نکاتی که باید در استخرهای عمومی رعایت کنیم

برای آنکه بتوانیم در استخرهای عمومی سلامتی و ایمنی خود را حفظ کنیم لازم است مواردی را رعایت کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شنا در استخرهای عمومی یکی از تفریحات لذت بخش روزهای گرم تابستان است. اما حقیقت آن است که این ورزش مفرح با خطراتی هم همراه است، از بیماری های پوستی و عفونت ها گرفته تا صدمات فیزیکی. برای آنکه بتوانیم در استخرهای عمومی سلامتی و ایمنی خود را حفظ کنیم لازم است مواردی را رعایت کنیم. با ادامه ی مطلب همراه باشید.

۱- قبل از شنا کردن دوش بگیرید

طبق تحقیقات انجمن کیفیت و سلامت آب ایالات متحده امریکا، ۴۰ درصد از شناگران قبل از ورود به استخر دوش نمی گیرند و مستقیماً وارد آب می شوند.


بیشتربخوانید  : تفریحات ورزشی خانوادگی چقدر برایتان هزینه در پی خواهد داشت؟


اگر چند روزی از حمام کردن تان گذشته باشد، با وجود چربی، عرق، کرم ضد آفتاب، مواد دفع کننده ی حشرات، مواد آرایشی و انواع آلودگی ها روی پوست بدن تان، به محض ورود به استخر همه ی این مواد وارد آب استخر خواهد شد.

۲- اگر دچار اسهال هستید از شنا در استخر پرهیز کنید

طبق پژوهش انجمن کیفیت و سلامت آب ایالات متحده امریکا، ۵۵ درصد از افراد شرکت کننده در این تحقیق اقرار کردند که دست کم یک بار در آب استخرهای عمومی ادرار کرده بودند.

در اثر ترکیب آمونیاک موجود در ادرار با کلر آب استخر، ماده ی شیمیایی ای به نام کلرامین به وجود می آید. این ماده در مقایسه با کلر تأثیر کمتری در از بین بردن باکتری ها دارد و این مسأله منجر به افزایش بیماری های آبی می شود.

علاوه بر این زمانی که دچار اسهال هستید، میکروب عامل اسهال یعنی کریپتوسپوریدیوم، در مدفوع شما وجود دارد. این میکروب در برابر کلر مقاوم است چون قشر بیرونی آن سخت است و می تواند تا چندین روز در آب استخر زنده بماند.

حتی بعد از گذشت یک هفته از زمان اسهال هم خطر ابتلای دیگران به میکروب اسهال در استخرها وجود دارد. کارشناسان توصیه می کنند اگر دچار اسهال شدید دست کم دو هفته تا رفتن به استخر صبر کنید.

این مسأله در مورد کودکانی که از پوشک استفاده می کنند هم صدق می کند و حتی اگر پوشک کودک ضد آب باشد هم احتمال آلوده شدن آب زیاد است.

۳- آب استخر را نخورید

آب استخر را هرگز نبلعید. با این کار احتمال ابتلا به بیماری های عفونی در استخرهای عمومی کمتر می شود.

۴- گهگاه به خود استراحت دهید

شنا کردن طولانی مدت در استخرها می تواند با صدماتی مثل آفتاب سوختگی و گرما زدگی (در استخرهای روباز)، کم آب شدن بدن و افت قند خون همراه باشد. بنابراین گهگاه باید با خوردن آب، تنقلات سبک، زدن کرم ضد آفتاب و دوش گرفتن، نیروی خود را تجدید کنید.

۵- مراقب دریچه های تخلیه آب باشید

همیشه مراقب دریچه های تخلیه ی آب استخرها باشید و اگر متوجه شدید بدون درپوش هستند و یا درپوش آن ها صدمه دیده یا شکسته، فوراً به مسئولین استخر اطلاع دهید. موارد قابل توجهی از غرق شدن افراد در استخرها در اثر گیر کردن موها و اعضای بدن در این دریچه ها رخ می دهد.

۶- اگر زخمی روی بدن تان دارید از شنا در استخر پرهیز کنید

بعضی افراد به اشتباه تصور می کنند شنا در آب حاوی کلر یا نمک به ضدعفونی یا تمیز شدن زخم کمک می کند. اما زخم باز و تازه در واقع محل ورود میکروب ها به بدن است. بنابراین با وجود بریدگی و جراحت های جدی هرگز در استخر شنا نکنید.

۷- قطره ی گوش، عینک شنا و دمپایی به همراه داشته باشید

در استخرهای عمومی از چشم ها، گوش ها و پاهای خود به خوبی مراقبت کنید. از عینک شنا استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که کلر موجود در آب عامل قرمز شدن چشم ها نیست، بلکه در واقع کلرامین، ادرار، عرق و دیگر مواد بیولوژیک هستند که در ترکیب با کلر آب استخر باعث قرمز شدن چشم ها می شوند.

علاوه بر این، با خود قطره ی گوش به همراه داشته باشید. آب آلوده ی باقیمانده در گوش ها باعث رشد باکتری ها و عفونت در گوش خارجی می شود. این مسأله یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از آب استخر است. استفاده از قطره های گوشی که حاوی الکل هستند به تخلیه ی آب داخل گوش ها و خشک شدن آن ها کمک می کند.

در اتاق های رختکن و اطراف استخر حتما دمپایی لاستیکی بپوشید و به این ترتیب از ابتلا به بیماری های پوستی ای مثل قارچ پا چلوگیری کنید.

۸- لباس شنای خود را عوض کنید

استفاده از استخرها یا جکوزی های آلوده می تواند منجر به بیماری پوستی جوش وان داغ (سودوموناس فولیکولیت) شود. این بیماری در حقیقت نوعی عفونت پوستی التهاب آور و خارش دار است که عامل آن میکروب سودوموناس آئروژینوزا است. این عفونت اگرچه اذیت کننده است اما بعد از چند روز رفع می شود.

با این حال، با تعویض لباس شنای خود و پوشیدن یک لباس خشک بلافاصله بعد از شنا، می توانید خطر ابتلا به این بیماری پوستی را کاهش دهید. لباس خیس، پوست بدن تان را بیشتر در معرض آب آلوده قرار می دهد. به همین دلیل است که شدت بیماری فولیکویت در نقاطی از بدن که زیر لباس شنا قرار می گیرند بیشتر از قسمت های دیگر بدن است.

۹- از تلفن همراه تان استفاده نکنید

سرگرم شدن افراد با تلفن همراه به یکی از عوامل مشکل ساز در استخرها تبدیل شده است. اگر به همراه کودک تان به استخر می روید ممکن است تصور کنید مربی و غریق نجات مراقب او هستند و مشغول کار با تلفن همراه خود شوید. اما طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در ایالات متحده امریکا، نزدیک به ۶۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از غرق شدن در میان کودکان در استخرهای شنا رخ می دهد. تعداد غریق نجات های استخرها زیاد نیست و زمانی که استخر شلوغ است آن ها نمی توانند مراقب همه چیز باشند. به همین دلیل زمانی که با کودک تان به استخر می روید هرگز نباید از تلفن همراه تان استفاده کنید. برخلاف تصور رایج، کودکان سریع و بدون سر و صدا غرق می شوند و فرصت زیادی برای نجات آن ها وجود ندارد.

۱۰- از حضور و در دسترس بودن غریق نجات مطمئن شوید

اگرچه غریق نجات ها آموزش های لازم برای نجات افراد را می بینند اما اگر غریق نجات در کنار استخر حضور نداشته باشد توانایی های او بی فایده خواهد بود. مدیران بعضی استخرها وظایف متفرقه ای بر عهده ی غریق نجات ها می گذارند و به همین دلیل آن ها توجه کافی به شناگرهای داخل استخر ندارند.

۱۱- از حواس خود استفاده کنید

اگر دقت کافی را داشته باشید می توانید به ناسالم و ناایمن بودن یک استخر پی ببرید. چهار حس خود یعنی بینایی، شنوایی، بویایی و لامسه را برای ارزیابی سلامتی و ایمنی استخر به کار بگیرید.

با دقت به آب استخر نگاه کنید تا مطمئن شوید آب آن به اندازه ی کافی شفاف است. کدر بودن آب به معنای اشکال در سیستم تصفیه و یا نامناسب بودن مقدار pH یا کلر آب استخر است. به علاوه، این مسأله در کار غریق نجات اخلال ایجاد می کند چون او باید بتواند تا کف استخر را به طور واضح ببیند.

کاشی ها و دیواره های استخر را لمس کنید. اگر لغزنده یا پوشیده از جلبک باشند یعنی سیستم تصفیه، گردش یا تخلیه ی آب استخر به درستی کار نمی کند.

به صدای دستگاه ها به دقت گوش دهید. این صدا به شما نشان می دهد که آیا پمپ ها و سیستم های تصفیه ی آب استخر به درستی کار می کنند یا خیر.

فراموش نکنید که از بینی خود هم استفاده کنید. کلرامین بوی تند و زیادی دارد. اگر با ورود به استخر متوجه بوی شدیدی شدید، یعنی آب استخر آلوده است. اگر استخری به خوبی تمیز شده باشد، نباید بوی تند مواد شیمیایی را احساس کنید.

منبع: روزیاتو

انتهای  پیام/

در استخرهای عمومی چگونه سلامتی خود را حفظ کنیم؟

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سودا
۲۰:۵۳ ۰۲ تير ۱۴۰۲
ممنون
آخرین اخبار