات اقتصاد کشور به کمک شرکت‌های دانش بنیان است و بیش از هزار میلیارد در سال ۹۷ به آن‌ها تسهیلات داده شده است.

راه نجات اقتصاد کشور در دست شرکت‌های دانش‌بنیان/ صندوق نوآوری و شکوفایی در بحث وام‌ها وارد نشود/ حمایت ۵ هزار میلیاردی معاونت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۷به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گوره علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری روند افزایشی حمایت بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان که صبح امروز در معاونت علمی و فناوری برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان منابع مالی است، گفت: ایده‌ای برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته و باید مراحل رشد خود را طی کند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با بیان اینکه بستری برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت شکل گرفتند، اظهار کرد: تسهیلات در ۲ بستر به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود که یکی منابع مالی به صورت تزریق تسهیلات و دیگری بستر سرمایه‌گذاری از طریق بانک‌ها است.

وی ادامه داد: تمام شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات از نسخه مشخصی استفاده نمی‌کنند و هر یک از این شرکت‌ها در درون یکی از بسترهای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند شاید یکی از شرکت‌ها به سرمایه‌گذار احتیاج داشته باشد و دیگری به دنبال تزریق منابع باشد.

دلیری با بیان اینکه علت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شدن بسترهای مخصوص است، گفت: وجود مراکز تحقیق و توسعه و ارتقا یافتن شرکت‌ها برای توسعه یافتن‌ اهمیت دارد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی اظهار کرد: در سال‌های اولی که در معاونت علمی کار آغاز شده بود؛ یکی از نقدهای اصلی را به نهادهای پولی داشتیم چرا آنها به شرکت‌ها کمک نمی‌کنند اما امروز باید از آنها تشکر کنیم.

پرداخت 12 هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان

وی در خصوص نقدینگی به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:  ۱۴۰۰ شرکت موفق به دریافت ۱۲ هزار میلیارد تومان وجه شده‌اند که عدد قابل توجهی است و هر سال میزان پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش داشته است.

دلیری ادامه داد: در ابتدای سال ۹۶، ۱۴۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات داده شد که این مبلغ در اسفند ماه همان سال به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و این نشان از فضای رقابتی است که برای کمک به شرکت‌های خلاق بین بانک‌های مختلف کشور به وجود آمده است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی درباره نقدینگی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۷ اظهار کرد: در سه ماهه اول امسال بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شده است و پیش‌بینی ما این است که در پایان سال ۹۷ این مبلغ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برسد.

وی با اشاره به عملکرد بانک‌ها در اقتصاد کشور گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور وضعیت خوبی ندارد شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبا رشد می‌کنند و سرمایه آن‌ها چند برابر می‌شود و به واسطه اشتغال‌زایی که آن‌ها داشته‌اند بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری وارد عمل شده‌اند.

قرارداد مستقل دانش‌بنیان بین بانک‌ها و صندوق توسعه ملی منعقد می‌شود

دلیری ادامه داد: برای ارتقای وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۷ و ایجاد بستری مناسب برای آن‌ها با هماهنگی مدیرعامل صندوق توسعه ملی مقرر شد که بانک‌هایی که عملکرد موثر داشته‌اند معرفی شوند و بین آن‌ها قرارداد مستقلی منعقد شود که مختص شرکت‌های دانش‌بنیان است و در این قرارداد کارگزاران مخصوصی مشخص می‌شوند که منابع دانش‌بنیان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی درباره بحث ضمانت‌نامه بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: یکی دیگر از دغدغه شرکت‌های دانش بنیان موضوع ضمانت‌نامه‌ها برای دریافت تسهیلات است که در حال حاضر سه صندوق اصلی در کنار چندین صندوق فرعی دیگر کار صدور ضمانت‌نامه را انجام می‌دهند البته برای فعالیت بلند مدت ضمانت‌نامه‌ها باید به تصمیم نهایی برسیم و در این زمینه مصوبه مجلس لازم است.

شرکت های دانش بنیان در بازاریابی ضعف دارند

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی درباره قراردادها برای ضمانت‌های بانکی گفت: هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای با صندوق‌های دولتی منعقد کردیم که آنها بتوانند دغدغه‌ها را برطرف کنند و اولین قرارداد هم بین صندوق ضمانت دانشگاه تهران و صندوق تعاون منعقد شد.

دلیری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بازاریابی بلد نیستند گفت: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت اقتصاد نداشتند و بازاریابی را بلد نیستند؛ افرادی که با کار تجاری آشنا هستند باید در این شرکت ها فعالیت کنند و چگونگی فعالیت اقتصادی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح کنند.

وی با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در بورس گفت: این صندوق‌ها وظیفه دارند که کار سرمایه‌گذاری را انجام دهند و در کنار این صندوق‌ها به دنبال تاسیس صندوق‌های بزرگتری هستیم که به عنوان صندوق مادر تامین مالی لازم برای صندوق‌های خود را انجام دهد.

دلیری درباره پولی که به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد گفت: ماهانه 500 میلیارد تومان از طریق بانک‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان وام دریافت می‌کنند و معتقد هستیم صندوق نوآوری و شکوفایی و دولت نباید وارد بحث‌های مربوط به وام و یا تسهیلات شوند بلکه دولت و صندوق باید فعالیت خود را در تحقیقات مربوط به مرز دانش پیش ببرد.

300 تابلوی ایده‌پرداز در بورس به وجود آمده است

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با اشاره به به وجود آمدن تابلوی مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس اظهار کرد: در این تابلو برای افرادی که خروجی فناورانه داشته باشند به وجود آمده است و در حال حاضر 300 تابلو برای آنکه ایده‌های فناورانه را به خروجی مناسب تجاری برسانند در بورس وجود دارد.

دلیری ادامه داد: تابلوی اختصاصی دیگری در فرابورس برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که بزرگ شده‌اند وجود دارد؛ شرکت‌هایی که توان فروش سهام خود را داشته باشند و به تامین مالی پایدار رسیده باشند در این تابلو حضور پیدا می‌کنند تا از طریق آن سهام خود را به دیگر افراد بفروشند البته برای انجام این کار ارتباط و فرهنگ‌سازی مناسبی انجام گیرد.

وی درباره حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 97 اظهار کرد: بحث اصلی ما این است که بستر بانک‌ها و تسهیلات را به مرحله‌ای برسانیم که هیچ دغدغه‌ای وجود نداشته باشد و خوشبختانه مطابق با آماری که بانک مرکزی منتشر می‌کند فضای رقابتی خوبی بین بانک‌ها به وجود آمده است.

با برطرف کردن موانع موجود شرکت‌های دانش‌بنیان رشد می‌کنند

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با بیان اینکه افزایش حمایت‌ها در سال 97 منوط به برطرف شدن موانع است گفت: اگر بوروکراسی اداری بانک‌ها از بین برود به جایی خواهیم رسید که شرکت‌های دانش‌بنیان رشد چندین درصدی را مشاهده خواهند کرد و باید توجه داشت که تنها راه نجات اقتصاد کشور شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

دلیری ادامه داد: البته برخی از موانع از سمت خود شرکت‌های دانش‌بنیان است آنها باید بتوانند با بانک‌ها هماهنگ شوند برای برطرف کردن هر گونه مشکل در این حوزه به دنبال تزریق فهم مناسب در بانک‌های کشور هستیم تا به کمک سیستم‌های کوتاه به نتیجه درستی برسیم.

وی با اشاره به کارمزد بانک‌ها بیان کرد: در بحث کشاورزی 10 درصد، در صنعت و معدن 12 درصد و در صندوق کارآفرینی کارمزد از سوی بانک‌های برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

تنفس بانک‌ها متناسب با پروژه شرکت‌ها است

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی درباره تنفسی که بانک‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر می‌گیرد اظهار کرد: به طور میانگین این تنفس 5 ساله است اما با توجه به مدلی که خود شرکت‌ها به بانک اعلام می‌کنند این تنفس مشخص می‌شود یعنی اگر شرکتی تقاضا کند که به یک بازه زمانی 6 ساله احتیاج دارد بانک بررسی می کند و اگر صحبت شرکت منطقی باشد این بازه زمانی افزایش پیدا می‌کند.

دلیری ادامه داد: برای استارت‌آپ‌ها هم صندوق‌های کارآفرین به وجود آمده است که تسهیلاتی را در اختیار آنها با سود 4 درصد قرار می‌دهد.

وی درباره ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان ارزش‌گذاری انها است اما متاسفانه این کار به خوبی در کشور ما انجام نمی‌گیرد که برای برطرف کردن این موضوع بیش از 15 جلسه با کارشناسان، تیم‌های مختلف و سازمان ثبت برگزار کردیم تا در آن به جمع‌بندی مناسبی برسیم این موضوع به قانون مصوب مجلس احتیاج دارد که در دستور کار دولت است و بحث اجرایی آن مربوط به معاونت است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ادامه داد: برای بحث اجرایی از تعدادی شرکت با سابقه دعوت کردیم تا به عنوان کارگروه حاضر شوند و تا به کمک آنها به مدل بومی برای ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان برسیم و امیدوارم که در شش ماه آینده شاهد شکل گرفتن این موضوع باشیم.

دلیری با بیان اینکه ارزش‌گذاری و اعتبارسنجی ۲ موضوع متفاوت از یکدیگر هستند گفت: در ارزش‌گذاری به دنبال قیمت‌ گذاشتن بر روی استارت‌آپ‌ها و برنامه‌ریزی برای آینده آنها هستیم اما در اعتبارسنجی بانک‌ها وام‌هایی که باید به هر یک از شرکت‌ها تعلق بگیرد را بررسی می‌کند.

سرمایه‌گذاری مردم در اقتصاد دانش‌بنیان کشور را نجات می‌دهد

وی با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان کشور را متحول می‌کند اظهار کرد: همان طور که رئیس جمهور هم گفت باید دانش‌بنیان‌ها باشند تا اقتصاد کشور متحول شود.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با اشاره به سرمایه‌گذاری مردم در شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از طریق تفاهم‌نامه‌ با صندوق سرمایه‌گذاری تعاون قرار شد که بستری را فراهم کنیم که مردم پول خود را درون شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند و تا از این راه بتوانیم اقتصاد کشور را پویا کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار